Tilbake til røttene

Tilbake til røttene

Den svenske snekka Storsjö 720 er det ei snekke skal være; solid, enkel og letthåndterlig.

Se bildeserie nederst i artikkelen

Den svenske båtprodusenten Storsjö  presenterer denne høsten sitt siste tilskudd i flåten, som ellers består av skjærgårdsjeepen Storsjö 616. 23-foteren Storsjö 720 har mye åpent areal, ettersom motoren er senket ned under dekk.

FiskekumBåten har også en fiskekum på 500 liter under ei kraftig luke i dørken. Som tilvalg er det mulig å bestille båten med en liten lugar forut eller akter. Denne er beregnet på de minste, mens voksne kan sove under kalesjen akter. Toppfarta er 9 knop med 20 Yanmar-hester. Svensken kan leveres med motorer fra 18 til 75 hk. Den kan også spesialtilpasses for rullestolbrukere ved hjelp av en bred port i babord skrogside.

SOSIALT: Både forut og akter har Storsjö sosiale salonger.

Storsjö 720 ble vist under båtmessa Båter i sjøen forrige uke, og fikk god respons fra menigheten, som stort sett bestod av godt voksne folk. Skroget er ikke ukjent ettersom Storsjö 720 er bygget på Diana-skroget, også kalt Ramin 720. Prisen begynner på 349 000 kroner med 20 hk Yanmar.

Vi fikk en testtur i båten, og ble imponert over det veldige innvendige volumet. Her er det godt med dansegulv. Vi kommer tilbake med prøvekjøringsrapport i papirform senere denne høsten.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.