Tilbake til røttene

Tilbake til røttene

Den svenske snekka Storsjö 720 er det ei snekke skal være; solid, enkel og letthåndterlig.

Se bildeserie nederst i artikkelen

Den svenske båtprodusenten Storsjö  presenterer denne høsten sitt siste tilskudd i flåten, som ellers består av skjærgårdsjeepen Storsjö 616. 23-foteren Storsjö 720 har mye åpent areal, ettersom motoren er senket ned under dekk.

FiskekumBåten har også en fiskekum på 500 liter under ei kraftig luke i dørken. Som tilvalg er det mulig å bestille båten med en liten lugar forut eller akter. Denne er beregnet på de minste, mens voksne kan sove under kalesjen akter. Toppfarta er 9 knop med 20 Yanmar-hester. Svensken kan leveres med motorer fra 18 til 75 hk. Den kan også spesialtilpasses for rullestolbrukere ved hjelp av en bred port i babord skrogside.

SOSIALT: Både forut og akter har Storsjö sosiale salonger.

Storsjö 720 ble vist under båtmessa Båter i sjøen forrige uke, og fikk god respons fra menigheten, som stort sett bestod av godt voksne folk. Skroget er ikke ukjent ettersom Storsjö 720 er bygget på Diana-skroget, også kalt Ramin 720. Prisen begynner på 349 000 kroner med 20 hk Yanmar.

Vi fikk en testtur i båten, og ble imponert over det veldige innvendige volumet. Her er det godt med dansegulv. Vi kommer tilbake med prøvekjøringsrapport i papirform senere denne høsten.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.