Test: Viksund 335 St.Cruz

Test: Viksund 335 St.Cruz

Da Viksund 320 St. Cruz ble lansert i 2007, ble den godt mottatt. 335 St. Cruz bygger videre på denne modellen og er en finslepen, litt forlenget 320. Med små justeringer er produsenten i mål med en flott familiebåt.

Tekst: Atle Knutsen Foto/Video: Lars Kristian Larsen
 

Med Viksund 320 så man tegn til nye takter fra den kjente produsenten på Askøy ved Bergen. Formene var myket opp i forhold til de øvrige medlemmene i deres flybridge-flåte. Den gang kritiserte vi deler av interiørlayouten, og i 335 St. Cruz er båten kommet tilbake med justerte løsninger som gjør dette til et flott, flytende landsted. Motorrommet har Viksund tydeligvis bestemt seg for at skal være Norges beste, og den posisjonen klarer de å holde på fortsatt. Badeplattformen er også forlenget til det gode, men fortsatt bør det jobbes litt med førerplassen for vi skal bli helt fornøyd.

Les hele testen i Båtmagasinet 11/2011 som er i salg nå.

SPESIFIKASJONER Viksund 335 St. Cruz
Største lengde: 10,4 Meter
Skroglengde: 9,75 Meter
Største bredde: 3,45 Meter
Vekt tørr båt: 6.000 Kg
Vekt fullastet båt: 7.180 Kg
Største dyptgående fullastet: 1,05 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 200
- Drivstoff: 620
- Septik: 130
- Varmtvann: 40
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: CMD
Modellbetegnelse: Cummins QSB 5.9 ZF 80
Årsmodell: 2011
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 380
Mer info: www.viksund.no

(07.11.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.