Test: Viksund 335 St.Cruz

Test: Viksund 335 St.Cruz

Da Viksund 320 St. Cruz ble lansert i 2007, ble den godt mottatt. 335 St. Cruz bygger videre på denne modellen og er en finslepen, litt forlenget 320. Med små justeringer er produsenten i mål med en flott familiebåt.

Tekst: Atle Knutsen Foto/Video: Lars Kristian Larsen
 

Med Viksund 320 så man tegn til nye takter fra den kjente produsenten på Askøy ved Bergen. Formene var myket opp i forhold til de øvrige medlemmene i deres flybridge-flåte. Den gang kritiserte vi deler av interiørlayouten, og i 335 St. Cruz er båten kommet tilbake med justerte løsninger som gjør dette til et flott, flytende landsted. Motorrommet har Viksund tydeligvis bestemt seg for at skal være Norges beste, og den posisjonen klarer de å holde på fortsatt. Badeplattformen er også forlenget til det gode, men fortsatt bør det jobbes litt med førerplassen for vi skal bli helt fornøyd.

Les hele testen i Båtmagasinet 11/2011 som er i salg nå.

SPESIFIKASJONER Viksund 335 St. Cruz
Største lengde: 10,4 Meter
Skroglengde: 9,75 Meter
Største bredde: 3,45 Meter
Vekt tørr båt: 6.000 Kg
Vekt fullastet båt: 7.180 Kg
Største dyptgående fullastet: 1,05 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 200
- Drivstoff: 620
- Septik: 130
- Varmtvann: 40
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: CMD
Modellbetegnelse: Cummins QSB 5.9 ZF 80
Årsmodell: 2011
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 380
Mer info: www.viksund.no

(07.11.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.