Familiebåten gjenskapt

Marex320_7.jpg

TRYGG DEKKSLAYOUT: Marex 320 ACC er svært lett å bevege seg rundt på, og bevegelsesflyten gjennom båten er førsteklasses.
TRYGG DEKKSLAYOUT: Marex 320 ACC er svært lett å bevege seg rundt på, og bevegelsesflyten gjennom båten er førsteklasses.

Familiebåten gjenskapt

Vi har testet den nye familiebåten Marex 320 ACC.

Se stor bildeserie i bunnen av saken

På 1970- og -80-tallet var akterkabinsnekkene folkets bobåt. Så kom Scand Baltic og satte en ny standard for landstedet på kjøl. 30 år senere gjør produsenten på nabotomta det samme: Revolusjonerer et folkekjært konsept, tilpasset nye krav og moderne brukere.

Midt i den verste stormen norsk båtbransje har stått i – inkludert oljekrisen i 1974 og jappekollapsen på slutten av 1980-tallet - lanserer Grimstad-baserte Marex den nye tids familiebåt. I et marked som har vært helt dominert av Scand Baltic, sklir Marex 320 ACC opp som akterkabinbåtens moderne arvtaker. Med et innvendig volum, bokomfort og familietilpassede løsninger som henimot savner sidestykke i moderne norsk fritidsbåthistorie, setter 320 ACC en helt ny standard for det nordiske familiebåtlivet. Flaggskipet 370 ACC høstet prestisjetunge bransjepriser og fant veien til forsidene på nær alle europeiske båtblader. Vi tør spå at lillesøster vekker minst like stor, og berettiget, begeistring. Konseptet har fullstendig savnet fornyelse i 20 år. Marex har med stor presisjon identifisert de sentrale behovene en familie har når de skal tilbringe en lengre ferie på sjøen: Ståhøyde og romfølelse, gigantiske køyer, klassens romsligste og beste toalettrom og dusjmulighet, en førsteklasses bysse, særdeles brukervennlig og trygg dekkslayout, en forbilledlig praktisk kalesjeløsning som dessuten åpner opp hele uteplassen, den ytterst sosiale sofaen rundt matbordet – alt omgitt av en tidløs design.

ENORM SALONG: Det sitter lett åtte personer i den gigantiske salongen, og seks personer har komfortabel spiseplass rundt klaffebordet.

En klar tanke – et tydelig produkt Den tradisjonelle akterkabinbåten gikk en sakte død i møte under oppgangstidene i båtbransjen fra slutten av 1990-tallet. Produsentens fokus lå andre steder, utenlandske produsenter fikk dominere segmentene der norske båtbyggere lenge var best: Det rendyrkede bobåtlivet i naturhavner der du tar huset med deg på egen kjøl og leter etter le i bukter og bak holmer. Så ble Marex 370 Aft Cabin Cruiser (ACC) lansert i 2009, og til tross for et ytterst vanskelig lanseringstidspunkt, er båten allerede solgt i et antall som ville vært tilfredsstillende selv midt på det glade 2000-tallet. Nå møter Marex markedet med oppfølger seks fot mindre enn storesøster, men som i volum og bokomfort legger selv vesentlig større europeiske konkurrenter under hælen.

Et sommerhjem Marex 320 ACC er et sommerhjem for en stor familie. Sjøegenskapene er vel ivaretatt med et planende skrog bygget for singel-montasje med strak aksel og ror. Sluttresultatet oppfører seg eksemplarisk, med en marginal planingsterskel og et bredt fartsregister. Skroget slipper vannet tidlig – allerede ved 11-12 knop – noe som gjør det mulig å holde en komfortabel marsjfart under de fleste forhold. Båten legger seg tydelig innover i svingen, med like god svingradius begge veier. Forutsetningene for å ta seg trygt og komfortabelt fra A til B er derfor meget gode. Men det er egenskapene som bobåt som imponerer mest. Først og fremst de to store lugarene. Akterkabinen med sin ståhøyde på hele ??? cm og dobbelkøye på babord side og enkelkøye til styrbord. Kombinasjonen av et bredt vindusfelt oppe under dekk og et koøye som kan åpnes i dobbelkøya, slipper naturen og miljøet inn i båten. Med et utfellbart bord og en unik skuffemodul i forkant av køya, fungerer denne lugaren like godt for tre barn som for to voksne og et barn. Likevel overgår hovedlugaren forut den aktre “leiligheten” både når det gjelder stuveplass, ståhøyde og køyestørrelse. “King size”-bed et forslitt uttrykk, men med køyemål på hele ???x??? cm er det høyst berettiget. Også her har man store glassfelt i skroget som ikke gir innsyn, men derimot et fantastisk utsyn fra køya. Panoramavinduene tilfører morgenstunden i skjærgården en helt ny dimensjon. I hovedkøya er det utmerket soveplass til to voksne og to barn. På lugaren forut er det både et stort stuverom under køya og en hel seksjon med dype skuffer og et enormt hengeskap i akterkant av lugaren hvor det i praksis er plass til en ekstra stikklugar.

Siden døren til hovedlugaren er sidestilt på babord side, har man klart å skape et fullverdig og elegant bad med plass til en romslig dusjrondell. Her kan to personer utmerket være på badet samtidig.

FAMILIELANDSTED: Marex 320 ACC er en veldefinert og velbygget familiebåt som dekker de praktiske, estetiske og komfortmessige behovene til en familie på fem-seks personer.

Leveplass ute Marex 320 ACC har ikke bare en særdeles sosial uteplass – her er det plass nok til at man enkelt beveger seg forbi hverandre på vei forfra til badeplattformen. Flyten gjennom båten, fra hovedlugaren til badeplattformen, er førsteklasses. Og takket være de store klaffene på bordet, er det veldig enkelt å smyge seg opp i den store U-sofaen. Her er det romslig spiseplass til seks personer, men åtte får uten besvær plass rundt bordet. Den fremre delen av sofaen kan vippes akterover slik at man får to sitteplasser i fartsretningen i tillegg til førerplassen. Byssa vis-á-vis salongen har både arbeidsplass og stuveplass nok til lange ferieturer og avansert kokekunst. Vasken er meget dyp og har et solid ettgrepsarmatur. Her er også stekeovn samt kokeapparat med to gassbluss.

Kalesjeløsningen er den samme som på 370 ACC, med skyvetak over uteplassen (soft-top) som frilegger hele salongområdet. Over akterlugaren er det en kalesje som åpnes eller lukkes i løpet av sekunder, og som forvares helt skjult i an kalesjegarasje rundt solsengen på toppen av akterkabinen.

Flere motoralternativer Vår testbåt var motorisert med den nye åttesylindrete Yamnar 8LV-320 på 306 ahk, med strak aksel og ror. Med både hekk og baug-thruster er båten som en lek å manøvrere. Via en luke i dørken ved byssa, har men meget enkel adkomst til motorrommet for daglige inspeksjoner, og motorrommet er særdeles romslig. Vi oppnådde en toppfart på 27 knop med Yanmar-motoren. Volvo Penta D4-300 vil også være aktuelt motoralternativ. Minste tilgjengelig motoreffekt er Volvo Penta D3-220.

Fakta

CE-kategori: 

B

Produksjonsland: 

Norge

Lengde (meter): 

9.99

Bredde (meter): 

3.30

Dyptgående (meter): 

1.00

Lengde (fot): 

33.00

Vekt (kg): 

5 200

Drivstoff (liter): 

490

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

220.00

Motoreffekt til (hk): 

353.00

Motor testbåt: 

Yanmar 8LV

- Sylindervolum: 

4.460

- Antall synlindre: 

8

- Effekt (hk): 

306.00

- Effekt (kw): 

225.00

Toppfart i test (knop): 

27.00

Pris fra (kr): 

1 954 000,-

Pris testbåt (kr): 

2 300 000,-

Opplysninger: 

www.marex.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.