Familiebåten gjenskapt

Marex320_7.jpg

TRYGG DEKKSLAYOUT: Marex 320 ACC er svært lett å bevege seg rundt på, og bevegelsesflyten gjennom båten er førsteklasses.
TRYGG DEKKSLAYOUT: Marex 320 ACC er svært lett å bevege seg rundt på, og bevegelsesflyten gjennom båten er førsteklasses.

Familiebåten gjenskapt

Vi har testet den nye familiebåten Marex 320 ACC.

Se stor bildeserie i bunnen av saken

På 1970- og -80-tallet var akterkabinsnekkene folkets bobåt. Så kom Scand Baltic og satte en ny standard for landstedet på kjøl. 30 år senere gjør produsenten på nabotomta det samme: Revolusjonerer et folkekjært konsept, tilpasset nye krav og moderne brukere.

Midt i den verste stormen norsk båtbransje har stått i – inkludert oljekrisen i 1974 og jappekollapsen på slutten av 1980-tallet - lanserer Grimstad-baserte Marex den nye tids familiebåt. I et marked som har vært helt dominert av Scand Baltic, sklir Marex 320 ACC opp som akterkabinbåtens moderne arvtaker. Med et innvendig volum, bokomfort og familietilpassede løsninger som henimot savner sidestykke i moderne norsk fritidsbåthistorie, setter 320 ACC en helt ny standard for det nordiske familiebåtlivet. Flaggskipet 370 ACC høstet prestisjetunge bransjepriser og fant veien til forsidene på nær alle europeiske båtblader. Vi tør spå at lillesøster vekker minst like stor, og berettiget, begeistring. Konseptet har fullstendig savnet fornyelse i 20 år. Marex har med stor presisjon identifisert de sentrale behovene en familie har når de skal tilbringe en lengre ferie på sjøen: Ståhøyde og romfølelse, gigantiske køyer, klassens romsligste og beste toalettrom og dusjmulighet, en førsteklasses bysse, særdeles brukervennlig og trygg dekkslayout, en forbilledlig praktisk kalesjeløsning som dessuten åpner opp hele uteplassen, den ytterst sosiale sofaen rundt matbordet – alt omgitt av en tidløs design.

ENORM SALONG: Det sitter lett åtte personer i den gigantiske salongen, og seks personer har komfortabel spiseplass rundt klaffebordet.

En klar tanke – et tydelig produkt Den tradisjonelle akterkabinbåten gikk en sakte død i møte under oppgangstidene i båtbransjen fra slutten av 1990-tallet. Produsentens fokus lå andre steder, utenlandske produsenter fikk dominere segmentene der norske båtbyggere lenge var best: Det rendyrkede bobåtlivet i naturhavner der du tar huset med deg på egen kjøl og leter etter le i bukter og bak holmer. Så ble Marex 370 Aft Cabin Cruiser (ACC) lansert i 2009, og til tross for et ytterst vanskelig lanseringstidspunkt, er båten allerede solgt i et antall som ville vært tilfredsstillende selv midt på det glade 2000-tallet. Nå møter Marex markedet med oppfølger seks fot mindre enn storesøster, men som i volum og bokomfort legger selv vesentlig større europeiske konkurrenter under hælen.

Et sommerhjem Marex 320 ACC er et sommerhjem for en stor familie. Sjøegenskapene er vel ivaretatt med et planende skrog bygget for singel-montasje med strak aksel og ror. Sluttresultatet oppfører seg eksemplarisk, med en marginal planingsterskel og et bredt fartsregister. Skroget slipper vannet tidlig – allerede ved 11-12 knop – noe som gjør det mulig å holde en komfortabel marsjfart under de fleste forhold. Båten legger seg tydelig innover i svingen, med like god svingradius begge veier. Forutsetningene for å ta seg trygt og komfortabelt fra A til B er derfor meget gode. Men det er egenskapene som bobåt som imponerer mest. Først og fremst de to store lugarene. Akterkabinen med sin ståhøyde på hele ??? cm og dobbelkøye på babord side og enkelkøye til styrbord. Kombinasjonen av et bredt vindusfelt oppe under dekk og et koøye som kan åpnes i dobbelkøya, slipper naturen og miljøet inn i båten. Med et utfellbart bord og en unik skuffemodul i forkant av køya, fungerer denne lugaren like godt for tre barn som for to voksne og et barn. Likevel overgår hovedlugaren forut den aktre “leiligheten” både når det gjelder stuveplass, ståhøyde og køyestørrelse. “King size”-bed et forslitt uttrykk, men med køyemål på hele ???x??? cm er det høyst berettiget. Også her har man store glassfelt i skroget som ikke gir innsyn, men derimot et fantastisk utsyn fra køya. Panoramavinduene tilfører morgenstunden i skjærgården en helt ny dimensjon. I hovedkøya er det utmerket soveplass til to voksne og to barn. På lugaren forut er det både et stort stuverom under køya og en hel seksjon med dype skuffer og et enormt hengeskap i akterkant av lugaren hvor det i praksis er plass til en ekstra stikklugar.

Siden døren til hovedlugaren er sidestilt på babord side, har man klart å skape et fullverdig og elegant bad med plass til en romslig dusjrondell. Her kan to personer utmerket være på badet samtidig.

FAMILIELANDSTED: Marex 320 ACC er en veldefinert og velbygget familiebåt som dekker de praktiske, estetiske og komfortmessige behovene til en familie på fem-seks personer.

Leveplass ute Marex 320 ACC har ikke bare en særdeles sosial uteplass – her er det plass nok til at man enkelt beveger seg forbi hverandre på vei forfra til badeplattformen. Flyten gjennom båten, fra hovedlugaren til badeplattformen, er førsteklasses. Og takket være de store klaffene på bordet, er det veldig enkelt å smyge seg opp i den store U-sofaen. Her er det romslig spiseplass til seks personer, men åtte får uten besvær plass rundt bordet. Den fremre delen av sofaen kan vippes akterover slik at man får to sitteplasser i fartsretningen i tillegg til førerplassen. Byssa vis-á-vis salongen har både arbeidsplass og stuveplass nok til lange ferieturer og avansert kokekunst. Vasken er meget dyp og har et solid ettgrepsarmatur. Her er også stekeovn samt kokeapparat med to gassbluss.

Kalesjeløsningen er den samme som på 370 ACC, med skyvetak over uteplassen (soft-top) som frilegger hele salongområdet. Over akterlugaren er det en kalesje som åpnes eller lukkes i løpet av sekunder, og som forvares helt skjult i an kalesjegarasje rundt solsengen på toppen av akterkabinen.

Flere motoralternativer Vår testbåt var motorisert med den nye åttesylindrete Yamnar 8LV-320 på 306 ahk, med strak aksel og ror. Med både hekk og baug-thruster er båten som en lek å manøvrere. Via en luke i dørken ved byssa, har men meget enkel adkomst til motorrommet for daglige inspeksjoner, og motorrommet er særdeles romslig. Vi oppnådde en toppfart på 27 knop med Yanmar-motoren. Volvo Penta D4-300 vil også være aktuelt motoralternativ. Minste tilgjengelig motoreffekt er Volvo Penta D3-220.

Fakta

CE-kategori: 

B

Produksjonsland: 

Norge

Lengde (meter): 

9.99

Bredde (meter): 

3.30

Dyptgående (meter): 

1.00

Lengde (fot): 

33.00

Vekt (kg): 

5 200

Drivstoff (liter): 

490

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

220.00

Motoreffekt til (hk): 

353.00

Motor testbåt: 

Yanmar 8LV

- Sylindervolum: 

4.460

- Antall synlindre: 

8

- Effekt (hk): 

306.00

- Effekt (kw): 

225.00

Toppfart i test (knop): 

27.00

Pris fra (kr): 

1 954 000,-

Pris testbåt (kr): 

2 300 000,-

Opplysninger: 

www.marex.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.