Terje og Truls klarte det!

IMG_3385.JPG

START: Skipper Terje Jordfald (t.h.)og copilot Truls Kristiansen la ut på ferden til København fra Oslo klokken 07.00 i morges. (Foto: Amund Rich. Løken).
START: Skipper Terje Jordfald (t.h.) og copilot Truls Kristiansen la ut på ferden til København fra Oslo klokken 07.00 i morges. (Foto: Amund Rich. Løken).

Terje og Truls klarte det!

Terje og Truls klarte brasene med nød og neppe. De gikk over målstreken i København klokken 12.23 i dag. Dermed slo de den gamle rekorden med ni minutter. ...

SISTE: Fartsrekorden mellom Oslo og København med båt er igjen på norske hender. Terje Jordfald og Truls Kristiansen dro rekorden i havn - med nød og neppe. Det ble en dramatuisk tur, med mange utfordringer.

Guttene er godt fornøyd med på ha klart rekorden, men likevel med en viss bismak. De hadde håpet å slå den gamle rekorden med mer enn 10 minutter, faktisk håpet de på en tid rundt fire timer.

Imidlertid hadde de endel problemer på overfarten. Drivstofftanken løsnet etter en kjempebølge bak et cruiseskip. Senere mådde de skifte først den ene så den andre propellen.

Vi har tidligere i dag publisert denne rapporten:

 Innen klokka 12.32.13 må Terje og Truls være fremme i København for å slå den gamle fartsrekorden med båt fra Oslo. Blir det en kamp mot klokka? Det meldes at karene har hatt flere uhell under veis. Blant annet har de byttet propell to ganger.

I skrivende stund har karene en time på seg for å slå den gamle fartsrekorden. Etter propellskifte og justeringer skal båten igjen være på rett kurs sørover.

Båtmagasinet ønsket de to østfoldkarene god tur i Oslo tidlig i morges. Vi sende da denne rapporten:

Alt gikk etter planen før start fra Dyna fyr i Oslo i morges. Goldfishen fikk 1000 liter drivstoff og skipper Terje Jordfald og copilot Truls Kristiansen var vel forberedt på den lynraske overfarten til København.

Startskuddet gikk fra Dyna fyr klokken 07.00. Så barket det rett ut Oslofjorden i 70 knop. De to østfoldkarene er veldig innstilt på å slå den gamle fartsrekorden på strekningen Oslo/København i formiddag. Den gamle rekorden lød på 5,32,13. De har ambisjoner om å krype under fem-tallet.

GODT FORBEREDT: Goldfishteamet hadde tid til TV2 og Båtmagasinet før starten i morges. (Foto: Amund Rich. Løken).
GODT FORBEREDT: Goldfishteamet hadde tid til TV2 og Båtmagasinet før starten i morges. (Foto: Amund Rich. Løken).

Foreløpig blankt hav

Og de kan lykkes. Oslofjorden lå bank som et speil da de startet i morges, og det er i følge meteorologene ventet at være vil holde seg godt på hele ruten ned langs svenskekysten og over til dansk farvann i formiddag.

Rolig før start

Før starten i morges ble det tid til direktesending på TV2 og intervju med Båtmagasinet. De måtte innrømme at det kriblet litt i kroppen, men mente likevel at hele prosjektet er så nøye planlagt at det vil gå bra. Båten deres, en Goldfish 36 P1 Supersport, har to Yanmar D-max-motorer som hver yter 380 hestekrefter. Det betyr at båten lett vil passere 70 knop. Nå vil bølgehøyden på turen avgjøre marsjfarten, men de mener at den må ligge over 60 knop for å nå målet. De har fått gode råd fra Goldfish, som har bygget båten. Alt tenkelig navigasjonsutstyr er fininnstilt av Raymarine.

1000 LITER: Gutta la av gårde fra Kongen Marina med 1000 liter drivstoff i morges. (Foto: Amund Rich. Løken).
1000 LITER: Gutta la av gårde fra Kongen Marina med 1000 liter drivstoff i morges. (Foto: Amund Rich. Løken).

Vil ta rekorden tilbake

-Bestetiden må tilbake på norske hender, sier Terje til Båtmagasinet .  Båten deres, som har en markedsverdi mellom to og tre millioner kroner, er trimmet for oppdraget. Om noen små timer får vi vite om rekordforsøket ble en suksess.

Så lang lover det godt.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.