Takke oss til kompositt

Takke oss til kompositt

Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.

Som du ser på samlebildet, er de gamle kranene og gjennomføringene av bra kvalitet, men tidens tann har gjort sitt etter drøye 20 år i en båt som stort sett har overvintret i boblehavn. En av dem var så treg at kranhendelen brakk tvert av bare med bruk av håndkraft, og da er det fare på ferde. 

Avkorting av forsikring

Hvis båten din skulle synke på grunn av dårlige eller åpne kraner/gjennomføringer, risikerer du at selskapet bare betaler for hevingen og ikke et øre mer. Uansett kan du frykte en kraftig avkorting av utbetalingen, fordi det ansees som uaktsomt å ikke ha ordentlige kraner som er lukket under opplag på sjøen.

Trudesign

Vi byttet de fleste kranene ombord til Trudesign for fem år siden. De fleste fordi de ikke passet over alt av den enkle grunn at de er større enn tilsvarende kraner i metall/syrefast. Ombord hos meg er er blitt utsatt for sprengkulde, men er fortsatt potte tette og selv den største lar seg åpne og lukke med lillefingeren. Etter fem års bruk, tør vi å gi komposittkraner topp karakter. Ikke minst fordi de er upåvirkelige mot galvanisk tæring, både på tre, plast og eventuelle andre byggematerialer.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.