Takke oss til kompositt

Takke oss til kompositt

Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.

Som du ser på samlebildet, er de gamle kranene og gjennomføringene av bra kvalitet, men tidens tann har gjort sitt etter drøye 20 år i en båt som stort sett har overvintret i boblehavn. En av dem var så treg at kranhendelen brakk tvert av bare med bruk av håndkraft, og da er det fare på ferde. 

Avkorting av forsikring

Hvis båten din skulle synke på grunn av dårlige eller åpne kraner/gjennomføringer, risikerer du at selskapet bare betaler for hevingen og ikke et øre mer. Uansett kan du frykte en kraftig avkorting av utbetalingen, fordi det ansees som uaktsomt å ikke ha ordentlige kraner som er lukket under opplag på sjøen.

Trudesign

Vi byttet de fleste kranene ombord til Trudesign for fem år siden. De fleste fordi de ikke passet over alt av den enkle grunn at de er større enn tilsvarende kraner i metall/syrefast. Ombord hos meg er er blitt utsatt for sprengkulde, men er fortsatt potte tette og selv den største lar seg åpne og lukke med lillefingeren. Etter fem års bruk, tør vi å gi komposittkraner topp karakter. Ikke minst fordi de er upåvirkelige mot galvanisk tæring, både på tre, plast og eventuelle andre byggematerialer.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.