Takke oss til kompositt

Takke oss til kompositt

Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.

Som du ser på samlebildet, er de gamle kranene og gjennomføringene av bra kvalitet, men tidens tann har gjort sitt etter drøye 20 år i en båt som stort sett har overvintret i boblehavn. En av dem var så treg at kranhendelen brakk tvert av bare med bruk av håndkraft, og da er det fare på ferde. 

Avkorting av forsikring

Hvis båten din skulle synke på grunn av dårlige eller åpne kraner/gjennomføringer, risikerer du at selskapet bare betaler for hevingen og ikke et øre mer. Uansett kan du frykte en kraftig avkorting av utbetalingen, fordi det ansees som uaktsomt å ikke ha ordentlige kraner som er lukket under opplag på sjøen.

Trudesign

Vi byttet de fleste kranene ombord til Trudesign for fem år siden. De fleste fordi de ikke passet over alt av den enkle grunn at de er større enn tilsvarende kraner i metall/syrefast. Ombord hos meg er er blitt utsatt for sprengkulde, men er fortsatt potte tette og selv den største lar seg åpne og lukke med lillefingeren. Etter fem års bruk, tør vi å gi komposittkraner topp karakter. Ikke minst fordi de er upåvirkelige mot galvanisk tæring, både på tre, plast og eventuelle andre byggematerialer.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.