Takke oss til kompositt

Takke oss til kompositt

Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.

Som du ser på samlebildet, er de gamle kranene og gjennomføringene av bra kvalitet, men tidens tann har gjort sitt etter drøye 20 år i en båt som stort sett har overvintret i boblehavn. En av dem var så treg at kranhendelen brakk tvert av bare med bruk av håndkraft, og da er det fare på ferde. 

Avkorting av forsikring

Hvis båten din skulle synke på grunn av dårlige eller åpne kraner/gjennomføringer, risikerer du at selskapet bare betaler for hevingen og ikke et øre mer. Uansett kan du frykte en kraftig avkorting av utbetalingen, fordi det ansees som uaktsomt å ikke ha ordentlige kraner som er lukket under opplag på sjøen.

Trudesign

Vi byttet de fleste kranene ombord til Trudesign for fem år siden. De fleste fordi de ikke passet over alt av den enkle grunn at de er større enn tilsvarende kraner i metall/syrefast. Ombord hos meg er er blitt utsatt for sprengkulde, men er fortsatt potte tette og selv den største lar seg åpne og lukke med lillefingeren. Etter fem års bruk, tør vi å gi komposittkraner topp karakter. Ikke minst fordi de er upåvirkelige mot galvanisk tæring, både på tre, plast og eventuelle andre byggematerialer.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.