Takke oss til kompositt

Takke oss til kompositt

Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.

Som du ser på samlebildet, er de gamle kranene og gjennomføringene av bra kvalitet, men tidens tann har gjort sitt etter drøye 20 år i en båt som stort sett har overvintret i boblehavn. En av dem var så treg at kranhendelen brakk tvert av bare med bruk av håndkraft, og da er det fare på ferde. 

Avkorting av forsikring

Hvis båten din skulle synke på grunn av dårlige eller åpne kraner/gjennomføringer, risikerer du at selskapet bare betaler for hevingen og ikke et øre mer. Uansett kan du frykte en kraftig avkorting av utbetalingen, fordi det ansees som uaktsomt å ikke ha ordentlige kraner som er lukket under opplag på sjøen.

Trudesign

Vi byttet de fleste kranene ombord til Trudesign for fem år siden. De fleste fordi de ikke passet over alt av den enkle grunn at de er større enn tilsvarende kraner i metall/syrefast. Ombord hos meg er er blitt utsatt for sprengkulde, men er fortsatt potte tette og selv den største lar seg åpne og lukke med lillefingeren. Etter fem års bruk, tør vi å gi komposittkraner topp karakter. Ikke minst fordi de er upåvirkelige mot galvanisk tæring, både på tre, plast og eventuelle andre byggematerialer.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune