Ta vare på motor og drev

motorogdrev1.jpg

SIKRE DREVET: Også drevene må lagres trygt. Blir de stjålet fra båten under vinteropplaget, må du dekke tapet selv.
SIKRE DREVET: Også drevene må lagres trygt. Blir de stjålet fra båten under vinteropplaget, må du dekke tapet selv.

Ta vare på motor og drev

Skal båten din på land og ikke kjøres på sjøen i vinter. Dette må du huske på da.
 

Motor og drev
Det er en kjent sak at de færreste båtmotorer ”går i stykker” men at de ”står i stykker”. Hvis ikke utenbordsmotor og drev ”tørker bort” i løpet av vinteren, da.
Mange foretrekker å la profesjonelle stelle med motoren for vinteren. Gjør du det, så sjekk at vedkommende har et godt ry og at han kan sine ting. Alt for mange motorer blir utsatt for sjarlataner som fusker i faget eller som ikke gjør jobben ordentlig. Gjør det heller selv. Instruksjonsboken forteller alt. Da vet du hva som er gjort, og du blir dessuten dus med motoren din. Motorkonservering er nemlig ikke vanskelig!


SIKRE MOTOREN: Utenbordsmotoren må kjøres i ferskvann, og det må byttes drevolje, samt motorolje med -filter (firetakter). Men det hjelper ikke om motoren blir stjålet om vinteren. Ved slik vinterlagring er du ikke forsikret mot tyveri.


KONSERVERING: Det er enkelt å konservere motoren. Først må varmevekslere skylles med ferskvann. De ligger etter hverandre i samme løpet og skylles samtidig. Det er mange måter å gjøre det på. Her suger motoren fra et trau som etterfylles med resten av ferskvannet fra tanken. På enkelte sjøvannsinstallasjoner er det mulig å la motoren suge ferskvann fra sjøvannsfilteret. Enklere kan det knapt gjøres.


OLJESKIFT: Bytt motorolje og –filter. Bruk olje som er tilpasset dieselmotor. Har motoren turbo, bør du bruke spesialolje for det. Kjør motoren ca 10 sekunder så den nye oljen får spredd seg over alt.


SIKRE MOT FROST: Avslutt med å la motoren suge i seg en forstvæskeblanding i 1:1. (Frostvæsken må blandes ut, ellers fryser den!). La blandingen stå i motoren over vinteren.


FERSKVANNSSYSTEMET: Tøm forstvæskeblanding i toalettet, pump til hele pumpemekanismen er full og la det stå. Det samme gjør du med lensepumpe for dusjen etc. Blås alle ferskvannsslanger tomme og kjør en blanding med glyserin og vann i 1:10 gjennom byssepumpa.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.