Ta vare på motor og drev

motorogdrev1.jpg

SIKRE DREVET: Også drevene må lagres trygt. Blir de stjålet fra båten under vinteropplaget, må du dekke tapet selv.
SIKRE DREVET: Også drevene må lagres trygt. Blir de stjålet fra båten under vinteropplaget, må du dekke tapet selv.

Ta vare på motor og drev

Skal båten din på land og ikke kjøres på sjøen i vinter. Dette må du huske på da.
 

Motor og drev
Det er en kjent sak at de færreste båtmotorer ”går i stykker” men at de ”står i stykker”. Hvis ikke utenbordsmotor og drev ”tørker bort” i løpet av vinteren, da.
Mange foretrekker å la profesjonelle stelle med motoren for vinteren. Gjør du det, så sjekk at vedkommende har et godt ry og at han kan sine ting. Alt for mange motorer blir utsatt for sjarlataner som fusker i faget eller som ikke gjør jobben ordentlig. Gjør det heller selv. Instruksjonsboken forteller alt. Da vet du hva som er gjort, og du blir dessuten dus med motoren din. Motorkonservering er nemlig ikke vanskelig!


SIKRE MOTOREN: Utenbordsmotoren må kjøres i ferskvann, og det må byttes drevolje, samt motorolje med -filter (firetakter). Men det hjelper ikke om motoren blir stjålet om vinteren. Ved slik vinterlagring er du ikke forsikret mot tyveri.


KONSERVERING: Det er enkelt å konservere motoren. Først må varmevekslere skylles med ferskvann. De ligger etter hverandre i samme løpet og skylles samtidig. Det er mange måter å gjøre det på. Her suger motoren fra et trau som etterfylles med resten av ferskvannet fra tanken. På enkelte sjøvannsinstallasjoner er det mulig å la motoren suge ferskvann fra sjøvannsfilteret. Enklere kan det knapt gjøres.


OLJESKIFT: Bytt motorolje og –filter. Bruk olje som er tilpasset dieselmotor. Har motoren turbo, bør du bruke spesialolje for det. Kjør motoren ca 10 sekunder så den nye oljen får spredd seg over alt.


SIKRE MOT FROST: Avslutt med å la motoren suge i seg en forstvæskeblanding i 1:1. (Frostvæsken må blandes ut, ellers fryser den!). La blandingen stå i motoren over vinteren.


FERSKVANNSSYSTEMET: Tøm forstvæskeblanding i toalettet, pump til hele pumpemekanismen er full og la det stå. Det samme gjør du med lensepumpe for dusjen etc. Blås alle ferskvannsslanger tomme og kjør en blanding med glyserin og vann i 1:10 gjennom byssepumpa.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.