Ta vare på motor og drev

motorogdrev1.jpg

SIKRE DREVET: Også drevene må lagres trygt. Blir de stjålet fra båten under vinteropplaget, må du dekke tapet selv.
SIKRE DREVET: Også drevene må lagres trygt. Blir de stjålet fra båten under vinteropplaget, må du dekke tapet selv.

Ta vare på motor og drev

Skal båten din på land og ikke kjøres på sjøen i vinter. Dette må du huske på da.
 

Motor og drev
Det er en kjent sak at de færreste båtmotorer ”går i stykker” men at de ”står i stykker”. Hvis ikke utenbordsmotor og drev ”tørker bort” i løpet av vinteren, da.
Mange foretrekker å la profesjonelle stelle med motoren for vinteren. Gjør du det, så sjekk at vedkommende har et godt ry og at han kan sine ting. Alt for mange motorer blir utsatt for sjarlataner som fusker i faget eller som ikke gjør jobben ordentlig. Gjør det heller selv. Instruksjonsboken forteller alt. Da vet du hva som er gjort, og du blir dessuten dus med motoren din. Motorkonservering er nemlig ikke vanskelig!


SIKRE MOTOREN: Utenbordsmotoren må kjøres i ferskvann, og det må byttes drevolje, samt motorolje med -filter (firetakter). Men det hjelper ikke om motoren blir stjålet om vinteren. Ved slik vinterlagring er du ikke forsikret mot tyveri.


KONSERVERING: Det er enkelt å konservere motoren. Først må varmevekslere skylles med ferskvann. De ligger etter hverandre i samme løpet og skylles samtidig. Det er mange måter å gjøre det på. Her suger motoren fra et trau som etterfylles med resten av ferskvannet fra tanken. På enkelte sjøvannsinstallasjoner er det mulig å la motoren suge ferskvann fra sjøvannsfilteret. Enklere kan det knapt gjøres.


OLJESKIFT: Bytt motorolje og –filter. Bruk olje som er tilpasset dieselmotor. Har motoren turbo, bør du bruke spesialolje for det. Kjør motoren ca 10 sekunder så den nye oljen får spredd seg over alt.


SIKRE MOT FROST: Avslutt med å la motoren suge i seg en forstvæskeblanding i 1:1. (Frostvæsken må blandes ut, ellers fryser den!). La blandingen stå i motoren over vinteren.


FERSKVANNSSYSTEMET: Tøm forstvæskeblanding i toalettet, pump til hele pumpemekanismen er full og la det stå. Det samme gjør du med lensepumpe for dusjen etc. Blås alle ferskvannsslanger tomme og kjør en blanding med glyserin og vann i 1:10 gjennom byssepumpa.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.
Fairline har sluppet nyheten om første båten i sin nye «F-line». 33-foteren skal lanseres på nyåret i 2019.
Det eneste som er bomsikkert om tape-dekor på båter, er ikke om den må skiftes, eller fikses en dag, men når. Å fjerne tapen, fikser du selv. Varmepistol, vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene.
La ikke ryggen lide ved å bære batterier fra båten og i land ved vinteropplaget. Lad dem opp, ta av polene, og la dem være i fred til våren.
La ikke ryggen lide ved å bære batterier fra båten og i land ved vinteropplaget. Lad dem opp, ta av polene, og la dem være i fred til våren.
STØTTE: Leaparken Velforening er et av lagene som fikk støtte til aktivitet i 2017. Foto: Runar Brøste.
Nå er søknadsskjema for tilskuddsordningen for sjøvettaktiviteter åpent. Søknadsfristen er 1. november 2017.
SPORTLING: Linges klassiske Draco Sportling er tilbake.
Stormer Marine har tatt J.H.Linge-båten Sportling til et nytt og modern nivå. Årets nyhet er 610 ST som er en videreutvikling av Linges 20-fots Draco med samme navn.
NYHETEN: Ibiza på plass med nyheten 770 Touring, utstyrt med Suzukis nye 350 hk.
Det er rekordoppslutning om Skandinavias største flytende båtmesse som åpnet på Aker brygge i går. Nærmere 300 båter er utstilt. Blant dem flere store nyheter.