Ta vare på batteriene i vinter

P1020804.jpg

Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.

Ta vare på batteriene i vinter

Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.

Lad opp batteriene på maks, kople dem fra og la dem få en god vinter. Dette er det beste rådet vi kan gi deg som vil spare både «batteritanken» og ryggen. Vedlikeholdslading er risikosport.

    Mascot-laderen ombord i undertegnedes båt har har 14,4 volt i toppladespenning og fast 13,7 volt i såkalt vedlikeholdslading. Det er alt for høyt med tanke på døgnlading i et halvt år. 

    Den erfaringen ble dyrkjøpt og førte til havari på en hel batteribank fordi en slik vedlikeholdslading resulterer i oksydering av plussplatene og korrosjon av minusplatene. Minusplatene ender opp harde som glass.     Vedlikeholdslading er så krevende at en kan ikke bare legge seg på en fast spenning så høyt som 13,6-13,7 og tro at en bare kan la båten stå slik over hele vinteren. 

    Lad heller opp 100% når båten skal i opplag og koble av alle minus og pluss-forbindelsene. La batteriene stå hvilke kaldt ombord til påske tider. Mål hvilespenningen. Batteriene som er under 12,30 volt mønstres bare av. Lad så opp et døgn igjen og før starten på neste sesong. På den måten får du en god sjekk av batterienes helse og unngår stress av batteriene i vinterhalvåret.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.