Ta vare på batteriene i vinter

P1020804.jpg

Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.

Ta vare på batteriene i vinter

Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.

Lad opp batteriene på maks, kople dem fra og la dem få en god vinter. Dette er det beste rådet vi kan gi deg som vil spare både «batteritanken» og ryggen. Vedlikeholdslading er risikosport.

    Mascot-laderen ombord i undertegnedes båt har har 14,4 volt i toppladespenning og fast 13,7 volt i såkalt vedlikeholdslading. Det er alt for høyt med tanke på døgnlading i et halvt år. 

    Den erfaringen ble dyrkjøpt og førte til havari på en hel batteribank fordi en slik vedlikeholdslading resulterer i oksydering av plussplatene og korrosjon av minusplatene. Minusplatene ender opp harde som glass.     Vedlikeholdslading er så krevende at en kan ikke bare legge seg på en fast spenning så høyt som 13,6-13,7 og tro at en bare kan la båten stå slik over hele vinteren. 

    Lad heller opp 100% når båten skal i opplag og koble av alle minus og pluss-forbindelsene. La batteriene stå hvilke kaldt ombord til påske tider. Mål hvilespenningen. Batteriene som er under 12,30 volt mønstres bare av. Lad så opp et døgn igjen og før starten på neste sesong. På den måten får du en god sjekk av batterienes helse og unngår stress av batteriene i vinterhalvåret.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.