Ta vare på batteriene i vinter

P1020804.jpg

Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.

Ta vare på batteriene i vinter

Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.

Lad opp batteriene på maks, kople dem fra og la dem få en god vinter. Dette er det beste rådet vi kan gi deg som vil spare både «batteritanken» og ryggen. Vedlikeholdslading er risikosport.

    Mascot-laderen ombord i undertegnedes båt har har 14,4 volt i toppladespenning og fast 13,7 volt i såkalt vedlikeholdslading. Det er alt for høyt med tanke på døgnlading i et halvt år. 

    Den erfaringen ble dyrkjøpt og førte til havari på en hel batteribank fordi en slik vedlikeholdslading resulterer i oksydering av plussplatene og korrosjon av minusplatene. Minusplatene ender opp harde som glass.     Vedlikeholdslading er så krevende at en kan ikke bare legge seg på en fast spenning så høyt som 13,6-13,7 og tro at en bare kan la båten stå slik over hele vinteren. 

    Lad heller opp 100% når båten skal i opplag og koble av alle minus og pluss-forbindelsene. La batteriene stå hvilke kaldt ombord til påske tider. Mål hvilespenningen. Batteriene som er under 12,30 volt mønstres bare av. Lad så opp et døgn igjen og før starten på neste sesong. På den måten får du en god sjekk av batterienes helse og unngår stress av batteriene i vinterhalvåret.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.