Ta vare på batteriene i vinter

P1020804.jpg

Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.

Ta vare på batteriene i vinter

Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.

Lad opp batteriene på maks, kople dem fra og la dem få en god vinter. Dette er det beste rådet vi kan gi deg som vil spare både «batteritanken» og ryggen. Vedlikeholdslading er risikosport.

    Mascot-laderen ombord i undertegnedes båt har har 14,4 volt i toppladespenning og fast 13,7 volt i såkalt vedlikeholdslading. Det er alt for høyt med tanke på døgnlading i et halvt år. 

    Den erfaringen ble dyrkjøpt og førte til havari på en hel batteribank fordi en slik vedlikeholdslading resulterer i oksydering av plussplatene og korrosjon av minusplatene. Minusplatene ender opp harde som glass.     Vedlikeholdslading er så krevende at en kan ikke bare legge seg på en fast spenning så høyt som 13,6-13,7 og tro at en bare kan la båten stå slik over hele vinteren. 

    Lad heller opp 100% når båten skal i opplag og koble av alle minus og pluss-forbindelsene. La batteriene stå hvilke kaldt ombord til påske tider. Mål hvilespenningen. Batteriene som er under 12,30 volt mønstres bare av. Lad så opp et døgn igjen og før starten på neste sesong. På den måten får du en god sjekk av batterienes helse og unngår stress av batteriene i vinterhalvåret.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.