Tørrtrening i høy sjø

NSSR_simulator

OVERSIKT: Mannskapet på RS Kadetten møter de utroligste utfordriger. Simulatoren skaper de mest krevende situasjoner.FOTO: Vidar Askland
OVERSIKT: Mannskapet på RS Kadetten møter de utroligste utfordriger. Simulatoren skaper de mest krevende situasjoner.FOTO: Vidar Askland

Tørrtrening i høy sjø

De trener på de vanskeligste og farligste situasjonene, mannskapene på redningsskøytene. I den virkelighetstro hurtigbåtsimulatoren i Stavern settes yttergrensene på prøve.

En av Norges mest avanserte maritime simulatorer holder hus i en av Norges eldste og største trebygninger, den snart 250 år gamle Kadettbrakka på Fredriksvern i Stavern. Her øver Redningsselskapet sitt mannskap på å mestre de vanskeligste og farligste situasjonene.

Ingen blir noen gang utlært. Ingen kan noen gang få nok erfaring. Derfor drilles og øves det over en lav sko i den gamle kadettbrakka i Stavern. Erfaring fra det virkelige liv er den beste læring, men når mannskapet på redningsskøyta blir utsatt for de mest ekstreme situasjoner, kan grunnleggende kunnskap være avgjørende. Derfor tørrtrenes det på både det tenkelige og utenkelige.

Knusktørre omgivelserDu sitter trygt i Redningsselskapets avanserte hurtigbåtsimulator i knusktørre omgivelser i den 250 år gamle Kadettbrakka. Likevel blir du automatisk dratt inn i en virkelighetsnær opplevelse fra stolen på broen.

Utenfor skipsvinduene fråder sjøen. En fiskebåt er i havsnød og driver faretruende mot land. Du er med i en større redningsoperasjon sammen med andre enheter. Et Sea King fra 330-skvadronen dropper en redningsmann ned i lina, men mislykkes i den kraftige vinden. Det ser ut til å bli redningsmannen på RS-skøyta som må forberedelse seg på å gå i lettbåten, men mannskapet hindres av voldsom sidesjø. Skipperen på RS Harald V har gitt opp å redde fiskebåten, fiskeren er skadet og ikke i stand til å ta i mot lina. Nå er det fokus på å redde liv.

Instruktør styret ”spillet”
Mens det farlige redningsoppdraget er i gang, endres stadig ”forutsetningen”. Det sitter en kreativ instruktør i et siderom som styrer ”spillet”. Han sender båter og helikopter inn og ut, endrer på bølger og vindretning, i det hele tatt skaper så mye forstyrrelser at mannskapet på broen blir stresset. Det vil si, de blir ikke det. I denne runden i simulatoren er nettopp stressmestring temaet. Men det er et under at mannskapet beholder roen og oversikten. De kommuniserer rolig, fra ”RS Harald V” til hovedredningssentralen, direkte til redningshelikopteret, til Rogaland Radio, til et passerende passasjerskip og Kystvakta som også befinner seg i området.

ROLLESPILL:Det sitter en kreativ instruktør i et siderom som styrer ”spillet”. Her ser vi simulatorinstruktør Terje Wroldsen bak kulissene.ROLLESPILL:Det sitter en kreativ instruktør i et siderom som styrer ”spillet”. Her ser vi simulatorinstruktør Terje Wroldsen bak kulissene.

Vi har tatt plassen til bestmannen på broen. Skipssjefen er for anledningen sjefen for Redningsselskapets Sjøredningsskole i Stavern, Jarl Berge Larsen. Med oss som urokråke med en lap-top og storskjerm på bakrommet har vi simulatorinstruktør og tidligere RS-skipper Terje Wroldsen. Det er han som i sanntid skaper situasjonene vi fortløpende må løse.

Attraktiv simulator
Det er fem år siden Redningsselskapet fikk på plass sin Sjøredningsskole på Fredriksvern i Stavern. Hurtigbåtsimulatoren er et av hjelpemidlene i undervisningen, i tillegg til sjøredningskurs av praktisk karakter.

- Vi har sannsynligvis den eneste simulatoren i verden som kan kjøre simulerte SAR-operasjoner (Search and Rescue) i sanntid med fartøy i sjøen, sier daglig leder Jarl Berge Larsen. Her handler det om å gi mannskap mulighet til å prøve ut de verst tenkelige situasjoner i trygge omgivelser.

Simulatoren er utviklet av Kongsberg Maritime. Den er utstyrt som en hurtigbåtbro tilsvarende fartøyklassene i Redningsselskapet. Med enkle tastetrykk endres miljøet på broa slik at det blir helt identisk med broa på for eksempel skøytene i Fosenklassen. Dette er de største fartøyene i NSSR. Det er her på broen vi nå manøvrer oss frem utenfor Vågen i Bergen. Når mannskap på fartøy i P.G. Sundt-klassen skal trenes, er broen forvandlet til Horn- eller Sundt Flyer, eller Simrad-klassen, de mindre båtene som er bemannet av det frivillige redningskorpset.


AVANSERT UTSTYR: Hurtigbåten styres med joysticken. På skjermene foran har mannskapet på RS Kadetten tilgang på  avanserte kart- og radarbilder.

- Sjøredningsskolen står for viktig opplæring av alle mannskaper, både på redningsskøytene,25 fartøyer, inklusive spesialopplæring av redningsmenn og mannskapet i det frivillige sjøredningskorpset, 17 fartøyer. Her kan vi trene på situasjoner som kan være for farlige eller for vanskelige ute på havet, sier han.

Internasjonalt samarbeid I tillegg til opplæring av eget mannskap selger Redningsselskapet kompetanse og simulatortrening til redningstjenester i andre land og til kommersielle rederier i Norge. Det sikrer godt belegg og inntekter som forsvarer driften av skolen i den gamle Kadettbrakka i Stavern. Redningstjenester fra mange land har vært på kurs i Stavern, både mannskap fra Oman og Saudi-Arabia og en lang rekke europeiske land.

I snitt har hvert skift på de bemannede redningsskøytene i Norge minst én maritim redningsmann med spesialopplæring. Her skjer opplæringen etter en nasjonal standard for redningsmenn, tilsvarende det opplegget som redningsmenn på 330-skavdronen gjennomgår. I opplæringen ligger det fordypning i akuttmedisin og flere ukers praksis på sykehus.

   Neste gang redningsskøyta passerer kan du være trygg på at det befinner seg mye spisskompetanse om bord - for din skyld.

 

Dette er Sjøredningsskolen Redningsselskapets Sjøredningsskole, som ble etablert i 2007, holder til i den 250 år gamle Kadettbrakka på Fredriksvern Verft i Stavern.

Skolen er sertifisert av Det Norske Veritas. Dette omfatter også hurtigbåtsimulatoren. Simulatoren består av en hovedbro (tilnærmet RS Fosen–klassen) og tre ”sidebroer”. Det er utviklet skipsmodeller for ”Fosen”, ”P.G. Sundt” og ”Simrad”–klasse redningsskøyter. I tillegg kan 10 andre hurtigbåtmodeller benyttes som ”own ship”.

Skolen er godkjent av Sjøfartsdirektoratet som maritimt treningssenter og utdanner maritime redningsmenn.

I Stavern kjøres det spesialkurs i SAR-operasjoner (search and rescue) for egne mannskaper. I tillegg til hurtigbåtkurs, tilbyr Sjøredningsskolen sikkerhets- og redningstekniske kurs for de frivillige mannskapene i Redningsselskapets 17 sjøredningskorps. Med brannfelt, livbåt/davit og hurtiggående MOB-båt, gjennomførers maritim sikkerhetsopplæring.

Skolen har ansvar for sikkerhetskurs for fiskere i Norge.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.