Tør vi også snart?

Tør vi også snart?

På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende

Påhengeren har klare fordeler og er etterhvert blitt forfinede marinemotorer, som med sin plassering «uttapå», gir både fordeler og ulemper. Den største ulempen her hjemme er kombinasjonen av prisen på bensin (med veiavgift) og kanksje tilgjengeligheten til vannet akterut. Dette har Sea Ray løst på sin 400 OB med «utbrettplattformen», så her er det rom for kreativ tenking. Den største fordelen er nok plassen inni båten og at deler av motorlyden og vibrasjonene kan reduseres. 

    320 outboard-modellen har soveplass for fire under dekk, og er en riktig allværsværsmaskin med nedsenket solkøye forut og tak over førerplassen. Til tross for de tre påhengerne, har man fått til en badeplattform med leider. 

    Den som lever, får se om dieselmotoren snart får konkurranse av sine stående bensinsprekinger også på turbåtsiden. De gir helt klart nye designmuligheter i forhold til å ha motoren inni båten.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.