Svindeldom blir stående

Svindeldom blir stående

De kom ingen vei med anken sin, de to Sunseekersvindlerne fra Østfold. Nå venter fengselsstraff og innbetaling av 659.000 til IF Skadeforsikring. I tillegg må de betale moms og avgifter på importen av luksusbåten.

AV AMUND RICH. LØKEN

To karer i Østfold ble i fjor dømt til fengsel for å ha forsøkt svindle til seg forsikringspenger fra IF. De lot en Sunseeker Manhattan 62 gå til bunns utenfor Hvaler. De ble også dømt for å betale tilbake 659.000 kroner til IF. I tillegg er de også dømt for moms og avgiftsunndragelse.

Men de begge følte seg urettferdig behandlet og anket saken inn for Borgarting lagmannsrett. Her var det ikke mye hjelp å få. Saken ble avvist. Retten slår fast at den direkte årsaken til at båten sank var at bunnventilen sto åpen og kjølevannsslangen fra bunnventil til motor ikke var koblet til motor. Dermed blir dommen fra tingretten mot de to stående.

Jørn Jensen, utreder i If forklarer hvorfor selskapet ønsket å heve båten:

Etterforskningen av Sunseeker-forliset er den største enkeltsak forsikringsselskapet har jobbet med. Utreder Jørn Jensen sier til Båtmagasinet at selskapet er villig til å gå langt for å avdekke svindel. Denne saken er et godt eksempel på det. Informasjonsdirektør Jack Frostad i IF Skadeforsikring sier til Aftenposten.no at norske båteiere urettmessig får utbetalt anslagsvis 40.-50 millioner kroner i året.

Misfornøyd med kjøpet

Da båten ankom på trailer fra Frankrike 28. juni i 2010 ble det tegnet forsikring på 1. 5 millioner kroner. Summen ble 1. juli hevet til to millioner kroner.

Det fremkom i tingretten at de to båteierne var svært misfornøyd med tilstanden til båten de hadde kjøpt usett i Frankrike, selv om de var gjort kjent med at luksusyachten hadde ligget under vann der også.
Slepet fra Strømstad skjedde klokken 21 om kvelden 1. juli i fjor. Retten finner det hevet over enhver rimelig tvil om at det var de to tiltalte som åpnet bunnventilen etter at båten ble slept ut fra havna i Strømstad og at de gjorde det i den hensikt å senke den for å få forsikringssummen utbetalt.

Det legges til grunn at dette var noe de bestemte seg for etter at de fikk se båten og oppdaget at den var i langt dårligere stand enn de hadde trodd. De øvrige forhold som ble avdekket da båten kom til overflaten, som den avkappede eksosslangen, de åpne ventilene og åpne vinduer, har betydning for at båten sank, men ville ikke alene under de rådende forhold ha ført til havari. De tiltalte hevdet at dette må ha vært utført i Frankrike, og ikke av dem.
Retten tar bare stilling til at de tiltalte har åpnet bunnventilen. Det alene var nok til å senke fartøyet.

(25.04.2012)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.