Sverige stenges for tank(e)løse nordmenn.

Septik Sandvika.jpg

TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)
TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)

Sverige stenges for tank(e)løse nordmenn.

Hvis du ikke har septiktank ombord med sugestuss i dekket, er Svenskekysten stengt for deg fra 1. april neste år.

Svenskene har nemlig vedtatt en lov som sier at det er forbudt å tømme septiktanken i hele Sveriges sjøterritorium fra 1. april 2015. Det er ca. 58.000 svenske fritidsbåter som må bygges om i vinter før de kan brukes neste år. 30.000 av dem har septiktank, men ikke sugestuss av ISO 8099-standard ombord (mange har sugestuss etter ISO 4567-standard, men den passer ikke), og ca. 28.000 fritidsbåter har ikke septiktank i det hele tatt. De må alle bygges om dersom de skal benyttes i svensk sjøterritorium. 
Forbudet gjelder for alle fritidsbåter fra alle land, også norske. Brudd på loven straffes med bøter eller fengsel inntil to år. Skal du på handletur til Strömstad eller nedover langs svenskekysten neste år, må du altså ha full kontroll på toalettavfallet, med mindre du har en såkalt K-merket båt, som er en veteranbåt godkjent av svenske Statens Maritime museer og eldre enn fra 1965. Den er unntatt fra loven, men skal du tømme toalettavfall fra en slik, må du minst en halv nautisk mil ut fra land. Har du ikke toalett ombord, kan du gjøre fra deg i bøtte eller potte og helle til sjøs. Det er lovlig.

Det er i dag ca 200 tømmestasjoner for toalettavfall i Sverige og ytterligere 400 er planlagt. Det skal bli spennende å se hvordan køen vil hope seg opp foran tømmeanleggene i gjestehavnene på svenskekysten neste sommer og hvor mange som havner i strafferegisteret. Symbolet for tømmestasjon ser slik ut:

Symbol for tømmestasjon for toalettavfall.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.