Sverige stenges for tank(e)løse nordmenn.

Septik Sandvika.jpg

TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)
TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)

Sverige stenges for tank(e)løse nordmenn.

Hvis du ikke har septiktank ombord med sugestuss i dekket, er Svenskekysten stengt for deg fra 1. april neste år.

Svenskene har nemlig vedtatt en lov som sier at det er forbudt å tømme septiktanken i hele Sveriges sjøterritorium fra 1. april 2015. Det er ca. 58.000 svenske fritidsbåter som må bygges om i vinter før de kan brukes neste år. 30.000 av dem har septiktank, men ikke sugestuss av ISO 8099-standard ombord (mange har sugestuss etter ISO 4567-standard, men den passer ikke), og ca. 28.000 fritidsbåter har ikke septiktank i det hele tatt. De må alle bygges om dersom de skal benyttes i svensk sjøterritorium. 
Forbudet gjelder for alle fritidsbåter fra alle land, også norske. Brudd på loven straffes med bøter eller fengsel inntil to år. Skal du på handletur til Strömstad eller nedover langs svenskekysten neste år, må du altså ha full kontroll på toalettavfallet, med mindre du har en såkalt K-merket båt, som er en veteranbåt godkjent av svenske Statens Maritime museer og eldre enn fra 1965. Den er unntatt fra loven, men skal du tømme toalettavfall fra en slik, må du minst en halv nautisk mil ut fra land. Har du ikke toalett ombord, kan du gjøre fra deg i bøtte eller potte og helle til sjøs. Det er lovlig.

Det er i dag ca 200 tømmestasjoner for toalettavfall i Sverige og ytterligere 400 er planlagt. Det skal bli spennende å se hvordan køen vil hope seg opp foran tømmeanleggene i gjestehavnene på svenskekysten neste sommer og hvor mange som havner i strafferegisteret. Symbolet for tømmestasjon ser slik ut:

Symbol for tømmestasjon for toalettavfall.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.