Sverige stenges for tank(e)løse nordmenn.

Septik Sandvika.jpg

TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)
TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)

Sverige stenges for tank(e)løse nordmenn.

Hvis du ikke har septiktank ombord med sugestuss i dekket, er Svenskekysten stengt for deg fra 1. april neste år.

Svenskene har nemlig vedtatt en lov som sier at det er forbudt å tømme septiktanken i hele Sveriges sjøterritorium fra 1. april 2015. Det er ca. 58.000 svenske fritidsbåter som må bygges om i vinter før de kan brukes neste år. 30.000 av dem har septiktank, men ikke sugestuss av ISO 8099-standard ombord (mange har sugestuss etter ISO 4567-standard, men den passer ikke), og ca. 28.000 fritidsbåter har ikke septiktank i det hele tatt. De må alle bygges om dersom de skal benyttes i svensk sjøterritorium. 
Forbudet gjelder for alle fritidsbåter fra alle land, også norske. Brudd på loven straffes med bøter eller fengsel inntil to år. Skal du på handletur til Strömstad eller nedover langs svenskekysten neste år, må du altså ha full kontroll på toalettavfallet, med mindre du har en såkalt K-merket båt, som er en veteranbåt godkjent av svenske Statens Maritime museer og eldre enn fra 1965. Den er unntatt fra loven, men skal du tømme toalettavfall fra en slik, må du minst en halv nautisk mil ut fra land. Har du ikke toalett ombord, kan du gjøre fra deg i bøtte eller potte og helle til sjøs. Det er lovlig.

Det er i dag ca 200 tømmestasjoner for toalettavfall i Sverige og ytterligere 400 er planlagt. Det skal bli spennende å se hvordan køen vil hope seg opp foran tømmeanleggene i gjestehavnene på svenskekysten neste sommer og hvor mange som havner i strafferegisteret. Symbolet for tømmestasjon ser slik ut:

Symbol for tømmestasjon for toalettavfall.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.