Sverige stenges for tank(e)løse nordmenn.

Septik Sandvika.jpg

TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)
TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)

Sverige stenges for tank(e)løse nordmenn.

Hvis du ikke har septiktank ombord med sugestuss i dekket, er Svenskekysten stengt for deg fra 1. april neste år.

Svenskene har nemlig vedtatt en lov som sier at det er forbudt å tømme septiktanken i hele Sveriges sjøterritorium fra 1. april 2015. Det er ca. 58.000 svenske fritidsbåter som må bygges om i vinter før de kan brukes neste år. 30.000 av dem har septiktank, men ikke sugestuss av ISO 8099-standard ombord (mange har sugestuss etter ISO 4567-standard, men den passer ikke), og ca. 28.000 fritidsbåter har ikke septiktank i det hele tatt. De må alle bygges om dersom de skal benyttes i svensk sjøterritorium. 
Forbudet gjelder for alle fritidsbåter fra alle land, også norske. Brudd på loven straffes med bøter eller fengsel inntil to år. Skal du på handletur til Strömstad eller nedover langs svenskekysten neste år, må du altså ha full kontroll på toalettavfallet, med mindre du har en såkalt K-merket båt, som er en veteranbåt godkjent av svenske Statens Maritime museer og eldre enn fra 1965. Den er unntatt fra loven, men skal du tømme toalettavfall fra en slik, må du minst en halv nautisk mil ut fra land. Har du ikke toalett ombord, kan du gjøre fra deg i bøtte eller potte og helle til sjøs. Det er lovlig.

Det er i dag ca 200 tømmestasjoner for toalettavfall i Sverige og ytterligere 400 er planlagt. Det skal bli spennende å se hvordan køen vil hope seg opp foran tømmeanleggene i gjestehavnene på svenskekysten neste sommer og hvor mange som havner i strafferegisteret. Symbolet for tømmestasjon ser slik ut:

Symbol for tømmestasjon for toalettavfall.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.