Svenske Imatech overtar

Adam Hamilton Imatech Allt på Sjön 2015 DSC_0007.jpg

NY AKTØR: Direktør Adam Hamilton lover at Imatech vil ta godt vare på Volvo Pentas kunder og forhandlere i Norge.
NY AKTØR: Direktør Adam Hamilton lover at Imatech vil ta godt vare på Volvo Pentas kunder og forhandlere i Norge.
Volvo Penta i Norge avvikler egen avdeling i Norge

Svenske Imatech overtar

Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.

Alle de 5 ansatte i Volvo Penta Norge på Kolbotn er sagt opp og fratrer sine stillinger 1. september. Den norske enheten har vært en del av Volvo Penta i Skandinavia, under svensk hovedadministrasjon.
Stor omorganisering
Men nå skal det omorganiseres og det er det svenske marine- og industriselskapet Imatech, som selv er deleiet av Volvo Penta AB, som overtar all Volvo Pentas marine aktivitet i Norge.
Regionale spydspisser
Det betyr at alle Volvo Pentas forhandlere må forholde seg til en helt ny struktur. Direktør Adam Hamilton i Imatech Marin & Industri AB, sier i en kommentar til Båtmagasinet at det skal etableres et norsk hovedkontor, men den operative virksomheten skal i høy grad skal skje gjennom det etablerte forhandlernettverket. Han forteller at det blir noen regionale spydspisser, uten at han i dag vil ut med hvilke forhandlere som får dedikerte hovedroller i den nye strukturen.
Videreutvikle gode forandlere
-Vi har klare ambisjoner om å videreutvikle fra før gode forhandlere. Vårt selskap har en sterk struktur, som i tillegg til salg, teknisk support, utdanning/skolering, legger stor vekt på den viktige delen; logistikk. Vi er nødt til å ha en høy servicegrad i alle ledd, og det skal vi sørge for, sier Adam Hamilton.
Ledelsen ved Volvo Pentas norske avdeling vil ikke kommentere meldingen og henviser til Volvo Penta i Göteborg for kommentar. Volvo Pentas Global Communication Manager, Jennifer Humphrey, har ikke besvart Båtmagasinets henvendelse.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».