Svak nedgang i antall besøkende

IMG_0031.JPG

FÆRRE BESØKENDE: 1800 færre besøkende på "Sjøen for alle" i år i forhold til i fjor. Foto: Amund Rich. Løken.
FÆRRE BESØKENDE: 1800 færre besøkende på "Sjøen for alle" i år i forhold til i fjor. Foto: Amund Rich. Løken.
«Sjøen for alle» 2018:

Svak nedgang i antall besøkende

26.820 mennesker besøkte årets utgave av "Sjøen for alle" på Lillestrøm i løpet av de fem dagene utstillingen varte i forrige uke. Det er en liten nedgang fra 2017.

2017-utgaven av "Sjøen for alle" ble erklært for en «jubelmesse» i nyere tid med sine 28.300 besøkende. Årets arrangement i Norges Varemesse på Lillestrøm samlet 26.820 mennesker, altså en nedgang på 1480 besøkende. Likevel melder både utstillere og arrangører om godt salg i løpet av de fem dagene messen var åpen i forrige uke.
Stabilt på 20-tallet
Bortsett fra de årene båtmessen ble arrangert i Telenor Arena, har alle utstillingene på Norges Varemesse på Lillestrøm i nyere tid hatt besøkstall som varierer fra 23.000 til fjorårets hittil best besøkte med sine 28.300 besøkende.
Messen forlot Lillestrøm for noen år etter arrangementet i 2012. Den første messen i Telenor Arena på Fornebu i Bærum, i langt mindre i målestokk enn Lillestrøm, samlet i 2013 23.000 gjester. Tallet sank betydelig, helt ned til 16.000 året etter. Tallet tok seg kraftig opp igjen etter tilbakekomsten til Lillestrøm, med 26.000 besøkende i 2015 og 26.600 året etter. I «toppåret» 2017 ble det registrert 28.300 gjester. Publikumsinteressen i nyere tid tåler likevel på ingen måte noen sammenligning med glansårene på Norges Varemesse på Sjølyst i 60- og 70-årene. På det beste besøkte 100.000 mennesker messehallen dengang. Noen av minnene fra dengang ble gjenskapt på årets messe.
Veteranbåtene samlet mange

NOSTALGI: 30 båter fra midten av det forrige århundre var et populært innslag på årets "Sjøen for alle". Her en av båtene fra tradisjonsrike Skibsplast. Foto: Amund Rich. Løken.
NOSTALGI: 30 båter fra midten av det forrige århundre var et populært innslag på årets "Sjøen for alle". Her en av båtene fra tradisjonsrike Skibsplast. Foto: Amund Rich. Løken.

Utstillingen med et trettitalls restaurerte båter fra midten av det forrige århundre ble laget i samarbeid med Vest-Agder-museet og Oslofjordmuseet med god drahjelp fra Askeladden, CMB Classiske Motorbåter-Norge, Stormer Marine, Erik Brauner og Helge Duus. Prosjektleder for Sjøen for Alle, Per Sårheim, sier:
-Sjøen for Alle skal være en messe med noe for alle, og de ansvarlige for Sjølyst-utstillingen meldte om godt besøk fra spesielt den eldre garde som ville mimre om båtlivet slik det var på 1950- og 1960-tallet. I 2018 har vi videreført det interaktive messekonseptet og arrangert foredrag og båtrelaterte kurs som har forhøyet messeopplevelsen. Utstillingen var selvsagt en del av det konseptet, sier han

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.