Svak nedgang i antall besøkende

IMG_0031.JPG

FÆRRE BESØKENDE: 1800 færre besøkende på "Sjøen for alle" i år i forhold til i fjor. Foto: Amund Rich. Løken.
FÆRRE BESØKENDE: 1800 færre besøkende på "Sjøen for alle" i år i forhold til i fjor. Foto: Amund Rich. Løken.
«Sjøen for alle» 2018:

Svak nedgang i antall besøkende

26.820 mennesker besøkte årets utgave av "Sjøen for alle" på Lillestrøm i løpet av de fem dagene utstillingen varte i forrige uke. Det er en liten nedgang fra 2017.

2017-utgaven av "Sjøen for alle" ble erklært for en «jubelmesse» i nyere tid med sine 28.300 besøkende. Årets arrangement i Norges Varemesse på Lillestrøm samlet 26.820 mennesker, altså en nedgang på 1480 besøkende. Likevel melder både utstillere og arrangører om godt salg i løpet av de fem dagene messen var åpen i forrige uke.
Stabilt på 20-tallet
Bortsett fra de årene båtmessen ble arrangert i Telenor Arena, har alle utstillingene på Norges Varemesse på Lillestrøm i nyere tid hatt besøkstall som varierer fra 23.000 til fjorårets hittil best besøkte med sine 28.300 besøkende.
Messen forlot Lillestrøm for noen år etter arrangementet i 2012. Den første messen i Telenor Arena på Fornebu i Bærum, i langt mindre i målestokk enn Lillestrøm, samlet i 2013 23.000 gjester. Tallet sank betydelig, helt ned til 16.000 året etter. Tallet tok seg kraftig opp igjen etter tilbakekomsten til Lillestrøm, med 26.000 besøkende i 2015 og 26.600 året etter. I «toppåret» 2017 ble det registrert 28.300 gjester. Publikumsinteressen i nyere tid tåler likevel på ingen måte noen sammenligning med glansårene på Norges Varemesse på Sjølyst i 60- og 70-årene. På det beste besøkte 100.000 mennesker messehallen dengang. Noen av minnene fra dengang ble gjenskapt på årets messe.
Veteranbåtene samlet mange

NOSTALGI: 30 båter fra midten av det forrige århundre var et populært innslag på årets "Sjøen for alle". Her en av båtene fra tradisjonsrike Skibsplast. Foto: Amund Rich. Løken.
NOSTALGI: 30 båter fra midten av det forrige århundre var et populært innslag på årets "Sjøen for alle". Her en av båtene fra tradisjonsrike Skibsplast. Foto: Amund Rich. Løken.

Utstillingen med et trettitalls restaurerte båter fra midten av det forrige århundre ble laget i samarbeid med Vest-Agder-museet og Oslofjordmuseet med god drahjelp fra Askeladden, CMB Classiske Motorbåter-Norge, Stormer Marine, Erik Brauner og Helge Duus. Prosjektleder for Sjøen for Alle, Per Sårheim, sier:
-Sjøen for Alle skal være en messe med noe for alle, og de ansvarlige for Sjølyst-utstillingen meldte om godt besøk fra spesielt den eldre garde som ville mimre om båtlivet slik det var på 1950- og 1960-tallet. I 2018 har vi videreført det interaktive messekonseptet og arrangert foredrag og båtrelaterte kurs som har forhøyet messeopplevelsen. Utstillingen var selvsagt en del av det konseptet, sier han

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.