Svak nedgang i antall besøkende

IMG_0031.JPG

FÆRRE BESØKENDE: 1800 færre besøkende på "Sjøen for alle" i år i forhold til i fjor. Foto: Amund Rich. Løken.
FÆRRE BESØKENDE: 1800 færre besøkende på "Sjøen for alle" i år i forhold til i fjor. Foto: Amund Rich. Løken.
«Sjøen for alle» 2018:

Svak nedgang i antall besøkende

26.820 mennesker besøkte årets utgave av "Sjøen for alle" på Lillestrøm i løpet av de fem dagene utstillingen varte i forrige uke. Det er en liten nedgang fra 2017.

2017-utgaven av "Sjøen for alle" ble erklært for en «jubelmesse» i nyere tid med sine 28.300 besøkende. Årets arrangement i Norges Varemesse på Lillestrøm samlet 26.820 mennesker, altså en nedgang på 1480 besøkende. Likevel melder både utstillere og arrangører om godt salg i løpet av de fem dagene messen var åpen i forrige uke.
Stabilt på 20-tallet
Bortsett fra de årene båtmessen ble arrangert i Telenor Arena, har alle utstillingene på Norges Varemesse på Lillestrøm i nyere tid hatt besøkstall som varierer fra 23.000 til fjorårets hittil best besøkte med sine 28.300 besøkende.
Messen forlot Lillestrøm for noen år etter arrangementet i 2012. Den første messen i Telenor Arena på Fornebu i Bærum, i langt mindre i målestokk enn Lillestrøm, samlet i 2013 23.000 gjester. Tallet sank betydelig, helt ned til 16.000 året etter. Tallet tok seg kraftig opp igjen etter tilbakekomsten til Lillestrøm, med 26.000 besøkende i 2015 og 26.600 året etter. I «toppåret» 2017 ble det registrert 28.300 gjester. Publikumsinteressen i nyere tid tåler likevel på ingen måte noen sammenligning med glansårene på Norges Varemesse på Sjølyst i 60- og 70-årene. På det beste besøkte 100.000 mennesker messehallen dengang. Noen av minnene fra dengang ble gjenskapt på årets messe.
Veteranbåtene samlet mange

NOSTALGI: 30 båter fra midten av det forrige århundre var et populært innslag på årets "Sjøen for alle". Her en av båtene fra tradisjonsrike Skibsplast. Foto: Amund Rich. Løken.
NOSTALGI: 30 båter fra midten av det forrige århundre var et populært innslag på årets "Sjøen for alle". Her en av båtene fra tradisjonsrike Skibsplast. Foto: Amund Rich. Løken.

Utstillingen med et trettitalls restaurerte båter fra midten av det forrige århundre ble laget i samarbeid med Vest-Agder-museet og Oslofjordmuseet med god drahjelp fra Askeladden, CMB Classiske Motorbåter-Norge, Stormer Marine, Erik Brauner og Helge Duus. Prosjektleder for Sjøen for Alle, Per Sårheim, sier:
-Sjøen for Alle skal være en messe med noe for alle, og de ansvarlige for Sjølyst-utstillingen meldte om godt besøk fra spesielt den eldre garde som ville mimre om båtlivet slik det var på 1950- og 1960-tallet. I 2018 har vi videreført det interaktive messekonseptet og arrangert foredrag og båtrelaterte kurs som har forhøyet messeopplevelsen. Utstillingen var selvsagt en del av det konseptet, sier han

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.