Suzuki lanserer 350-hesters V6 med duoprop

18951053_10154886758688305_3774716148777290399_n.jpg

350 HK: Suzukis nye V6 med duoprop
350 HK: Suzukis nye V6 med duoprop

Suzuki lanserer 350-hesters V6 med duoprop

Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.

Duoprop er unikt for utenbordsmotorer, men Suzuki har testet seg frem til at løsningen gir bedre grep i vannet, raskere akselerasjon, bedre styrepresisjon.
Båtmagasinet på plass
Båtmagasinets Ingvar Johnsen er for øyeblikket på plass i Florida for å rapportere fra verdenspremieren på den nye V6-maskinen. Han forteller at Suzuki-folket selvsagt opptatt av at deres nye 350 gruser Mercury og Yamahas tilsvarende motorer.

UNIK: V6 på 350 hk med duoprop er noe helt nytt....
UNIK: V6 på 350 hk med duoprop er noe helt nytt....

"Som å bremse og akse med sommerdekk på tørr asfalt"
-Likevel er det grepet i vannet med de kontraroterende propellene som imponerer. Som å bremse og akse med sommerdekk på tørr asfalt. På kjøpet får du snorrett gange på sakte fart. Ikke uvesentlig i trange, trafikkerte norske sommerfarvann ikke minst: suveren manøvrering i havn, sier Johnsen.
Ny teknologi
Den nye motoren har et bensininsprøytningssystem med doble injektorer. Det gir enda mer presis tilførsel av drivstoff i forbrenningsprosessen. Samtidig sier produsenten at det er utviklet et unikt lufttilførselssystem som sikrer nok kald luft til motoren.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.