Suzuki lanserer 350-hesters V6 med duoprop

18951053_10154886758688305_3774716148777290399_n.jpg

350 HK: Suzukis nye V6 med duoprop
350 HK: Suzukis nye V6 med duoprop

Suzuki lanserer 350-hesters V6 med duoprop

Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.

Duoprop er unikt for utenbordsmotorer, men Suzuki har testet seg frem til at løsningen gir bedre grep i vannet, raskere akselerasjon, bedre styrepresisjon.
Båtmagasinet på plass
Båtmagasinets Ingvar Johnsen er for øyeblikket på plass i Florida for å rapportere fra verdenspremieren på den nye V6-maskinen. Han forteller at Suzuki-folket selvsagt opptatt av at deres nye 350 gruser Mercury og Yamahas tilsvarende motorer.

UNIK: V6 på 350 hk med duoprop er noe helt nytt....
UNIK: V6 på 350 hk med duoprop er noe helt nytt....

"Som å bremse og akse med sommerdekk på tørr asfalt"
-Likevel er det grepet i vannet med de kontraroterende propellene som imponerer. Som å bremse og akse med sommerdekk på tørr asfalt. På kjøpet får du snorrett gange på sakte fart. Ikke uvesentlig i trange, trafikkerte norske sommerfarvann ikke minst: suveren manøvrering i havn, sier Johnsen.
Ny teknologi
Den nye motoren har et bensininsprøytningssystem med doble injektorer. Det gir enda mer presis tilførsel av drivstoff i forbrenningsprosessen. Samtidig sier produsenten at det er utviklet et unikt lufttilførselssystem som sikrer nok kald luft til motoren.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.