Sunseeker-saken til Høyesterett

Sunseeker Manhattan 63_2.jpg

HØYESTERETT: Påtalemyndigheten har fått Høyesterett til å behandle saken om den 62 fots Sunseeker Manhattan som gikk til bunns i Singlefjorden i 2010. Eierne ble dømt for svindel i tingretten, men frikjent i lagmannsretten.
HØYESTERETT: Påtalemyndigheten har fått Høyesterett til å behandle saken om den 62 fots Sunseeker Manhattan som gikk til bunns i Singlefjorden i 2010. Eierne ble dømt for svindel i tingretten, men frikjent i lagmannsretten.

Sunseeker-saken til Høyesterett

Saken om den 62 fots store Sunseeker Manhattan som gikk ned i Singlefjorden i juli 2010, skal opp i Høyesterett. Eierne ble dømt for forsikringssvindel i Fredrikstad tingrett, senere frikjent i Borgarting lagmannsrett.

Det er duket for en ny rettsrunde om den 62 fots luksusbåten som på mystisk vis, under et slep fra Strømstad til Skjeberg, gikk til bunns på 100 meters dyp i Singlefjorden en sommerdag i 2010.

   Skadeforsikringsselskapet IF, politiet og påtalemyndigheten har hele tiden stått for at dette er et forsikringsbedrageri og mente sin sak styrket da båten ble hevet opp fra 100 meters dyp. Eierne ble dømt for forsikringssvindel i Fredrikstad tingrett. Under ny behandling i lagmannsretten hevdet de to at forliset måtte bero på en teknisk feil med en slange, og fikk lagmannsrettens medhold.

Les også: Slik hevet IF Sunseekeren

Undersøkelsesplikt
Påtalemyndigheten mener at lagmannsretten ikke oppfylte sin undersøkelsesplikt og anket saksbehandlingsfeil inn for Høyesterett. Dersom Høyesterett kommer fram til at lagmannsretten har begått slike feil i saksbehandlingen, vil dommen bli opphevet og lagmannsretten må behandle saken på nytt.

   De to østfoldingene kjøpte båten i Frankrike for én million kroner. Den hadde allerede da vært på havets bunn. Karene forhøyet forsikringssummen til to millioner kroner hos If før de la ut på slepet fra Strømstad. Da havariet så ble innrapportert, fikk IF mistanke om at de her hadde med forsikringssvindel å gjøre. Forsikringsselskapet valgte å bruke over en halv million kroner for å få båten hevet fra 100 meters dyp.

Elden vs. Quigstad
Høyesterett vil behandle saken 14. juni. Førstestatsadvokat Lasse Qvigstad representerer påtalemyndigheten, mens advokat John Christian Elden og Anders Brosveet representerer de to mennene fra Østfold. Får påtalemyndigheten medhold, betyr det at saken igjen havner i lagmannsretten.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.