Sunseeker-saken til Høyesterett

Sunseeker Manhattan 63_2.jpg

HØYESTERETT: Påtalemyndigheten har fått Høyesterett til å behandle saken om den 62 fots Sunseeker Manhattan som gikk til bunns i Singlefjorden i 2010. Eierne ble dømt for svindel i tingretten, men frikjent i lagmannsretten.
HØYESTERETT: Påtalemyndigheten har fått Høyesterett til å behandle saken om den 62 fots Sunseeker Manhattan som gikk til bunns i Singlefjorden i 2010. Eierne ble dømt for svindel i tingretten, men frikjent i lagmannsretten.

Sunseeker-saken til Høyesterett

Saken om den 62 fots store Sunseeker Manhattan som gikk ned i Singlefjorden i juli 2010, skal opp i Høyesterett. Eierne ble dømt for forsikringssvindel i Fredrikstad tingrett, senere frikjent i Borgarting lagmannsrett.

Det er duket for en ny rettsrunde om den 62 fots luksusbåten som på mystisk vis, under et slep fra Strømstad til Skjeberg, gikk til bunns på 100 meters dyp i Singlefjorden en sommerdag i 2010.

   Skadeforsikringsselskapet IF, politiet og påtalemyndigheten har hele tiden stått for at dette er et forsikringsbedrageri og mente sin sak styrket da båten ble hevet opp fra 100 meters dyp. Eierne ble dømt for forsikringssvindel i Fredrikstad tingrett. Under ny behandling i lagmannsretten hevdet de to at forliset måtte bero på en teknisk feil med en slange, og fikk lagmannsrettens medhold.

Les også: Slik hevet IF Sunseekeren

Undersøkelsesplikt
Påtalemyndigheten mener at lagmannsretten ikke oppfylte sin undersøkelsesplikt og anket saksbehandlingsfeil inn for Høyesterett. Dersom Høyesterett kommer fram til at lagmannsretten har begått slike feil i saksbehandlingen, vil dommen bli opphevet og lagmannsretten må behandle saken på nytt.

   De to østfoldingene kjøpte båten i Frankrike for én million kroner. Den hadde allerede da vært på havets bunn. Karene forhøyet forsikringssummen til to millioner kroner hos If før de la ut på slepet fra Strømstad. Da havariet så ble innrapportert, fikk IF mistanke om at de her hadde med forsikringssvindel å gjøre. Forsikringsselskapet valgte å bruke over en halv million kroner for å få båten hevet fra 100 meters dyp.

Elden vs. Quigstad
Høyesterett vil behandle saken 14. juni. Førstestatsadvokat Lasse Qvigstad representerer påtalemyndigheten, mens advokat John Christian Elden og Anders Brosveet representerer de to mennene fra Østfold. Får påtalemyndigheten medhold, betyr det at saken igjen havner i lagmannsretten.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.