Stormkjøring innendørs

Stormkjøring innendørs

Tåler båtens komponenter hardkjøring i grov sjø over lang tid? Det kan ta mange års kjøring å finne det ut, men nå kan det gjøres innendørs på bare noen uker.

Produsenten av vindskjermer, kalesjeløsninger og aluminiumsprofiler til båtbransjen, Ertec i Tvedestrand har sammen med Arena Fritidsbåt utviklet en simulator som er den første i sitt slag i verden for å stressteste komponenter som leveres til båtbyggerne. Simulatoren kan utsette komponentene for like store påkjenninger over bare noen få uker som det ville tatt mange år å teste ved normalt båtbruk.Sensorer og dataUtgangspunktet er at man har få kunnskaper om toleransegrenser for komponentene, forteller daglig leder Geir Søraker i Ertec. Derfor utstyrte man en Askeladden P80 og en Viknes 930 med en mengde måleutstyr tilkoblet en PC som hele tiden lastet ned bevegelsene og lagret dem, og kjørte de to båtene i tøff fjordsjø utenfor Kristiansand. Dataene ble så overført til en spesialbygget simulator som lager de samme bevegelsene inne i produksjonshallen til Ertec. På denne simulatoren fester man så komponentene som for eksempel en vindskjerm eller en båtstol og kjører simulatorene døgnet rundt over lengre tid. Da vil man etter hvert kunne avdekke svakheter ved konstruksjonene og utvikle bedre og mer holdbare komponenter.Voldsomme krefterDet er enorme krefter som er i gang når en båt kjører i røff sjø. Måleutstyret registrerte gjennomsnittlig 6G i bevegelsene med en topp på hele 9G. Dette setter meget store krav til kvaliteten på komponentene og konstruksjonen, og det etterligner man nå i produksjonslokalene.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.