Stiller VM-admiralen fra Tønsberg til start?

10418299_10153445908293987_6579316061802440295_nb.jpg

UTFORDRER: Vil Frode Sundsdal utfordre sin teamleder Rupp Temper i Tønsberg i helgen?
UTFORDRER: Vil Frode Sundsdal utfordre sin teamleder Rupp Temper i Tønsberg i helgen?

Stiller VM-admiralen fra Tønsberg til start?

Vi observerer at båten til sjefen for VM-runden i Tønsberg, Frode Sundsdal, er på plass i depotet. Det kan bety at vi får en overraskelse på startlinjen.

Det spekuleres i om Frode Sundsdal vil utfordre Rupp Temper og hans verdensrekord – og det på hjemmebane. Frode er selv kjører i Rupp Tempers team. Selv om Frode er primus motor for arrangementet, er det ingen ting som hindrer ham i å stille på start. Løpene styres av intensjonal jury og der han han ingen innflytelse.
Har forutsetninger
44-åringen fra Tvedestrand er  en profesjonell båtracefører. Han har gjort seg bemerket både i den største powerboatklassen og Formula 2 rundbane. Som 20-åring ble han juniorverdensmester i klassen T400 og har senere sikret seg tre VM-titler, 3 EM-titler og en lang rekke NM-gull. I forhold til hva som skjer i Tønsberg fredag kveld er det også verdt å merke seg at han fra før har ikke mindre enn åtte verdensrekorder i hastighet i forskjellige klasser.  Han vet selv hvor hårfint og spektakulært denne sporten er. Under Grimstad Powerboat Show i 2011 gikk han rundt i 200 km/t. I tillegg til å være aktiv utøver har Frode bemerket seg i båtsportorganisasjonene, både Norges Båtsportforbund og i Council i UIM Union International Motonautiqe.

PUBLIKUMSVENNLIG: Fredag kveld skal det kjøres "utklassing" på kort bane i kanalen i Tønsberg.
PUBLIKUMSVENNLIG: Fredag kveld skal det kjøres "utklassing" på kort bane i kanalen i Tønsberg.

Fredag kveld får vi svar
Det har ikke lykkes Båtmagasinet å få ryktet bekreftet, men vi mener likevel å ha hold for spekulasjonene.  Etter et spennende åpningsshow fredag kl. 18.0 får vi svar.
Mens rekordforsøkene skal skje på et langstrekk er det senere på kvelden staket ut en spektakulær kortbane der alle kjørene utfordrer hverandre, to og to etter utklassingsprinsippet – frem  til en frisk finale mellom de to beste.
Publikumsvennlig båtrace
Selve VM-runden finner sted med inneledende runder lørdag og finale søndag. Selv om denne banen er lengre, er den publikumsvennlig fra start til mål. Det er svensken Pierre Lundin som så langt i år leder VM år, fulgt av tyskeren Nick Bisterfeld og Matt Palfreyman fra England. Nevnte Rupp Temper ligger på en foreløpig åttende plass, mens Mette B. Bjerknes er på en god 13. plass. Pål Virik Nilsen er i angrepsposisjon fra en 16. plass, tett fulgt av Tobias Munthe-Kaas på 18. plass. Mye kan endre seg etter helges heat i Tønsberg.
PUBLIKUMSVENNLIG: Lørdag og søndag skal det kjøres VM-runde i Tønsberg.
PUBLIKUMSVENNLIG: Lørdag og søndag skal det kjøres VM-runde i Tønsberg.

Båtfolket velkommen
Arrangøren sier til Båtmagasinet at det ikke er noen ting i veien for at båtfolket følger racet langs banen, men det er viktig at alle forholder seg til henvisninger fra arrangørbåtene som bærer blått flagg.
Båtmagasinet har fått flere henvendelser fra folk som har tenkt seg til Tønsberg med båt i helgen, og de fleste spør om det mulig å ta seg inn til gjestehavna gjennom kanalen.
-Absolutt. Et race som dette må jo være midt i blinken for folk som dyrker båtinteressen, sier presseansvarlig Joyce Christine Andersen. Det eneste man skal passe på er tidspunktene for åpning av kanalbroen. Noen åpninger er innstilt som følge av racet. Broen åpner seg ikke fredag 31. juli kl. 18.00, lørdag 1. august kl. 14.00 og 18.00 og søndag 2. august kl. 16.00. Hun understreker at det er viktig at båtfolket følger anvisningene fra arrangørbåtene med blå flagg.
Gjestehavna i Tønsberg er åpen for alle i hele helgen, men det vil ikke bli anledning til å legge seg på utsiden av moloen på grunn av racet. Dager med race er det heller ikke anledning til å legge langs bryggene i Tønsberg. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.