Stillegående kraftplugg fra MerCruiser

6.2L V8 ECT FrontRight3_4.jpg

BÅTMOTOR: Den nye Mercury MerCruiser 6,2 liters V8 har ingen elementer fra bilmotoren i seg. Det skal være en fullblods båtmotor.
BÅTMOTOR: Den nye Mercury MerCruiser 6,2 liters V8 har ingen elementer fra bilmotoren i seg. Det skal være en fullblods båtmotor.

Stillegående kraftplugg fra MerCruiser

Mercury MerCruisers lanserer nye 6,2-liter V-8 drevmotor på 300 og 350 hester som er spesialbygd for bruk i båt. Mer kraft, høyere dreiemoment og mer stillegående, er stikkord.

De ledende motorprodusentene knives om nyhetene. Ikke før har Volvo Penta har lansert en ny generasjon V6 og V8 bensinmotorer, er Brunswick på plass med en helt ny 6,2 liters V8 bensin. For ett år siden lanserte de sin nye 4,5 liters V6 på 200 og 250 hester.
"Stillegående og bekymringsfri"
-Med introduksjonen av den nye 6,2-liters V-8, fortsetter Mercury å bygge videre på suksessen med å konstruere og produsere fremdriftssystemer som gir det mest intuitive, kraftige, bekymringsfrie, jevne og stillegående båtlivet, sier Mercury Mercruiser-sjefen John Pfeifer i en pressemelding.
Renspikka båtmotor
Den nye 6,2 liters V8 drevmotoren skal leveres både som 300 og 350 hester. Den er utviklet som en 6,2 liters motor spesielt med tanke på maritimt bruk, i stedet for å tilpasse teknologi beregnet på bilmotorer.
Denne motoren har ingen bilmotorrelaterte begrensinger eller unødvendige løsninger som fører til større kompleksitet, økte kostander eller vekt. Her dreier alt seg om båt, og resultatet er i følge produsenten et produkt med perfekt balanse mellom kraft, ytelse, vedlikehold, drivstofforbruk og rustbeskyttelse.
Større dreiemoment
Motoren har et innsugningssystem som optimaliserer lufttilgangen for å skape et større dreiemoment, som igjen gir båten bedre akselerasjon. Et stort slagvolum skaper fin balanse mellom kraft og vekt. Motoren har Adaptive Speed Control (ASC) som automatisk holder turtall, uavhengig om belastningen endres, som i svinger, ved bruk i vannsport eller ved lavere hastigheter. Motoren kan knyttes til Axius joysticksystem som forenkler docking og manøvrering

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.