Sprek gullfiskrekke

Sprek gullfiskrekke

Alle gode ting er tre. I år presenterer Goldfish Boat nyhetene Goldfish 29 RIB Tender, 36 P1 Supersport og Goldfish 23 Tender. (09.02.10)

Av Therese Vågen

Goldfish 29 RIB Tender
Lengde: 9,10 meter
Bredde: 2,73 meter
Vekt: 1.600 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 9
Motor: 300 hk-725 hk
Hastighet: 50-80 knop
Pris fra: 1.282.200 kroner
Goldfish 36 P1 Supersport
Lengde: 11,22 meter
Bredde: 3, 20 meter
Vekt: 3.200 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 6
Motor: 600 hk-1450 hk
Pris: fra 2.872.700 kroner

I helgen ble de nye utgavene av Goldfish 29 RIB Tender og Goldfish 36 P1 Supersport vist fram for det svenske messepublikumet for aller første gang. Den Son-baserte produsenten jobber også på spreng for å få ferdig Goldfish 23 Tender til Sjøen for alle i mars.

Helt ny
29 RIB Tender er en helt ny modell som er 20 cm lengre, og har over en meter lengre kjøreflate. Det eneste som er beholdt fra tidligere modell er konsoll og motorlokk.
- Det gamle skroget var i særklasse, og dette er som å kjøre en båt som er ytterligere fem fot større i grov sjø. Skroget er også blitt tre prosent raskere, sier Henrik Sollie. Styrekonsoll og skrog på den utstilte modellen i Gøteborg var hvit, mens pontongene kommer med ulike fargevalg. En kan også velge mellom klart, mørksotet eller grønntonet plexiglass i vindskjermen.

Kan slankes
Hydraulisk styring, DEFA startsystem og startsperre, stålpropp, ferskvannskjøling og drevdusj er standard utstyr, men Goldfish 29 RIB Tender kan også leveres med high performance oppgradering, noe som for eksempel innebærer utvendig montert racingstyring, samt skrog og dekk bygget i fullkarbon. Dette skal gi en vektreduksjon på 150 kilo.

Sprek lettbåt
Dieselalternativene er Yanmar 6LPA-STP 300 hk og Yanmar D-MAX 380 hk, mens bensinalternativene er Mercruiser 496 MAG HO 725 hk eller Ilmor MV10 725 hk. Med diesel på hekken skal maks hastighet ligge på 54-61 knop, mens bensinmotorene drar på med spreke 65-80 knop som maks hastighet målt med GPS. Startprisen på Goldfish 29 RIB Tender starter i overkant av en million kroner.

Militærbåt i sivil
For fullblodsutgaven Goldfish 36 P1 Supersport må du derimot bla opp med rundt tre millioner kroner. Verdens raskeste dieselbåt har blitt 22cm lengre, og Goldfish har også endret skroget som en følge av optimaliseringen av skroget på båtene som blir levert til Forsvaret. Modellen har vakuumstøpt skrog i vinylester og karbon, slide on-hypalong pongtonger, hydrauliske trimflaps, offshoreseter med demping, monsterinstrumentering, HP gass/gir system, DEFA startsperre og startsystem, to integrerte kompressor kjølebokser, LED-belysning og syrefast eksossystem med utløp under vann.

95 knop
Maks hastighet er henholdsvis 66 og 75 knop med 2 x Yanmar 6LPA-STP 600 hk og 2 x Yanmar D-MAX 760 hk. Tilsvarende er topphastigheten 81 og hele 95 knop (GPS knop) med 2 x Mercruiser 496 MAG HO 850 hk og 2 x Ilmor MV10 725 1450 hk. Prisen ligger fra 2. 872.700 kroner. Dyreste båt som er solgt ligger på 4,8 millioner kroner i følge Sollie.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.