Sporty lillebror fra Sting

Sting_485_01.jpg

STING 485: Føreren sitter på akterbenken. To sitteplasser foran konsollen, i tillegg til plassene i baugen.
STING 485: Føreren sitter på akterbenken. To sitteplasser foran konsollen, i tillegg til plassene i baugen.

Sporty lillebror fra Sting

De er ikke så store, men smarte og sporty, de to nye Sting-modellene i 485-serien.

Sting lanserer to nesten identiske båter på 4.85 meter. Båtmagasinet hadde de første «snikbildene» av Sting 485 i fjor høst. Forskjellen på denne versjonen og båten som har fått bokstaven S er i første rekke sitteplassene. Mens føreren sitter på akterbenken i den ene, er det egen bred kjøresofa foran akterbenken i S-utgaven. Sitteplassene i baugen er identisk på de to båtene.

Lillebror til 530 S

STING 485 S: Egen sittebenk for føreren.
STING 485 S: Egen sittebenk for føreren.

Den nye S-utgaven blir en lillebror til velkjente Sting 530 S, en større, men ikke ulik båt. De to 485-versjonene er nokså likt prisen, ca. 7000 kroner mer for S-utgaven. Med en 50 hesters Evinrude E-Tec koster S-båten 166.900 kroner. En standard 485 med 4o hk er priset til rett i underkant av 150.000 kroner. Begge utgavene har integrert vannskikrok i ryggstøtten til akterbenken og begge har et finurlig dreggrom på babord badeplattform. Selve dreggen har en egen holder over tauverket. På den måten unngår du at tau og dregg floker seg sammen.

Sporty skrog

SMART: Begge båtene har smart dreggkasse med egen holder til dreggen.
SMART: Begge båtene har smart dreggkasse med egen holder til dreggen.

Til tross for mange likhetstrekk med 530, er det mye nytt på denne noe mindre utgaven. Til tross for sin størrelse vektlegger produsenten at båtene har et skrog som oppfører seg mykt i sjøen, takket være nye skrogvinkler, gode steglister og nytt chine. Med sin vannskikrok sier det seg selv at båtene er tilrettelagt for vannsport. Båtene har en stor og midtstilt konsoll og rikelig med stuveplasser under alle enker. Under akterbenken er det avsatt plass til puteoppbevaring.

 

Norsk-polsk samarbeid

   Sting-båtene produseres hos Mirage i Polen, et selskap som eies 50 % av Nordkapp. Polakkene har eierskap til Sting, men Nordkapp har selv hånd om utviklingen av modellrangen og bruker i stor utstrekning sin suksessdesigner Espen Thorup til alt tegnearbeid. Akkurat det kommer tydelig frem på nyhetene Sting 485 med de mange smarte løsninger.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.