Sporty lillebror fra Sting

Sting_485_01.jpg

STING 485: Føreren sitter på akterbenken. To sitteplasser foran konsollen, i tillegg til plassene i baugen.
STING 485: Føreren sitter på akterbenken. To sitteplasser foran konsollen, i tillegg til plassene i baugen.

Sporty lillebror fra Sting

De er ikke så store, men smarte og sporty, de to nye Sting-modellene i 485-serien.

Sting lanserer to nesten identiske båter på 4.85 meter. Båtmagasinet hadde de første «snikbildene» av Sting 485 i fjor høst. Forskjellen på denne versjonen og båten som har fått bokstaven S er i første rekke sitteplassene. Mens føreren sitter på akterbenken i den ene, er det egen bred kjøresofa foran akterbenken i S-utgaven. Sitteplassene i baugen er identisk på de to båtene.

Lillebror til 530 S

STING 485 S: Egen sittebenk for føreren.
STING 485 S: Egen sittebenk for føreren.

Den nye S-utgaven blir en lillebror til velkjente Sting 530 S, en større, men ikke ulik båt. De to 485-versjonene er nokså likt prisen, ca. 7000 kroner mer for S-utgaven. Med en 50 hesters Evinrude E-Tec koster S-båten 166.900 kroner. En standard 485 med 4o hk er priset til rett i underkant av 150.000 kroner. Begge utgavene har integrert vannskikrok i ryggstøtten til akterbenken og begge har et finurlig dreggrom på babord badeplattform. Selve dreggen har en egen holder over tauverket. På den måten unngår du at tau og dregg floker seg sammen.

Sporty skrog

SMART: Begge båtene har smart dreggkasse med egen holder til dreggen.
SMART: Begge båtene har smart dreggkasse med egen holder til dreggen.

Til tross for mange likhetstrekk med 530, er det mye nytt på denne noe mindre utgaven. Til tross for sin størrelse vektlegger produsenten at båtene har et skrog som oppfører seg mykt i sjøen, takket være nye skrogvinkler, gode steglister og nytt chine. Med sin vannskikrok sier det seg selv at båtene er tilrettelagt for vannsport. Båtene har en stor og midtstilt konsoll og rikelig med stuveplasser under alle enker. Under akterbenken er det avsatt plass til puteoppbevaring.

 

Norsk-polsk samarbeid

   Sting-båtene produseres hos Mirage i Polen, et selskap som eies 50 % av Nordkapp. Polakkene har eierskap til Sting, men Nordkapp har selv hånd om utviklingen av modellrangen og bruker i stor utstrekning sin suksessdesigner Espen Thorup til alt tegnearbeid. Akkurat det kommer tydelig frem på nyhetene Sting 485 med de mange smarte løsninger.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.