Spenstig elbåt-satsing setter fart

Spenstig elbåt-satsing setter fart

I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.

Stavøstrand har fått med seg spennende samarbeidspartnere og det første konkrete prosjektet ser ut til å bli en rask arbeidsbåt fra Helgeland Plast A/S som leverer skreddersydde arbeidsbåter under navnet Polarcirkel til kystvakt, marinen, politi, brannvesen og også redningsbåter med opptil 15 seter.

Spennende utfordringer

Når man ser på motoreffekten på el-motorer i forhold til vekt, er det fort gjort å bli blendet, men så var det batteriene da. Her forskes det verden rundt, men foreløpig er nok vekten av batteripakka elefanten i «lasterommet» hvis man tenker fart, rekkevidde, lasteplass og kapasitet.

Det er enormt å se en motor med 800 hester i dette formatet. Vekten er knappe 137 kilo. Her er gründeren med den lille elkjempen.
Det er enormt å se en motor med 800 hester i dette formatet. Vekten er knappe 137 kilo. Her er gründeren med den lille elkjempen.

    I første omgang satses det derfor på arbeidsbåter med fartspotensial på opptil ti meter (30 fot), som ikke skal gå lange avstander. Her er det at Polarcirkel-båten kommer inn i bildet.

Den første fritidsbåten?

Evoy har klare oppfatninger om at man opererer i et marked med store muligheter og at Norge med sin store tetthet av elbiler og noen hundre tusen aktuelle fritidsbåter. Tiltro til satsingen har åpenbart også både samarbeidspartnere og aktuelle finansieringsinstitusjoner. «Full fart forover», med andre ord. Så er det bare å håpe at en fremtidsrettet produsent av fritidsbåter ser muligheter i den spenstige elbåt-satsingen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.