Spenstig elbåt-satsing setter fart

Spenstig elbåt-satsing setter fart

I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.

Stavøstrand har fått med seg spennende samarbeidspartnere og det første konkrete prosjektet ser ut til å bli en rask arbeidsbåt fra Helgeland Plast A/S som leverer skreddersydde arbeidsbåter under navnet Polarcirkel til kystvakt, marinen, politi, brannvesen og også redningsbåter med opptil 15 seter.

Spennende utfordringer

Når man ser på motoreffekten på el-motorer i forhold til vekt, er det fort gjort å bli blendet, men så var det batteriene da. Her forskes det verden rundt, men foreløpig er nok vekten av batteripakka elefanten i «lasterommet» hvis man tenker fart, rekkevidde, lasteplass og kapasitet.

Det er enormt å se en motor med 800 hester i dette formatet. Vekten er knappe 137 kilo. Her er gründeren med den lille elkjempen.
Det er enormt å se en motor med 800 hester i dette formatet. Vekten er knappe 137 kilo. Her er gründeren med den lille elkjempen.

    I første omgang satses det derfor på arbeidsbåter med fartspotensial på opptil ti meter (30 fot), som ikke skal gå lange avstander. Her er det at Polarcirkel-båten kommer inn i bildet.

Den første fritidsbåten?

Evoy har klare oppfatninger om at man opererer i et marked med store muligheter og at Norge med sin store tetthet av elbiler og noen hundre tusen aktuelle fritidsbåter. Tiltro til satsingen har åpenbart også både samarbeidspartnere og aktuelle finansieringsinstitusjoner. «Full fart forover», med andre ord. Så er det bare å håpe at en fremtidsrettet produsent av fritidsbåter ser muligheter i den spenstige elbåt-satsingen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.