Spenstig elbåt-satsing setter fart

Spenstig elbåt-satsing setter fart

I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.

Stavøstrand har fått med seg spennende samarbeidspartnere og det første konkrete prosjektet ser ut til å bli en rask arbeidsbåt fra Helgeland Plast A/S som leverer skreddersydde arbeidsbåter under navnet Polarcirkel til kystvakt, marinen, politi, brannvesen og også redningsbåter med opptil 15 seter.

Spennende utfordringer

Når man ser på motoreffekten på el-motorer i forhold til vekt, er det fort gjort å bli blendet, men så var det batteriene da. Her forskes det verden rundt, men foreløpig er nok vekten av batteripakka elefanten i «lasterommet» hvis man tenker fart, rekkevidde, lasteplass og kapasitet.

Det er enormt å se en motor med 800 hester i dette formatet. Vekten er knappe 137 kilo. Her er gründeren med den lille elkjempen.
Det er enormt å se en motor med 800 hester i dette formatet. Vekten er knappe 137 kilo. Her er gründeren med den lille elkjempen.

    I første omgang satses det derfor på arbeidsbåter med fartspotensial på opptil ti meter (30 fot), som ikke skal gå lange avstander. Her er det at Polarcirkel-båten kommer inn i bildet.

Den første fritidsbåten?

Evoy har klare oppfatninger om at man opererer i et marked med store muligheter og at Norge med sin store tetthet av elbiler og noen hundre tusen aktuelle fritidsbåter. Tiltro til satsingen har åpenbart også både samarbeidspartnere og aktuelle finansieringsinstitusjoner. «Full fart forover», med andre ord. Så er det bare å håpe at en fremtidsrettet produsent av fritidsbåter ser muligheter i den spenstige elbåt-satsingen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.