Smart Skager-snekke

Smart Skager-snekke

Dette er vel ikke akkurat et vanlig syn på toppen av motorkassa i en snekke. Skager 660 har fått en rekke nye og smarte løsninger. (23.02.10)

Av Therese Vågen

Skager-snekka har fra før av kunnet tilpasses ulike behov og bygges opp etter kundenes ønsker, blant annet som åpen eller lukket båt, og nå har gutta i Langesunds-bedriften kommet opp med enda en genial idè og smarte løsninger som gjør den 22 fots snekka enda mer brukervennlig og tilpasningsdyktig.

Kreativt og praktisk
For eksempel hvorfor ikke plassere en bysseløsning på toppen av motorkassa? Ja, hvorfor ikke! Motoren ligger likevel såpass lavt i båten for å redusere støy, og da kan en jo likegodt bruke kassa til noe fornuftig. Som tenkt, så gjort. Dermed kan du lage og innta dine egne måltider om bord i snekka. Under bordplata på motorkassa kan du få både vask, kokebluss og kjøleboks, eller lager for bestikk og servise.

Daycruisersnekke
Men det stopper ikke der. Puter med underlag plassert mellom benkene enten i baugen eller akter, gir også mulighet for overnatting eller en stor solseng på late sommerdager. På hekken kan også Skager 660 få montert på badeplattform, i tillegg er det muligheter for toalettløsning i u-benken i baugen. Kalesjeløsning og targabøyle med lanterner er også tilgjengelig utstyr.

Snart norgespremiere
Den smarte Skager-snekka ble for første gang vist fram under messa i Düsseldorf, og i helgen er det danskene som får ta en nærmere titt på båten. Her hjemme blir båten å se på Sjøen for alle på Lillestrøm.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.