Smart Skager-snekke

Smart Skager-snekke

Dette er vel ikke akkurat et vanlig syn på toppen av motorkassa i en snekke. Skager 660 har fått en rekke nye og smarte løsninger. (23.02.10)

Av Therese Vågen

Skager-snekka har fra før av kunnet tilpasses ulike behov og bygges opp etter kundenes ønsker, blant annet som åpen eller lukket båt, og nå har gutta i Langesunds-bedriften kommet opp med enda en genial idè og smarte løsninger som gjør den 22 fots snekka enda mer brukervennlig og tilpasningsdyktig.

Kreativt og praktisk
For eksempel hvorfor ikke plassere en bysseløsning på toppen av motorkassa? Ja, hvorfor ikke! Motoren ligger likevel såpass lavt i båten for å redusere støy, og da kan en jo likegodt bruke kassa til noe fornuftig. Som tenkt, så gjort. Dermed kan du lage og innta dine egne måltider om bord i snekka. Under bordplata på motorkassa kan du få både vask, kokebluss og kjøleboks, eller lager for bestikk og servise.

Daycruisersnekke
Men det stopper ikke der. Puter med underlag plassert mellom benkene enten i baugen eller akter, gir også mulighet for overnatting eller en stor solseng på late sommerdager. På hekken kan også Skager 660 få montert på badeplattform, i tillegg er det muligheter for toalettløsning i u-benken i baugen. Kalesjeløsning og targabøyle med lanterner er også tilgjengelig utstyr.

Snart norgespremiere
Den smarte Skager-snekka ble for første gang vist fram under messa i Düsseldorf, og i helgen er det danskene som får ta en nærmere titt på båten. Her hjemme blir båten å se på Sjøen for alle på Lillestrøm.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.