Smart Skager-snekke

Smart Skager-snekke

Dette er vel ikke akkurat et vanlig syn på toppen av motorkassa i en snekke. Skager 660 har fått en rekke nye og smarte løsninger. (23.02.10)

Av Therese Vågen

Skager-snekka har fra før av kunnet tilpasses ulike behov og bygges opp etter kundenes ønsker, blant annet som åpen eller lukket båt, og nå har gutta i Langesunds-bedriften kommet opp med enda en genial idè og smarte løsninger som gjør den 22 fots snekka enda mer brukervennlig og tilpasningsdyktig.

Kreativt og praktisk
For eksempel hvorfor ikke plassere en bysseløsning på toppen av motorkassa? Ja, hvorfor ikke! Motoren ligger likevel såpass lavt i båten for å redusere støy, og da kan en jo likegodt bruke kassa til noe fornuftig. Som tenkt, så gjort. Dermed kan du lage og innta dine egne måltider om bord i snekka. Under bordplata på motorkassa kan du få både vask, kokebluss og kjøleboks, eller lager for bestikk og servise.

Daycruisersnekke
Men det stopper ikke der. Puter med underlag plassert mellom benkene enten i baugen eller akter, gir også mulighet for overnatting eller en stor solseng på late sommerdager. På hekken kan også Skager 660 få montert på badeplattform, i tillegg er det muligheter for toalettløsning i u-benken i baugen. Kalesjeløsning og targabøyle med lanterner er også tilgjengelig utstyr.

Snart norgespremiere
Den smarte Skager-snekka ble for første gang vist fram under messa i Düsseldorf, og i helgen er det danskene som får ta en nærmere titt på båten. Her hjemme blir båten å se på Sjøen for alle på Lillestrøm.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.