Smart og spenstig

Nordkapp_605_endurooppslag.jpg

RASK: Med "115-hesters" High Output-motor fra Evinrude klarer Nordkapp 605 Enduro 38 knops fart.
RASK: Med "115-hesters" High Output-motor fra Evinrude klarer Nordkapp 605 Enduro 38 knops fart.

Smart og spenstig

Med nyheten Enduro 605 har Nordkapp tatt et langt steg videre i utviklingen av en helt ny generasjon skrog.

Forutsigbare, kjedelige og tradisjonelle skjærgårdsjeeper produseres som dusinvare. Men i blant dukker det opp en nyhet som skiller seg ut, som Nordkapp Enduro 605. Annerledes å se på. Annerledes å kjøre.

Båten henvender seg til familien som vi ha litt størrelse på dagsturbåten, men som også vil ha det lille ekstra luksusfølelsen.

Båten skal være en videreføring av den populære Enduro 600 fra 2001 som det er produsert over 600 stykker av. Det var vel på tide med en fornying.

Rett baugprofil
Det er ikke vanskelig å se at den er ny. Designer Espen Thorup har valgt å forvandre den tradisjonelle skrogformen med et skrog med rett baugprofil. Ikke bare har han kuttet den tradisjonelle baugen, alt er nytt.

Men først en liten omvisning om bord; Båten har en stor sideplassert konsoll, med nydelig ratt og komfortabel førerstol midtstilt. I siktlinjen er det gjort plass til en stor kartplotter og nødvendig instrumentering. Førermiljøet, med sin lett fargede vindskjerm, refleksfrie gråtone og to sittestoler, gir skipperen tilstrekkelig med selvtillit. I vår

testbåt var det montert en smart kjøleskuff i konsollen på passasjersiden.

KALD DRIKKE: Testbåten har en praktisk integrert kjøleskuffi konsollen.

Plass til syv personer
Gangpassasjen på babord side er stor og god og gjør det enkelt å bevege seg i alle retninger. I den grad det er mulig å snakke om utradisjonell planløsning i en skjærgårdsjeep, så er vel denne et eksempel. Det meste av arealet foran konsollen er sitteplasser, laget i formasjon som dekker alle sider, inklusiv fronten på konsollen. Alt i alt er det god plass til syv personer i denne båten.  Med pute i midten forvandles salongen til en gedigen solseng.

PLASSUTNYTTET: Her forut er all plass utnyttet, rikelig med sitteplasser og fendere i egne rom i skrogsidene.

   Litt mer tradisjonell løsning akter, med sofa på tvers. Ikke uventet er det stuveplass i benkene rund baut, og kalesjen har sin egen garasje foran konsollen. Smarte løsninger som rom for fendere og avsatt plass til tauverk på alle sider, er med på å gi båten er ryddig preg.

Ved første øyekast ser den lav ut, kanskje på grunn av sin lange vannlinje, men med solid fribord er den trygg også for de minste passasjerene.

Trygg og morsom
Det mest spennende med Nordkapp Enduro 605 er ikke visuelt synlig, for det befinner seg under vannlinjen. Vi tok båten ut en vindfull dag i Son. Båten virker faktisk større enn hva de reelle målene forteller, sannsynligvis fordi den rette profilen på baugen åpner for en lengre vannlinje. Båten bredeste punkt er flyttet helt akter. Dermed er bæreflaten økt og planingsterskelen eliminert.

   På vår båt var det hengt en 115 hester Evinrude E-Tec HO, en villig hingst som lekende lett brakte oss opp i 38 knop. Minst like interessant er at båten holder seg god i plan helt ned i 10 knopssonen. Ikke bare er det god drivstofføkonomi å holde den i plan, du opplever mye mer komfort på turen i farvann med danskebåter og tunge halvplanere pisker opp sjøen.

OVERSIKT:Føreren sitter godt og har den totale oversikt bak konsollen.

Vår 115 hester var utstyrt med en 17 tommers propell, sikkert et riktig valg for familien på tur med en del bagasje om bord. For å få en litt mer leken båt kan du vurdere en 19 tommers propell, og med den lett passere 40 knopsgrensen. Eller du kan spisse det hele med å sette en 15o hester på hekken. Vårt ideelle valg er 115 hester med 19 tommers propell.

   Med den rette baugprofilen var det ventet at sjø og bølger ville sprute over, men det var ikke mye av det. Nå skal det sies at ikke veldig mye av baugen har rett profil. Båten har et chine relativt høy opp foran, og avverger med den trolig mye sjøsprut. Sjøegenskapene på dette nye skroget er i det hele frembragende. De tradisjonelle steglistene bak på skroget er fjernet for å sikre mye landinger. Det fungerer utmerket ved normal bruk av båten.

VINNER IGJEN: Nordkapp boats AS har blitt tildelt Merket for god design for sin skjærgårdsjeep 605 Enduro.
VINNER IGJEN: Nordkapp boats AS har blitt tildelt Merket for god design for sin skjærgårdsjeep 605 Enduro.

Noen skeptikere vil ha det til at det må være vanskelig å gå inn i uthavn med en slik baug. Det er det ikke, men det kan være greit med et baugjern.

Nordkapp-båtene koster mer enn gjennomsnittet, men man får også mye for pengene. I standard utførelse, og med 115 hesters motor, koster Nordkapp Enduro 605 320.000 kroner. Det er mye båt for pengene.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

6.06

Bredde (meter): 

2.20

Dyptgående (meter): 

0.80

V-bunn (grader): 

19.00

Vekt (kg): 

830

Drivstoff (liter): 

140

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

90.00

Motoreffekt til (hk): 

150.00

Motor testbåt: 

Evinrude E-tec 115 HO

- Sylindervolum: 

1727

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

115.00

- Effekt (kw): 

85.00

Toppfart i test (knop): 

37.80

Pris fra (kr): 

291 400,-

Pris testbåt (kr): 

377 000,-

Opplysninger: 

www.nordkapp-boats.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.