Smart og spenstig

Nordkapp_605_endurooppslag.jpg

RASK: Med "115-hesters" High Output-motor fra Evinrude klarer Nordkapp 605 Enduro 38 knops fart.
RASK: Med "115-hesters" High Output-motor fra Evinrude klarer Nordkapp 605 Enduro 38 knops fart.

Smart og spenstig

Med nyheten Enduro 605 har Nordkapp tatt et langt steg videre i utviklingen av en helt ny generasjon skrog.

Forutsigbare, kjedelige og tradisjonelle skjærgårdsjeeper produseres som dusinvare. Men i blant dukker det opp en nyhet som skiller seg ut, som Nordkapp Enduro 605. Annerledes å se på. Annerledes å kjøre.

Båten henvender seg til familien som vi ha litt størrelse på dagsturbåten, men som også vil ha det lille ekstra luksusfølelsen.

Båten skal være en videreføring av den populære Enduro 600 fra 2001 som det er produsert over 600 stykker av. Det var vel på tide med en fornying.

Rett baugprofil
Det er ikke vanskelig å se at den er ny. Designer Espen Thorup har valgt å forvandre den tradisjonelle skrogformen med et skrog med rett baugprofil. Ikke bare har han kuttet den tradisjonelle baugen, alt er nytt.

Men først en liten omvisning om bord; Båten har en stor sideplassert konsoll, med nydelig ratt og komfortabel førerstol midtstilt. I siktlinjen er det gjort plass til en stor kartplotter og nødvendig instrumentering. Førermiljøet, med sin lett fargede vindskjerm, refleksfrie gråtone og to sittestoler, gir skipperen tilstrekkelig med selvtillit. I vår

testbåt var det montert en smart kjøleskuff i konsollen på passasjersiden.

KALD DRIKKE: Testbåten har en praktisk integrert kjøleskuffi konsollen.

Plass til syv personer
Gangpassasjen på babord side er stor og god og gjør det enkelt å bevege seg i alle retninger. I den grad det er mulig å snakke om utradisjonell planløsning i en skjærgårdsjeep, så er vel denne et eksempel. Det meste av arealet foran konsollen er sitteplasser, laget i formasjon som dekker alle sider, inklusiv fronten på konsollen. Alt i alt er det god plass til syv personer i denne båten.  Med pute i midten forvandles salongen til en gedigen solseng.

PLASSUTNYTTET: Her forut er all plass utnyttet, rikelig med sitteplasser og fendere i egne rom i skrogsidene.

   Litt mer tradisjonell løsning akter, med sofa på tvers. Ikke uventet er det stuveplass i benkene rund baut, og kalesjen har sin egen garasje foran konsollen. Smarte løsninger som rom for fendere og avsatt plass til tauverk på alle sider, er med på å gi båten er ryddig preg.

Ved første øyekast ser den lav ut, kanskje på grunn av sin lange vannlinje, men med solid fribord er den trygg også for de minste passasjerene.

Trygg og morsom
Det mest spennende med Nordkapp Enduro 605 er ikke visuelt synlig, for det befinner seg under vannlinjen. Vi tok båten ut en vindfull dag i Son. Båten virker faktisk større enn hva de reelle målene forteller, sannsynligvis fordi den rette profilen på baugen åpner for en lengre vannlinje. Båten bredeste punkt er flyttet helt akter. Dermed er bæreflaten økt og planingsterskelen eliminert.

   På vår båt var det hengt en 115 hester Evinrude E-Tec HO, en villig hingst som lekende lett brakte oss opp i 38 knop. Minst like interessant er at båten holder seg god i plan helt ned i 10 knopssonen. Ikke bare er det god drivstofføkonomi å holde den i plan, du opplever mye mer komfort på turen i farvann med danskebåter og tunge halvplanere pisker opp sjøen.

OVERSIKT:Føreren sitter godt og har den totale oversikt bak konsollen.

Vår 115 hester var utstyrt med en 17 tommers propell, sikkert et riktig valg for familien på tur med en del bagasje om bord. For å få en litt mer leken båt kan du vurdere en 19 tommers propell, og med den lett passere 40 knopsgrensen. Eller du kan spisse det hele med å sette en 15o hester på hekken. Vårt ideelle valg er 115 hester med 19 tommers propell.

   Med den rette baugprofilen var det ventet at sjø og bølger ville sprute over, men det var ikke mye av det. Nå skal det sies at ikke veldig mye av baugen har rett profil. Båten har et chine relativt høy opp foran, og avverger med den trolig mye sjøsprut. Sjøegenskapene på dette nye skroget er i det hele frembragende. De tradisjonelle steglistene bak på skroget er fjernet for å sikre mye landinger. Det fungerer utmerket ved normal bruk av båten.

VINNER IGJEN: Nordkapp boats AS har blitt tildelt Merket for god design for sin skjærgårdsjeep 605 Enduro.
VINNER IGJEN: Nordkapp boats AS har blitt tildelt Merket for god design for sin skjærgårdsjeep 605 Enduro.

Noen skeptikere vil ha det til at det må være vanskelig å gå inn i uthavn med en slik baug. Det er det ikke, men det kan være greit med et baugjern.

Nordkapp-båtene koster mer enn gjennomsnittet, men man får også mye for pengene. I standard utførelse, og med 115 hesters motor, koster Nordkapp Enduro 605 320.000 kroner. Det er mye båt for pengene.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

6.06

Bredde (meter): 

2.20

Dyptgående (meter): 

0.80

V-bunn (grader): 

19.00

Vekt (kg): 

830

Drivstoff (liter): 

140

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

90.00

Motoreffekt til (hk): 

150.00

Motor testbåt: 

Evinrude E-tec 115 HO

- Sylindervolum: 

1727

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

115.00

- Effekt (kw): 

85.00

Toppfart i test (knop): 

37.80

Pris fra (kr): 

291 400,-

Pris testbåt (kr): 

377 000,-

Opplysninger: 

www.nordkapp-boats.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.