Smart og spenstig

Nordkapp_605_endurooppslag.jpg

RASK: Med "115-hesters" High Output-motor fra Evinrude klarer Nordkapp 605 Enduro 38 knops fart.
RASK: Med "115-hesters" High Output-motor fra Evinrude klarer Nordkapp 605 Enduro 38 knops fart.

Smart og spenstig

Med nyheten Enduro 605 har Nordkapp tatt et langt steg videre i utviklingen av en helt ny generasjon skrog.

Forutsigbare, kjedelige og tradisjonelle skjærgårdsjeeper produseres som dusinvare. Men i blant dukker det opp en nyhet som skiller seg ut, som Nordkapp Enduro 605. Annerledes å se på. Annerledes å kjøre.

Båten henvender seg til familien som vi ha litt størrelse på dagsturbåten, men som også vil ha det lille ekstra luksusfølelsen.

Båten skal være en videreføring av den populære Enduro 600 fra 2001 som det er produsert over 600 stykker av. Det var vel på tide med en fornying.

Rett baugprofil
Det er ikke vanskelig å se at den er ny. Designer Espen Thorup har valgt å forvandre den tradisjonelle skrogformen med et skrog med rett baugprofil. Ikke bare har han kuttet den tradisjonelle baugen, alt er nytt.

Men først en liten omvisning om bord; Båten har en stor sideplassert konsoll, med nydelig ratt og komfortabel førerstol midtstilt. I siktlinjen er det gjort plass til en stor kartplotter og nødvendig instrumentering. Førermiljøet, med sin lett fargede vindskjerm, refleksfrie gråtone og to sittestoler, gir skipperen tilstrekkelig med selvtillit. I vår

testbåt var det montert en smart kjøleskuff i konsollen på passasjersiden.

KALD DRIKKE: Testbåten har en praktisk integrert kjøleskuffi konsollen.

Plass til syv personer
Gangpassasjen på babord side er stor og god og gjør det enkelt å bevege seg i alle retninger. I den grad det er mulig å snakke om utradisjonell planløsning i en skjærgårdsjeep, så er vel denne et eksempel. Det meste av arealet foran konsollen er sitteplasser, laget i formasjon som dekker alle sider, inklusiv fronten på konsollen. Alt i alt er det god plass til syv personer i denne båten.  Med pute i midten forvandles salongen til en gedigen solseng.

PLASSUTNYTTET: Her forut er all plass utnyttet, rikelig med sitteplasser og fendere i egne rom i skrogsidene.

   Litt mer tradisjonell løsning akter, med sofa på tvers. Ikke uventet er det stuveplass i benkene rund baut, og kalesjen har sin egen garasje foran konsollen. Smarte løsninger som rom for fendere og avsatt plass til tauverk på alle sider, er med på å gi båten er ryddig preg.

Ved første øyekast ser den lav ut, kanskje på grunn av sin lange vannlinje, men med solid fribord er den trygg også for de minste passasjerene.

Trygg og morsom
Det mest spennende med Nordkapp Enduro 605 er ikke visuelt synlig, for det befinner seg under vannlinjen. Vi tok båten ut en vindfull dag i Son. Båten virker faktisk større enn hva de reelle målene forteller, sannsynligvis fordi den rette profilen på baugen åpner for en lengre vannlinje. Båten bredeste punkt er flyttet helt akter. Dermed er bæreflaten økt og planingsterskelen eliminert.

   På vår båt var det hengt en 115 hester Evinrude E-Tec HO, en villig hingst som lekende lett brakte oss opp i 38 knop. Minst like interessant er at båten holder seg god i plan helt ned i 10 knopssonen. Ikke bare er det god drivstofføkonomi å holde den i plan, du opplever mye mer komfort på turen i farvann med danskebåter og tunge halvplanere pisker opp sjøen.

OVERSIKT:Føreren sitter godt og har den totale oversikt bak konsollen.

Vår 115 hester var utstyrt med en 17 tommers propell, sikkert et riktig valg for familien på tur med en del bagasje om bord. For å få en litt mer leken båt kan du vurdere en 19 tommers propell, og med den lett passere 40 knopsgrensen. Eller du kan spisse det hele med å sette en 15o hester på hekken. Vårt ideelle valg er 115 hester med 19 tommers propell.

   Med den rette baugprofilen var det ventet at sjø og bølger ville sprute over, men det var ikke mye av det. Nå skal det sies at ikke veldig mye av baugen har rett profil. Båten har et chine relativt høy opp foran, og avverger med den trolig mye sjøsprut. Sjøegenskapene på dette nye skroget er i det hele frembragende. De tradisjonelle steglistene bak på skroget er fjernet for å sikre mye landinger. Det fungerer utmerket ved normal bruk av båten.

VINNER IGJEN: Nordkapp boats AS har blitt tildelt Merket for god design for sin skjærgårdsjeep 605 Enduro.
VINNER IGJEN: Nordkapp boats AS har blitt tildelt Merket for god design for sin skjærgårdsjeep 605 Enduro.

Noen skeptikere vil ha det til at det må være vanskelig å gå inn i uthavn med en slik baug. Det er det ikke, men det kan være greit med et baugjern.

Nordkapp-båtene koster mer enn gjennomsnittet, men man får også mye for pengene. I standard utførelse, og med 115 hesters motor, koster Nordkapp Enduro 605 320.000 kroner. Det er mye båt for pengene.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

6.06

Bredde (meter): 

2.20

Dyptgående (meter): 

0.80

V-bunn (grader): 

19.00

Vekt (kg): 

830

Drivstoff (liter): 

140

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

90.00

Motoreffekt til (hk): 

150.00

Motor testbåt: 

Evinrude E-tec 115 HO

- Sylindervolum: 

1727

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

115.00

- Effekt (kw): 

85.00

Toppfart i test (knop): 

37.80

Pris fra (kr): 

291 400,-

Pris testbåt (kr): 

377 000,-

Opplysninger: 

www.nordkapp-boats.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.