Småbåtvrak kan bli kommunenes ansvar

Batvrak_sund_103209.jpg

GRATIS: Det kan bli gratis å levere utrangerte båter under 5,5 meter til kommunenes avfallsstasjoner.
GRATIS: Det kan bli gratis å levere utrangerte båter under 5,5 meter til kommunenes avfallsstasjoner

Småbåtvrak kan bli kommunenes ansvar

Miljødirektoratet anbefaler at båter under 5,5 meter og uten innenbords motor skal inngå i kommunenes lovpålagte renovasjon.

For å få på plass et tilgjengelig og brukervennlig tilbud raskt, må det finnes nok godkjente anlegg som kan ta imot båtene og behandle dem riktig. Miljødirektoratet mener en god løsning kan være at kommunene er en del av løsningen for de mindre båtene, men det må avklares om kommunene skal inngå i tilskuddsordningen eller finansiere over avfallsgebyrene.
– Vi anbefaler derfor at båter under 5,5 meter og uten innenbords motor skal inngå i kommunenes lovpålagte renovasjon, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet, i en pressemelding i dag.
Anlegg for større båter
Det må også etableres et tilstrekkelig nettverk for mottak av større og mer komplekse fritidsbåter. Båtene må så transporteres videre til behandlingsanlegg som må få krav til behandling av båtene og søke om nødvendige tillatelser. Per i dag er det kun 4-5 virksomheter som har tillatelse til å behandle båter. Stortinget vedtok i høst at det skal etableres en statlig finansiert tilskuddsordning for kasserte fritidsbåter og at det er ønskelig at den er på plass første halvår av 2017.
Gratis eller billigere levering
Miljødirektoratet foreslår at tilskuddet utbetales til anleggene som behandler båtene, og ikke til eier ved levering.
– Vi mangler et system som gjør det mulig å dokumentere hvem som eier båter i Norge. Vi er derfor bekymret for at ordningen kan misbrukes og føre til tyveri eller utbetaling av tilskudd til utenlandske båter. Denne risikoen er betydelig mindre om pengene går til å dekke kostnader for mottak, transport og behandling av kasserte fritidsbåter, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.
– Da vil folk kunne levere båtene sine gratis eller betydelig billigere enn de ellers vil kunne gjøre til et godkjent avfallsmottak, sier Hambro.
Tilskudd til transport og behandling
Stortinget har vedtatt en tilskuddsordning for kasserte fritidsbåter. Miljødirektoratet foreslår at tilskuddet brukes til transport og behandling av båtene, og at det etableres et tilgjengelig og brukervennlig tilbud raskt.  Stortinget viser også til at Miljødirektoratet i 2016 utredet et forslag om en returordning for fritidsbåter. Her ble det foreslått å finansiere håndteringen gjennom et årlig gebyr og et obligatorisk småbåtregister.
– Vi foreslår at denne løsningen bør utredes videre for å etablere en langsiktig ordning som finansieres av brukerne. Denne nye tilskuddsordningen vil, uavhengig av et slikt arbeid, bidra til å løse de utfordringene mange kommuner ser i dag med etterlatte fritidsbåter, sier Hambro.
I det videre arbeid må det lages regelverk for tilskuddsordningen, og for miljøsanering og behandling. For at de aktuelle behandlingsanleggene skal gjøre de investeringene som er nødvendig, må rammebetingelsene for ordningen klargjøres.

Å utarbeide og implementere en slik ordning kan ta noe tid og det er usikkert når den kan komme på plass. Vi ber derfor Klima- og miljødepartementet ta stilling til våre forslag før vi går videre.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.