Småbåtvrak kan bli kommunenes ansvar

Batvrak_sund_103209.jpg

GRATIS: Det kan bli gratis å levere utrangerte båter under 5,5 meter til kommunenes avfallsstasjoner.
GRATIS: Det kan bli gratis å levere utrangerte båter under 5,5 meter til kommunenes avfallsstasjoner

Småbåtvrak kan bli kommunenes ansvar

Miljødirektoratet anbefaler at båter under 5,5 meter og uten innenbords motor skal inngå i kommunenes lovpålagte renovasjon.

For å få på plass et tilgjengelig og brukervennlig tilbud raskt, må det finnes nok godkjente anlegg som kan ta imot båtene og behandle dem riktig. Miljødirektoratet mener en god løsning kan være at kommunene er en del av løsningen for de mindre båtene, men det må avklares om kommunene skal inngå i tilskuddsordningen eller finansiere over avfallsgebyrene.
– Vi anbefaler derfor at båter under 5,5 meter og uten innenbords motor skal inngå i kommunenes lovpålagte renovasjon, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet, i en pressemelding i dag.
Anlegg for større båter
Det må også etableres et tilstrekkelig nettverk for mottak av større og mer komplekse fritidsbåter. Båtene må så transporteres videre til behandlingsanlegg som må få krav til behandling av båtene og søke om nødvendige tillatelser. Per i dag er det kun 4-5 virksomheter som har tillatelse til å behandle båter. Stortinget vedtok i høst at det skal etableres en statlig finansiert tilskuddsordning for kasserte fritidsbåter og at det er ønskelig at den er på plass første halvår av 2017.
Gratis eller billigere levering
Miljødirektoratet foreslår at tilskuddet utbetales til anleggene som behandler båtene, og ikke til eier ved levering.
– Vi mangler et system som gjør det mulig å dokumentere hvem som eier båter i Norge. Vi er derfor bekymret for at ordningen kan misbrukes og føre til tyveri eller utbetaling av tilskudd til utenlandske båter. Denne risikoen er betydelig mindre om pengene går til å dekke kostnader for mottak, transport og behandling av kasserte fritidsbåter, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.
– Da vil folk kunne levere båtene sine gratis eller betydelig billigere enn de ellers vil kunne gjøre til et godkjent avfallsmottak, sier Hambro.
Tilskudd til transport og behandling
Stortinget har vedtatt en tilskuddsordning for kasserte fritidsbåter. Miljødirektoratet foreslår at tilskuddet brukes til transport og behandling av båtene, og at det etableres et tilgjengelig og brukervennlig tilbud raskt.  Stortinget viser også til at Miljødirektoratet i 2016 utredet et forslag om en returordning for fritidsbåter. Her ble det foreslått å finansiere håndteringen gjennom et årlig gebyr og et obligatorisk småbåtregister.
– Vi foreslår at denne løsningen bør utredes videre for å etablere en langsiktig ordning som finansieres av brukerne. Denne nye tilskuddsordningen vil, uavhengig av et slikt arbeid, bidra til å løse de utfordringene mange kommuner ser i dag med etterlatte fritidsbåter, sier Hambro.
I det videre arbeid må det lages regelverk for tilskuddsordningen, og for miljøsanering og behandling. For at de aktuelle behandlingsanleggene skal gjøre de investeringene som er nødvendig, må rammebetingelsene for ordningen klargjøres.

Å utarbeide og implementere en slik ordning kan ta noe tid og det er usikkert når den kan komme på plass. Vi ber derfor Klima- og miljødepartementet ta stilling til våre forslag før vi går videre.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.