Slik måles båtlengden

sjøfartsdirektoratet.jpg

ÅTTE METER: Vest til alle (ikke hunder) i båter under 8 meter. Hvordan beregnes båtlengden? Illustrasjonsfoto: Sjøfartsdirektoratet.
ÅTTE METER: Vest til alle (ikke hunder) i båter under 8 meter. Hvordan beregnes båtlengden? Illustrasjonsfoto: Sjøfartsdirektoratet.

Slik måles båtlengden

Fra 1. mai skal alle om bord i båter under åtte meter bruke flyteutstyr. Hvordan skal politiet, som rettshåndhever, finne ut om en båt er åtte meter eller mindre?

Det nytter jo ikke å forholde seg til modellbenevelsen og tallet som ofte står på skrogsiden. I de aller fleste tilfellene hadde det kanskje vært nok, for produsentene liker jo som regel å skryte på seg noen føtter og centimeter, men uansett er ikke det noe offisielt tall for båtlengde.
Ekspertene enige
Båtmagasinet har forelagt dette spørsmålet til av landets fremste eksperter på lovverk knyttet til fritidsbåter. Begge to, både sivilingeniør Eivind Amble, båtkonstruktør og skribent i Båtmagasinet og Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI, International Marine Certification Institute, slår fast at det er ISO-standarden 8666 som gjelder. På det tørre fagspråket betyr det at all relevant informasjon om båtlengde, her snakker vi om skrogets lengde (LH), finnes i Norsk Standard-EN ISO 8666, mindre fartøy – Hoveddata.
Mål det som er fast
Kort fortalt er skroglengden den nøyaktige avstanden mellom den fremste og bakerste del av skroget på båten. Skrogets lengde (LH) omfatter alle såkalte strukturelle og faste deler av båten. I lengdeberegningen skal du ikke ta med deler som kan demonteres uten at det har konsekvenser for konstruksjonen. Eksempler på det er  baugnebb, pulpitt og beslag på akter- og forstevn, ror, hekkaggregater, utenbordsmotorer og påmontert badeplattform.
Har du en båt fra 1998 eller nyere skal slike informasjoner finnes i brukerhåndboka.
Etter at Stortinget tirsdag vedtok endringen i Småbåtloven har det ikke manglet på kommentarer på sosiale medier. Mange applauderer loven, andre rister på hodet og henviser mangel på logikk. For slik loven er formet er det altså ikke krav til flyteplagg for noen, heller ikke barn, i båter fra 8.01 meter og over, mens det er påbudt i båter på 8.0 meter og under. Det flyr mange RIB-er, daycruisere og skjærgårdsjeeper, som er litt over åtte meter lange, i 40-50 knops fart i skjærgården...

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».