Slik måles båtlengden

sjøfartsdirektoratet.jpg

ÅTTE METER: Vest til alle (ikke hunder) i båter under 8 meter. Hvordan beregnes båtlengden? Illustrasjonsfoto: Sjøfartsdirektoratet.
ÅTTE METER: Vest til alle (ikke hunder) i båter under 8 meter. Hvordan beregnes båtlengden? Illustrasjonsfoto: Sjøfartsdirektoratet.

Slik måles båtlengden

Fra 1. mai skal alle om bord i båter under åtte meter bruke flyteutstyr. Hvordan skal politiet, som rettshåndhever, finne ut om en båt er åtte meter eller mindre?

Det nytter jo ikke å forholde seg til modellbenevelsen og tallet som ofte står på skrogsiden. I de aller fleste tilfellene hadde det kanskje vært nok, for produsentene liker jo som regel å skryte på seg noen føtter og centimeter, men uansett er ikke det noe offisielt tall for båtlengde.
Ekspertene enige
Båtmagasinet har forelagt dette spørsmålet til av landets fremste eksperter på lovverk knyttet til fritidsbåter. Begge to, både sivilingeniør Eivind Amble, båtkonstruktør og skribent i Båtmagasinet og Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI, International Marine Certification Institute, slår fast at det er ISO-standarden 8666 som gjelder. På det tørre fagspråket betyr det at all relevant informasjon om båtlengde, her snakker vi om skrogets lengde (LH), finnes i Norsk Standard-EN ISO 8666, mindre fartøy – Hoveddata.
Mål det som er fast
Kort fortalt er skroglengden den nøyaktige avstanden mellom den fremste og bakerste del av skroget på båten. Skrogets lengde (LH) omfatter alle såkalte strukturelle og faste deler av båten. I lengdeberegningen skal du ikke ta med deler som kan demonteres uten at det har konsekvenser for konstruksjonen. Eksempler på det er  baugnebb, pulpitt og beslag på akter- og forstevn, ror, hekkaggregater, utenbordsmotorer og påmontert badeplattform.
Har du en båt fra 1998 eller nyere skal slike informasjoner finnes i brukerhåndboka.
Etter at Stortinget tirsdag vedtok endringen i Småbåtloven har det ikke manglet på kommentarer på sosiale medier. Mange applauderer loven, andre rister på hodet og henviser mangel på logikk. For slik loven er formet er det altså ikke krav til flyteplagg for noen, heller ikke barn, i båter fra 8.01 meter og over, mens det er påbudt i båter på 8.0 meter og under. Det flyr mange RIB-er, daycruisere og skjærgårdsjeeper, som er litt over åtte meter lange, i 40-50 knops fart i skjærgården...

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.