Slik lurer du båtbandene

Slik lurer du båtbandene

Norske båtmotorer er et lett bytte for utenlandske bander. I fjor forsvant rekordmange båtmotorer fra norske havner.

Her er fem råd for hvordan du kan unngå båttyveri (se video). 

– Vi ser at de utenlandske båtbandene allerede har startet sesongen. Nylig fant vi norske båtmotorer i Tyskland som var på vei til Baltikum. Mai er faktisk høysesong for tyveri av båter og båtmotorer, sier Roar Isaksen, sjef for havnepolitiet i Oslo.

2009 ble et rekordår med 1329 stjålne båtmotorer på landsbasis, en økning på 62 prosent fra året før, viser tall fra Kripos. Politiet frykter at 2010 skal bli et nytt rekordår.

Organisert kriminalitet

– De siste årene har vi sett at tyveriene har økt betydelig. Dette er organisert kriminalitet, og vi har indikasjoner på at de fleste båter og motorer forsvinner til Baltikum, sier Isaksen.

Av de 1329 båtmotorene som ble stjålet i fjor ble kun 168 funnet igjen.

– At så få motorer kommer til rette, tyder på at de forsvinner ut av landet. Det må være en stor organisasjon som klarer å ta unna alle disse motorene, sier Isaksen.

Flest båter og båtmotorer blir det stjålet i Østfold og Agder-fylkene. If Skadeforsikring utbetalte i fjor over 35 millioner kroner i forsikring til uheldige båteiere. Båtmotorer alene utgjorde 8,1 millioner, en stor økning fra 4,9 millioner året før.

Fem gode råd

If har fem råd for hvordan du kan unngå at tyvene tar båten eller båtmotoren din.

1) Bolt fast motoren i båten. (If krever at utenbordsmotor skal være låst eller boltet fast til skroget.)

2) Merk motoren med Securmark. En tallkode er gravert inn i motoren. Hvis en stjålet motor blir funnet, er det lett å finne eieren. (Det er et krav hos If at motorer over 9,5 HK skal være merket.)

3) Sikre båten med kjetting og lås. 

4) Ha båten i en bevoktet havn. De fleste tyverier skjer i ubevoktede havner. 

5) Bruk Tracker. En GPS-sender monteres skjult i båten. Beveger båten seg utenfor et visst område, utløses en alarm og eieren varsles på sms. 

Kreative bander

Bandene er kreative og kler seg ofte ut som servicefolk eller reparatører så de kan jobbe i fred.

– Selv om vi bolter og låser, er det ikke umulig for tyver å få med seg båt eller motor, men det tar lengre tid. Så jo flere sikkerhetstiltak, desto bedre, sier Harald Jacobsen i If Skadeforsikring.

Noen sikringstiltak gir deg rabatt på forsikringen.

– Du får rabatt, blant annet hvis båten ligger i bevoktet havn, er merket eller har tracker, sier Harald Jacobsen i If Skadeforsikring.

(NW 20.05.2010)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.