Slik hevet If Sunseekeren

Slik hevet If Sunseekeren

If Skadeforsikring har brukt over en halv million kroner på å heve en forlist Sunseeker på Hvaler. Mistanken om forsikringssvindel opprettholdes.

Av Hege Bakke/NW

– Dette er den største enkeltoperasjonen vi har hatt noen gang. Vi vil vise potensielle båtsvindlere at vi går svært langt for å oppklare mistenkelige saker. Vi tror det vil virke avskrekkende på andre som kan tenke slike tanker, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring.

Den 62 fot store Sunseeker Manhatten` sank på 107 meters dyp på Hvaler under slep fra Strømstad i fjor sommer. Dagen før hadde de to eierne økt forsikringssummen fra 1,5 til to millioner kroner.

Se video:

– Omstendighetene rundt forlistet var mistenkelige. Eierne hadde heller ingen forklaring på hvorfor båten sank. Nå har Østfold-politiet siktet dem for forsikringssvindel, sier Frostad.

Vanskelig operasjon
Båten sank i et område der det er relativt dypt, og de to som er siktet kunne ikke fortelle nøyaktig hvor det hadde skjedd. Likevel bestemte If seg for å lokalisere båten og heve den hvis det var mulig.
Kambo Marina ble leid inn for å finne vraket med miniubåt, sonar og ekkolodd.

– Det var som å lete etter nåla i høystakken. Men da vi nesten hadde gitt opp, så vi konturene av en hvit skrogside med navnet Sunseeker, sier utreder Jørn Jensen i If, som har vært ansvarlig for operasjonen.

Båten hadde ligget så lenge på sjøbunnen at den var full av slam og veide nesten 40 tonn.

– En fjernstyrt miniubåt festet en stropp i baugen på båten, før vi fikk hevet den ved hjelp av en slepebåt og tre lektere med vinsjer og kraner. Etter åtte dagers komplisert prosess, kom båten endelig til overflaten 18. mai, forteller Jensen.

Båten ble slept til Kambo Marina utenfor Moss, og etter inspeksjon av vraket opprettholder If mistanken om forsikringssvindel. Nå overlater forsikringsselskapet til politiet å trekke konklusjoner om hvorfor båten sank.

Ti prosent svindel
– At If gjennomfører så omfattende aksjoner som denne, viser at ingen svindlere kan føle seg trygge, sier Jensen, som er tidligere politietterforsker og en av 18 utredere i If.

Omfanget av forsikringssvindel er usikkert, men ti prosent er brukt som anslag. I så fall betyr det at norske båteiere urettmessig får utbetalt mellom 40 og 50 millioner kroner i året.

– De ressursene vi setter inn mot forsikringssvindel får vi igjen mange ganger. Vi ønsker ikke at våre ærlige kunders premieinnbetalinger skal gå til de som ikke har rent mel i posen, sier Jørn Jensen.

If avventer nå om politiet i Østfold skal ta ut tiltale mot de to båteierne.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.