Slik hevet If Sunseekeren

Slik hevet If Sunseekeren

If Skadeforsikring har brukt over en halv million kroner på å heve en forlist Sunseeker på Hvaler. Mistanken om forsikringssvindel opprettholdes.

Av Hege Bakke/NW

– Dette er den største enkeltoperasjonen vi har hatt noen gang. Vi vil vise potensielle båtsvindlere at vi går svært langt for å oppklare mistenkelige saker. Vi tror det vil virke avskrekkende på andre som kan tenke slike tanker, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring.

Den 62 fot store Sunseeker Manhatten` sank på 107 meters dyp på Hvaler under slep fra Strømstad i fjor sommer. Dagen før hadde de to eierne økt forsikringssummen fra 1,5 til to millioner kroner.

Se video:

– Omstendighetene rundt forlistet var mistenkelige. Eierne hadde heller ingen forklaring på hvorfor båten sank. Nå har Østfold-politiet siktet dem for forsikringssvindel, sier Frostad.

Vanskelig operasjon
Båten sank i et område der det er relativt dypt, og de to som er siktet kunne ikke fortelle nøyaktig hvor det hadde skjedd. Likevel bestemte If seg for å lokalisere båten og heve den hvis det var mulig.
Kambo Marina ble leid inn for å finne vraket med miniubåt, sonar og ekkolodd.

– Det var som å lete etter nåla i høystakken. Men da vi nesten hadde gitt opp, så vi konturene av en hvit skrogside med navnet Sunseeker, sier utreder Jørn Jensen i If, som har vært ansvarlig for operasjonen.

Båten hadde ligget så lenge på sjøbunnen at den var full av slam og veide nesten 40 tonn.

– En fjernstyrt miniubåt festet en stropp i baugen på båten, før vi fikk hevet den ved hjelp av en slepebåt og tre lektere med vinsjer og kraner. Etter åtte dagers komplisert prosess, kom båten endelig til overflaten 18. mai, forteller Jensen.

Båten ble slept til Kambo Marina utenfor Moss, og etter inspeksjon av vraket opprettholder If mistanken om forsikringssvindel. Nå overlater forsikringsselskapet til politiet å trekke konklusjoner om hvorfor båten sank.

Ti prosent svindel
– At If gjennomfører så omfattende aksjoner som denne, viser at ingen svindlere kan føle seg trygge, sier Jensen, som er tidligere politietterforsker og en av 18 utredere i If.

Omfanget av forsikringssvindel er usikkert, men ti prosent er brukt som anslag. I så fall betyr det at norske båteiere urettmessig får utbetalt mellom 40 og 50 millioner kroner i året.

– De ressursene vi setter inn mot forsikringssvindel får vi igjen mange ganger. Vi ønsker ikke at våre ærlige kunders premieinnbetalinger skal gå til de som ikke har rent mel i posen, sier Jørn Jensen.

If avventer nå om politiet i Østfold skal ta ut tiltale mot de to båteierne.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.