Slik hevet If Sunseekeren

Slik hevet If Sunseekeren

If Skadeforsikring har brukt over en halv million kroner på å heve en forlist Sunseeker på Hvaler. Mistanken om forsikringssvindel opprettholdes.

Av Hege Bakke/NW

– Dette er den største enkeltoperasjonen vi har hatt noen gang. Vi vil vise potensielle båtsvindlere at vi går svært langt for å oppklare mistenkelige saker. Vi tror det vil virke avskrekkende på andre som kan tenke slike tanker, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring.

Den 62 fot store Sunseeker Manhatten` sank på 107 meters dyp på Hvaler under slep fra Strømstad i fjor sommer. Dagen før hadde de to eierne økt forsikringssummen fra 1,5 til to millioner kroner.

Se video:

– Omstendighetene rundt forlistet var mistenkelige. Eierne hadde heller ingen forklaring på hvorfor båten sank. Nå har Østfold-politiet siktet dem for forsikringssvindel, sier Frostad.

Vanskelig operasjon
Båten sank i et område der det er relativt dypt, og de to som er siktet kunne ikke fortelle nøyaktig hvor det hadde skjedd. Likevel bestemte If seg for å lokalisere båten og heve den hvis det var mulig.
Kambo Marina ble leid inn for å finne vraket med miniubåt, sonar og ekkolodd.

– Det var som å lete etter nåla i høystakken. Men da vi nesten hadde gitt opp, så vi konturene av en hvit skrogside med navnet Sunseeker, sier utreder Jørn Jensen i If, som har vært ansvarlig for operasjonen.

Båten hadde ligget så lenge på sjøbunnen at den var full av slam og veide nesten 40 tonn.

– En fjernstyrt miniubåt festet en stropp i baugen på båten, før vi fikk hevet den ved hjelp av en slepebåt og tre lektere med vinsjer og kraner. Etter åtte dagers komplisert prosess, kom båten endelig til overflaten 18. mai, forteller Jensen.

Båten ble slept til Kambo Marina utenfor Moss, og etter inspeksjon av vraket opprettholder If mistanken om forsikringssvindel. Nå overlater forsikringsselskapet til politiet å trekke konklusjoner om hvorfor båten sank.

Ti prosent svindel
– At If gjennomfører så omfattende aksjoner som denne, viser at ingen svindlere kan føle seg trygge, sier Jensen, som er tidligere politietterforsker og en av 18 utredere i If.

Omfanget av forsikringssvindel er usikkert, men ti prosent er brukt som anslag. I så fall betyr det at norske båteiere urettmessig får utbetalt mellom 40 og 50 millioner kroner i året.

– De ressursene vi setter inn mot forsikringssvindel får vi igjen mange ganger. Vi ønsker ikke at våre ærlige kunders premieinnbetalinger skal gå til de som ikke har rent mel i posen, sier Jørn Jensen.

If avventer nå om politiet i Østfold skal ta ut tiltale mot de to båteierne.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.