Slept hjem etter egen førerløs båt

TELEMMGLPICT000184404393_trans_NvBQzQNjv4Bq5PVuyD-9Og0LL5PKULxIrfhcaKZR2SfErx2N_cTq6UE.jpeg

Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Nyttårsflaks uten like

Slept hjem etter egen førerløs båt

Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.

En rekke tilfeldigheter gjorde at Rogers kunne feire overgangen til 2019 i live, hevder nettsidene til «The Telegraph» og vi tar den med her som en fantastisk historie og nok et eksempel på hvor lite som skiller mellom liv og katastrofe på sjøen, og ikke minst at alt ble gjort riktig etter at en 11-åring så båten til Rogers dunke inn i piren ved hjemmehavna og meldte fra at det lå en person i vannet. Dette skjedde på den vestlige delen av Cornwallkysten.

Klamret seg til hydraulikkrør

Da Rogers falt i vannet med båten i gear, klarte han utrolig nok å gripe fatt i et hydraulikkrør og ble slept etter båten sin. Når alarmen gikk på land ble både Kystvakt og RNLI ble varslet. Sistnevnte hadde allerede et slep i nærheten. I mellomtiden hadde en kompisfisker kommet til og fikk tjoret Rogers fast til sin egen båt.

«Riktig» innstilt autopilot    

Da redningsskøyta fra RNLI kom til, ble Rogers tatt ombord i forkommen tilstand og led av alvorlig nedkjøling etter det en-time lange slepet etter en båt der autopiloten til alt hell var programmert mot hjemmehavna. Hvis ikke, hadde han antakeloig aldri blitt reddet.

    Redningsmannskapene sa etterpå at de aldri hadde vært ute for noe liknende. - At han i det hele tatt var i stand til å snakke etter å ha blitt slept i det kalde vinterhavet i en time var et under, og aldri har vi hørt om noen som har blitt slept hjem etter egen båt, sa RNLI-mannskapene etterpå.

Saken i «The Telegraph» med video og flere bilder kan du se her:

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/12/28/fisherman-clings-boat-autopilot-five-miles-falling-overboard/

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.