Slept hjem etter egen førerløs båt

TELEMMGLPICT000184404393_trans_NvBQzQNjv4Bq5PVuyD-9Og0LL5PKULxIrfhcaKZR2SfErx2N_cTq6UE.jpeg

Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Nyttårsflaks uten like

Slept hjem etter egen førerløs båt

Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.

En rekke tilfeldigheter gjorde at Rogers kunne feire overgangen til 2019 i live, hevder nettsidene til «The Telegraph» og vi tar den med her som en fantastisk historie og nok et eksempel på hvor lite som skiller mellom liv og katastrofe på sjøen, og ikke minst at alt ble gjort riktig etter at en 11-åring så båten til Rogers dunke inn i piren ved hjemmehavna og meldte fra at det lå en person i vannet. Dette skjedde på den vestlige delen av Cornwallkysten.

Klamret seg til hydraulikkrør

Da Rogers falt i vannet med båten i gear, klarte han utrolig nok å gripe fatt i et hydraulikkrør og ble slept etter båten sin. Når alarmen gikk på land ble både Kystvakt og RNLI ble varslet. Sistnevnte hadde allerede et slep i nærheten. I mellomtiden hadde en kompisfisker kommet til og fikk tjoret Rogers fast til sin egen båt.

«Riktig» innstilt autopilot    

Da redningsskøyta fra RNLI kom til, ble Rogers tatt ombord i forkommen tilstand og led av alvorlig nedkjøling etter det en-time lange slepet etter en båt der autopiloten til alt hell var programmert mot hjemmehavna. Hvis ikke, hadde han antakeloig aldri blitt reddet.

    Redningsmannskapene sa etterpå at de aldri hadde vært ute for noe liknende. - At han i det hele tatt var i stand til å snakke etter å ha blitt slept i det kalde vinterhavet i en time var et under, og aldri har vi hørt om noen som har blitt slept hjem etter egen båt, sa RNLI-mannskapene etterpå.

Saken i «The Telegraph» med video og flere bilder kan du se her:

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/12/28/fisherman-clings-boat-autopilot-five-miles-falling-overboard/

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.