Skrogmesteren med ny lekker «råtass»

Skjermbilde 2018-09-28 kl. 09.44.39 2.png

Hvem kunne ikke ha tenkt seg å sole seg i glansen av Cormate Chase 34?
Hvem kunne ikke ha tenkt seg å sole seg i glansen av Cormate Chase 34?

Skrogmesteren med ny lekker «råtass»

Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.

Ranvigs nyskapning hadde nemlig verdenspremiere med sin nye Cormate Chase 34 på årets Cannes Yachting Festival. Ranvig er en skrogets mester. Han klarer å kombinere sin egne Monostep-teknologi med det beste fra skrogene til de amerikanske mesterne, Jim Wynne, Don Aronow og James Hunt. Monostep-teknologien «smører» skrogets våte flate med luft, noe som gir et høyeffektivt skrog.

«Gammeldags» modernitet.

Man kan alltids undre seg over en del moderniteter, der fornuft ofte ofres på designets alter. Det rare er at skrogene til de gamle mestere med kombinasjonen V-bunn og lengde-bredde forholdet 4:1 i dag blir ansett som en ekstremitet, ikke minst på grunn av båttbyggeres ønske om å lage en rommelig innredning. Det betyr igjen bredere skrog, som igjen går utover sjøegenskapene. Det er ikke uvesentlig langs våre kyster, der vannet sjelden ligger stille.

    Den amerikanske løsningen med sjøsterke skrog og harmonisk forhold mellom «krass» V-bunn og nok bæring i forskipet til å slippe sprut og en «dukkert», er en god oppskrift. 

Bekvemmeligheter mangler ikke
Bekvemmeligheter mangler ikke

Det geniale

Det som alltid har imponert oss med Ranvig er hans evne til «no nosence» båt design. Kombinasjonen «det enkle er alltid det beste» med sexy fartsbåter på øveste hylle er ikke hverdagskost, men en øvelse Ranvig behersker til fingerspissene.

    Se nærmere på utformingen av den nye 34-foteren, så vil du finne noe som nærmer seg den ideelle kombinasjonen av bruksvennlighet og sjøegenskaper i lekker innpakning. Bilverdenen bruker «superbiler» om de lekre verstingbilene . Til tross for sin lett diskrete sjarm, nøler vi ikke med å ta fram «superbåt»-begrepet om nyskapningen.

Slik skal førermiljøet se ut i båter med dette fartspotensialet.
Slik skal førermiljøet se ut i båter med dette fartspotensialet.

Fornuft og økonomi 

Her jukses det ikke på materialbruk. I Cormate-båter bruker Hydro Design Vinylester, retningsvevet glassfiber og høykvalitets kjernemateriale. Den negative vindruten, sammen med stå/sitteseter og kontroller der kontroller skal sitte, gir deg full kontroll når forholdene tillater sporty kjøring.

    I en pressemelding går det frem at det steppede skroget og den lave vekten gir lavt drivstofforbruk. Med en Mercruiser 370 hk. V8 diesel, skal båten gjøre 46 knop på topp med et forbruk på pene 1,15 liter pr. nautiske mil.

    Det er muligheter for mange motoralternativer med enkle eller doble påhengere eller hekkaggregar. Med verstingmotorer, det vil si doble hekkaggregater på 600 hk hver, snakker vi om 80 knop pluss. Med andre ord, godt i overkant for «vanlig» bruk uten erfarne «fartsstyrmenn» ved rattet og gjerne med en «gassmann» i co-pilot-setet, som igjen kan betjene gass og kanskje trim, med mindre trim-knappene sitter logisk plassert på rattet. 

 

Lengde:                 10,33 m

Bredde:                   2,55 m (2,63 m med Hevy Duty Rubrail)

Skrogvinkel:            24,5 grader

Motorer:            

Diesel:                    1x370 hk - 2x370 hk

Bensin:                   1x350 hk - 2x600 hk

Påhengere:            2x200 hk - 2x400 hk

Hastigheter:            44-80 knop pluss.

Rekkevidde singel diesel:    350 n.m.

Pris:                     Fra 2,3 mill.

www.cormate.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.