Skrogmesteren med ny lekker «råtass»

Skjermbilde 2018-09-28 kl. 09.44.39 2.png

Hvem kunne ikke ha tenkt seg å sole seg i glansen av Cormate Chase 34?
Hvem kunne ikke ha tenkt seg å sole seg i glansen av Cormate Chase 34?

Skrogmesteren med ny lekker «råtass»

Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.

Ranvigs nyskapning hadde nemlig verdenspremiere med sin nye Cormate Chase 34 på årets Cannes Yachting Festival. Ranvig er en skrogets mester. Han klarer å kombinere sin egne Monostep-teknologi med det beste fra skrogene til de amerikanske mesterne, Jim Wynne, Don Aronow og James Hunt. Monostep-teknologien «smører» skrogets våte flate med luft, noe som gir et høyeffektivt skrog.

«Gammeldags» modernitet.

Man kan alltids undre seg over en del moderniteter, der fornuft ofte ofres på designets alter. Det rare er at skrogene til de gamle mestere med kombinasjonen V-bunn og lengde-bredde forholdet 4:1 i dag blir ansett som en ekstremitet, ikke minst på grunn av båttbyggeres ønske om å lage en rommelig innredning. Det betyr igjen bredere skrog, som igjen går utover sjøegenskapene. Det er ikke uvesentlig langs våre kyster, der vannet sjelden ligger stille.

    Den amerikanske løsningen med sjøsterke skrog og harmonisk forhold mellom «krass» V-bunn og nok bæring i forskipet til å slippe sprut og en «dukkert», er en god oppskrift. 

Bekvemmeligheter mangler ikke
Bekvemmeligheter mangler ikke

Det geniale

Det som alltid har imponert oss med Ranvig er hans evne til «no nosence» båt design. Kombinasjonen «det enkle er alltid det beste» med sexy fartsbåter på øveste hylle er ikke hverdagskost, men en øvelse Ranvig behersker til fingerspissene.

    Se nærmere på utformingen av den nye 34-foteren, så vil du finne noe som nærmer seg den ideelle kombinasjonen av bruksvennlighet og sjøegenskaper i lekker innpakning. Bilverdenen bruker «superbiler» om de lekre verstingbilene . Til tross for sin lett diskrete sjarm, nøler vi ikke med å ta fram «superbåt»-begrepet om nyskapningen.

Slik skal førermiljøet se ut i båter med dette fartspotensialet.
Slik skal førermiljøet se ut i båter med dette fartspotensialet.

Fornuft og økonomi 

Her jukses det ikke på materialbruk. I Cormate-båter bruker Hydro Design Vinylester, retningsvevet glassfiber og høykvalitets kjernemateriale. Den negative vindruten, sammen med stå/sitteseter og kontroller der kontroller skal sitte, gir deg full kontroll når forholdene tillater sporty kjøring.

    I en pressemelding går det frem at det steppede skroget og den lave vekten gir lavt drivstofforbruk. Med en Mercruiser 370 hk. V8 diesel, skal båten gjøre 46 knop på topp med et forbruk på pene 1,15 liter pr. nautiske mil.

    Det er muligheter for mange motoralternativer med enkle eller doble påhengere eller hekkaggregar. Med verstingmotorer, det vil si doble hekkaggregater på 600 hk hver, snakker vi om 80 knop pluss. Med andre ord, godt i overkant for «vanlig» bruk uten erfarne «fartsstyrmenn» ved rattet og gjerne med en «gassmann» i co-pilot-setet, som igjen kan betjene gass og kanskje trim, med mindre trim-knappene sitter logisk plassert på rattet. 

 

Lengde:                 10,33 m

Bredde:                   2,55 m (2,63 m med Hevy Duty Rubrail)

Skrogvinkel:            24,5 grader

Motorer:            

Diesel:                    1x370 hk - 2x370 hk

Bensin:                   1x350 hk - 2x600 hk

Påhengere:            2x200 hk - 2x400 hk

Hastigheter:            44-80 knop pluss.

Rekkevidde singel diesel:    350 n.m.

Pris:                     Fra 2,3 mill.

www.cormate.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.