Skrogmesteren med ny lekker «råtass»

Skjermbilde 2018-09-28 kl. 09.44.39 2.png

Hvem kunne ikke ha tenkt seg å sole seg i glansen av Cormate Chase 34?
Hvem kunne ikke ha tenkt seg å sole seg i glansen av Cormate Chase 34?

Skrogmesteren med ny lekker «råtass»

Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.

Ranvigs nyskapning hadde nemlig verdenspremiere med sin nye Cormate Chase 34 på årets Cannes Yachting Festival. Ranvig er en skrogets mester. Han klarer å kombinere sin egne Monostep-teknologi med det beste fra skrogene til de amerikanske mesterne, Jim Wynne, Don Aronow og James Hunt. Monostep-teknologien «smører» skrogets våte flate med luft, noe som gir et høyeffektivt skrog.

«Gammeldags» modernitet.

Man kan alltids undre seg over en del moderniteter, der fornuft ofte ofres på designets alter. Det rare er at skrogene til de gamle mestere med kombinasjonen V-bunn og lengde-bredde forholdet 4:1 i dag blir ansett som en ekstremitet, ikke minst på grunn av båttbyggeres ønske om å lage en rommelig innredning. Det betyr igjen bredere skrog, som igjen går utover sjøegenskapene. Det er ikke uvesentlig langs våre kyster, der vannet sjelden ligger stille.

    Den amerikanske løsningen med sjøsterke skrog og harmonisk forhold mellom «krass» V-bunn og nok bæring i forskipet til å slippe sprut og en «dukkert», er en god oppskrift. 

Bekvemmeligheter mangler ikke
Bekvemmeligheter mangler ikke

Det geniale

Det som alltid har imponert oss med Ranvig er hans evne til «no nosence» båt design. Kombinasjonen «det enkle er alltid det beste» med sexy fartsbåter på øveste hylle er ikke hverdagskost, men en øvelse Ranvig behersker til fingerspissene.

    Se nærmere på utformingen av den nye 34-foteren, så vil du finne noe som nærmer seg den ideelle kombinasjonen av bruksvennlighet og sjøegenskaper i lekker innpakning. Bilverdenen bruker «superbiler» om de lekre verstingbilene . Til tross for sin lett diskrete sjarm, nøler vi ikke med å ta fram «superbåt»-begrepet om nyskapningen.

Slik skal førermiljøet se ut i båter med dette fartspotensialet.
Slik skal førermiljøet se ut i båter med dette fartspotensialet.

Fornuft og økonomi 

Her jukses det ikke på materialbruk. I Cormate-båter bruker Hydro Design Vinylester, retningsvevet glassfiber og høykvalitets kjernemateriale. Den negative vindruten, sammen med stå/sitteseter og kontroller der kontroller skal sitte, gir deg full kontroll når forholdene tillater sporty kjøring.

    I en pressemelding går det frem at det steppede skroget og den lave vekten gir lavt drivstofforbruk. Med en Mercruiser 370 hk. V8 diesel, skal båten gjøre 46 knop på topp med et forbruk på pene 1,15 liter pr. nautiske mil.

    Det er muligheter for mange motoralternativer med enkle eller doble påhengere eller hekkaggregar. Med verstingmotorer, det vil si doble hekkaggregater på 600 hk hver, snakker vi om 80 knop pluss. Med andre ord, godt i overkant for «vanlig» bruk uten erfarne «fartsstyrmenn» ved rattet og gjerne med en «gassmann» i co-pilot-setet, som igjen kan betjene gass og kanskje trim, med mindre trim-knappene sitter logisk plassert på rattet. 

 

Lengde:                 10,33 m

Bredde:                   2,55 m (2,63 m med Hevy Duty Rubrail)

Skrogvinkel:            24,5 grader

Motorer:            

Diesel:                    1x370 hk - 2x370 hk

Bensin:                   1x350 hk - 2x600 hk

Påhengere:            2x200 hk - 2x400 hk

Hastigheter:            44-80 knop pluss.

Rekkevidde singel diesel:    350 n.m.

Pris:                     Fra 2,3 mill.

www.cormate.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.