Skreddersøm er best

L1040454.JPG

Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.
Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.

Skreddersøm er best

Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.

Avstivninger etc, som ikke er coatet slik at det er vanntett, kan trekke vann og når frosten kommer, kan dette svekke styrken i avgjørende komponenter for båtens totale styrke.

    De billigste fiberpresenningene er ikke laget for norske værforhold. De kraftigere og dyrere dukene gjør jobben, men krever mye «rallemikk» med finurlig tauarbeid m.m. hvis du skal være sikker på en stabil tildekking vinteren gjennom. 

Skreddersøm

Hvis du skal være hundre prosent sikker, anbefaler vi skreddersøm av både stativ og presenning. Det koster noen kroner, men er etter vår oppfatning den eneste beroligende medisinen mot angst for hvordan båten har det gjennom en lang vinter, uansett om du ligger i «boble» eller på land.

    Vi har nå dekket til «Julie II» med en skreddersydd presenning og stativ fra Norena Presenning AS før den niende vinteren på rad. Den har holdt seg på plass uten problemer og uten bruk av hengende plastflasker med vann, fordi strikker fester presenningen til rekka på båten. Derfor holder den stabil selv i den sterkeste vind og har ingen tegn til slitasje.

Hjelp til montering

Jeg spanderer også på meg monteringshjelp for presenningen fra leverandøren. Den er tung og dessuten; når vi er på varmere breddegrader fire måneder om vinteren, er det en trygghet å vite at «vinterfrakken» sitter som den skal. 

    Stativet er greit å montere selv, men også til dette kan du få monteringshjelp. I og med at atikkellforfatteren bor i leilighet og derved har liten lager plass, tilbyr leverandøren lagring.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.