Skreddersøm er best

L1040454.JPG

Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.
Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.

Skreddersøm er best

Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.

Avstivninger etc, som ikke er coatet slik at det er vanntett, kan trekke vann og når frosten kommer, kan dette svekke styrken i avgjørende komponenter for båtens totale styrke.

    De billigste fiberpresenningene er ikke laget for norske værforhold. De kraftigere og dyrere dukene gjør jobben, men krever mye «rallemikk» med finurlig tauarbeid m.m. hvis du skal være sikker på en stabil tildekking vinteren gjennom. 

Skreddersøm

Hvis du skal være hundre prosent sikker, anbefaler vi skreddersøm av både stativ og presenning. Det koster noen kroner, men er etter vår oppfatning den eneste beroligende medisinen mot angst for hvordan båten har det gjennom en lang vinter, uansett om du ligger i «boble» eller på land.

    Vi har nå dekket til «Julie II» med en skreddersydd presenning og stativ fra Norena Presenning AS før den niende vinteren på rad. Den har holdt seg på plass uten problemer og uten bruk av hengende plastflasker med vann, fordi strikker fester presenningen til rekka på båten. Derfor holder den stabil selv i den sterkeste vind og har ingen tegn til slitasje.

Hjelp til montering

Jeg spanderer også på meg monteringshjelp for presenningen fra leverandøren. Den er tung og dessuten; når vi er på varmere breddegrader fire måneder om vinteren, er det en trygghet å vite at «vinterfrakken» sitter som den skal. 

    Stativet er greit å montere selv, men også til dette kan du få monteringshjelp. I og med at atikkellforfatteren bor i leilighet og derved har liten lager plass, tilbyr leverandøren lagring.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune