Skreddersøm er best

L1040454.JPG

Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.
Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.

Skreddersøm er best

Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.

Avstivninger etc, som ikke er coatet slik at det er vanntett, kan trekke vann og når frosten kommer, kan dette svekke styrken i avgjørende komponenter for båtens totale styrke.

    De billigste fiberpresenningene er ikke laget for norske værforhold. De kraftigere og dyrere dukene gjør jobben, men krever mye «rallemikk» med finurlig tauarbeid m.m. hvis du skal være sikker på en stabil tildekking vinteren gjennom. 

Skreddersøm

Hvis du skal være hundre prosent sikker, anbefaler vi skreddersøm av både stativ og presenning. Det koster noen kroner, men er etter vår oppfatning den eneste beroligende medisinen mot angst for hvordan båten har det gjennom en lang vinter, uansett om du ligger i «boble» eller på land.

    Vi har nå dekket til «Julie II» med en skreddersydd presenning og stativ fra Norena Presenning AS før den niende vinteren på rad. Den har holdt seg på plass uten problemer og uten bruk av hengende plastflasker med vann, fordi strikker fester presenningen til rekka på båten. Derfor holder den stabil selv i den sterkeste vind og har ingen tegn til slitasje.

Hjelp til montering

Jeg spanderer også på meg monteringshjelp for presenningen fra leverandøren. Den er tung og dessuten; når vi er på varmere breddegrader fire måneder om vinteren, er det en trygghet å vite at «vinterfrakken» sitter som den skal. 

    Stativet er greit å montere selv, men også til dette kan du få monteringshjelp. I og med at atikkellforfatteren bor i leilighet og derved har liten lager plass, tilbyr leverandøren lagring.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.