Skreddersøm er best

L1040454.JPG

Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.
Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.

Skreddersøm er best

Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.

Avstivninger etc, som ikke er coatet slik at det er vanntett, kan trekke vann og når frosten kommer, kan dette svekke styrken i avgjørende komponenter for båtens totale styrke.

    De billigste fiberpresenningene er ikke laget for norske værforhold. De kraftigere og dyrere dukene gjør jobben, men krever mye «rallemikk» med finurlig tauarbeid m.m. hvis du skal være sikker på en stabil tildekking vinteren gjennom. 

Skreddersøm

Hvis du skal være hundre prosent sikker, anbefaler vi skreddersøm av både stativ og presenning. Det koster noen kroner, men er etter vår oppfatning den eneste beroligende medisinen mot angst for hvordan båten har det gjennom en lang vinter, uansett om du ligger i «boble» eller på land.

    Vi har nå dekket til «Julie II» med en skreddersydd presenning og stativ fra Norena Presenning AS før den niende vinteren på rad. Den har holdt seg på plass uten problemer og uten bruk av hengende plastflasker med vann, fordi strikker fester presenningen til rekka på båten. Derfor holder den stabil selv i den sterkeste vind og har ingen tegn til slitasje.

Hjelp til montering

Jeg spanderer også på meg monteringshjelp for presenningen fra leverandøren. Den er tung og dessuten; når vi er på varmere breddegrader fire måneder om vinteren, er det en trygghet å vite at «vinterfrakken» sitter som den skal. 

    Stativet er greit å montere selv, men også til dette kan du få monteringshjelp. I og med at atikkellforfatteren bor i leilighet og derved har liten lager plass, tilbyr leverandøren lagring.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.