Skreddersøm er best

L1040454.JPG

Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.
Slik ser båten på forsiden ut etter å ha fått ny skreddersydd vinterfrakk.

Skreddersøm er best

Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.

Avstivninger etc, som ikke er coatet slik at det er vanntett, kan trekke vann og når frosten kommer, kan dette svekke styrken i avgjørende komponenter for båtens totale styrke.

    De billigste fiberpresenningene er ikke laget for norske værforhold. De kraftigere og dyrere dukene gjør jobben, men krever mye «rallemikk» med finurlig tauarbeid m.m. hvis du skal være sikker på en stabil tildekking vinteren gjennom. 

Skreddersøm

Hvis du skal være hundre prosent sikker, anbefaler vi skreddersøm av både stativ og presenning. Det koster noen kroner, men er etter vår oppfatning den eneste beroligende medisinen mot angst for hvordan båten har det gjennom en lang vinter, uansett om du ligger i «boble» eller på land.

    Vi har nå dekket til «Julie II» med en skreddersydd presenning og stativ fra Norena Presenning AS før den niende vinteren på rad. Den har holdt seg på plass uten problemer og uten bruk av hengende plastflasker med vann, fordi strikker fester presenningen til rekka på båten. Derfor holder den stabil selv i den sterkeste vind og har ingen tegn til slitasje.

Hjelp til montering

Jeg spanderer også på meg monteringshjelp for presenningen fra leverandøren. Den er tung og dessuten; når vi er på varmere breddegrader fire måneder om vinteren, er det en trygghet å vite at «vinterfrakken» sitter som den skal. 

    Stativet er greit å montere selv, men også til dette kan du få monteringshjelp. I og med at atikkellforfatteren bor i leilighet og derved har liten lager plass, tilbyr leverandøren lagring.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.