Skorgenes Ona 808 - Nytt design

Skorgenes Ona 808 - Nytt design

Førsteinntrykk: Skorgenes Ona 808 er blitt enda rundere i formene enn opprinnelsen Ona 790 fra Silver Plast. I redesignet utgave og med drev tror vi båten har lysere fremtidsutikter.

Av: Atle Knutsen

Da Silver Plast AS på Midsund lanserte Ona 790 i 2008, vakte den oppsikt. Den var Silvers nye flaggskip, men fremfor alt ble den solgt med vannjet som eneste motoralternativ. Det var det ikke mange som var villige til å betale for, og kun noen få eksemplarer ble produsert. I 2010 innledet Silver Plast et samarbeid med Skorgenes Boats AS, som redesignet båten og forlenget skroget, og dermed gjenoppsto den som Skorgenes Ona 808 med premiere under Dra til sjøs-messen i Bergen i februar.

Flott skrog
Som forgjengeren og utgangspunktet Ona 790, er Ona 808 en styrhusbåt med hytta plassert off-center til fordel for et bredt sidedekk på styrbord side. Her har man sikker og god passasje fra for- til akterdekk, og enkel adkomst til styrhuset via en bred skyvedør. Styrhuset har fått negative frontvinduer og er blitt betydelig større, med god ståhøyde.
Vi kjørte prototypen som vil bli gjenstand for noen justeringer, men hovedkonseptet vil bli beholdt uforandret.
I det romslige styrhuset sitter føreren i senterlinjen og kjører. Førermiljøet er meget tiltalende, med mattgrå, oversiktlig konsoll. Vår eneste innvending er at konsollen bør plasseres rett foran føreren i siktlinjen.

For øvrig har interiøret en lett gjenkjennelig Skorgenes-stil, med runde former og mahogni. Hovedlayouten i førerhuset er nokså lik den opprinnelige, med en komfortabel benk med plass til tre personer mot akterskottet. Denne skal løftes noen cm slik at passasjerene får bedre utsyn. På babord side er det et lavere dørknivå med inngang til lugaren forut, samt en skapmodul og en utvippbar byssebenk i skottet med vask og kokeapparat. Inn under akterbenken har man montert en liten stekeovn. Man har lykkes med å få plass til mange funksjoner som man finner i større båter. Alternativet, å ikke ha en bysse i det hele tatt, er også meget aktuelt.
Så kommer man inn i en lugar forut. Det er forholdsvis enkelt å ta seg inn her. Løsningen med adskilt toalettrom fra køya skal endres og erstattes med et toalett under køya, hvilket etter vårt syn er den eneste fornuftige løsningen.
Båten har en helt marginal planingsterskel og skroget er førsteklasses. Testbåten var motorisert med en Volvo Penta D4-300 på drev, som gir mer enn nok skyv i denne båten. Den er svært kompakt bygd og har sporty og meget presise egenskaper. Men den er fortsatt litt tung, og skal i følge produsenten slankes noen kg før den settes i produksjon.

Justeringer
Dekkslayouten fungerer i grove trekk meget bra. Passasjen på styrbord side gjør det lett å bevege seg fra for til akter, og båten har et solid kryssholt rett utenfor den praktiske og påkostede sidedøren. Imidlertid savnet vi kryssholt midtskips på babord side, samt to kryssholt oppe på rekka akter.
Båten har en stor, kraftig og integrert badeplattform. Grinden som fører ut på plattformen burde vært hengslet slik at den slo innover i stedet for utover. I akterdekket er det en stor motorromsluke som frilegger hele motoren og gir god adkomst. Vi gir pluss for en meget kraftig fenderlist.

FAKTA: Skorgenes Ona 808
CE-kategori: B
Produksjonsland: Litauen
Lengde i meter: 8,08
Bredde i meter: 2,85
Dyptgående i meter: 0,80
V-bunn i grader: 22
Vekt tørr båt i kg: 3.500
Drivstoff i liter: 330
Max antall personer: 6
Motoreffekt fra-til i hk: 300-370
Motor testbåt: D4-300
- Sylindervolum Ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) ()

Toppfart i test i knop: 35
Pris fra i kroner: 900.000,-
Pris testbåt i kroner: 1.100.000,-
Opplysninger: www.skorgenes.no

(03.08.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.