Skjærgårdsjeep med toalett

Skjærgårdsjeep med toalett

Uttern bygger videre på det velfungerende 62-skroget og lanserer en helt ny skjærgårdsjeep i Göteborg - med spyletoalett.

Av Lars Kristian Larsen

Daycruiseren D62 og bowrideren T62 får nå en søster, som døpes Uttern S62.

Vi har tidligere testet D62. Les testen her.


Uttern S62 ble premierevist i Göteborg.

I tråd med trendene i markedet bygges flere ulike modeller på samme skroget. Verftene utvikler et velfungerende skrog, som så får ulike layoutløsninger. På den måten blir utviklingskostnadene langt lavere, samtidig som båtene i større grad dekker ulike behov. I dette tilfellet lager Uttern en skjærgårdsjeep på skroget fra D- og T62-modellene som kom i fjor. 

Det spesielle med skjærgårdsjeepen S62 er at det er blitt plass til toalett i styrekonsollen. Toaletter er plassert under ei luke i forkant av konsollen. Ønsker man ikke toalett brukes dette rommet til oppbevaring. Spyletoalettet koster 12 490 svenske kroner.

I Sverige vil båten koste 381 000 svenske kroner med Mercury 150.
Uttern vil også lansere en mindre skjærgårdsjeep kalt S49 i løpet av sesongen. Dette blir en mindre versjon av S62. Anbefalt motor er fra 40-60 hk.

Tekniske data Uttern S62:
Lengde: 6,33 meter
Bredde: 2m39 meter
Tørrvekt: 1103 kg
Max ant. pers: 7
Drivstofftank: 160 liter
Maks motor: 200 hk
CE-kategori: C

Mer info:www.brunswick.no

www.uttern.com

(02.02.2012)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.