Skilsø er konkurs

Skilsø er konkurs

Skilsø båtbyggeri legger inn årene etter 92 års drift. Det trege båtmarkedet har krevd nok et offer.

Av Lars Kristian Larsen

Det var selskapet selv som kontaktet Aus-Agder tingrett og begjærte oppbud, skriver Agderposten.

– Skilsø Baatbyggeri AS har i dag begjært oppud. Begjæringen tilfredsstiller lovens krav. Retten legger de gitte opplysninger til grunn. Skyldneren antas å være ute av stand til å dekke sine forpliktelser etter hvert som de forfaller og betalingsvanskene er ikke av forbigående art. Retten finner etter dette at vilkårene etter konkursloven for å ta oppbudsbegjæringen til følge, er til stede, skriver dommer Odd Douzette i kjennelsen.

Det var ikke uventet at Tromøy-bedriften måtte melde oppbud.
Tidligere i år solgte Skilsø alle sine modeller til Viknes, som etablerte Skilsø by Viknes. På den måten vil Skilsønavnet leve videre til tross for konkursen.

I juni uttalte Nils Roland til Båtmagasinet:

-Jeg er vel både glad og trist for det som har skjedd. Glad fordi jeg ser at markedet er veldig trangt for tiden, og jeg tror Viknes med sine stordriftsfordeler vil kunne videreføre Skilsø-modellene på en mye bedre måte enn vi som har vært små og hatt for liten produksjon.

Lang historie
Skilsø Baatbyggeri ble etablert i 1919 av Nils Roland, en allerede etablert båtbygger med erfaring fra bygging av livbåter for eksport og større skuter. Han fikk kjøpt en tomt på Skilsøy på sydspissen av Tromøya ved Arendal. Her satte han opp en bygning som fortsatt er båtbyggeriets hovedhus. Med unntak av noen måneder i 1932 da huset brant og til de fikk reist et nytt, har dette vært familien Rolands arbeidsplass. I gamle dager kunne de bygge båter opptil 40 fot her inne I 1950 overtok Nils Rolands sønner Rolf og Sverre.

Les hele historien om Skilsø HER.

(01.12.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.