Skilsø 33 Sport - Sterk forbedring

Skilsø 33 Sport - Sterk forbedring

Båtmagasinet har som første båtblad prøvekjørt Skilsø 33 Sport signert Viknes. Båten er en gammel traver som er blitt 150.000 kroner rimeligere.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Da Skilsø Baatbyggeri i Arendal stengte dørene på slutten av fjoråret, kunne de se tilbake på 92 års sammenhengende drift. Merkevaren hvilte på tiår med tunge trebåtbyggertradisjoner som de tok med seg over i plastalderen. På den basisen etablerte de også en meget sterk posisjon i Europa som skulle vare gjennom mange tiår. Kort tid etter konkursen overtok Viknes på Askøy former og rettigheter til både Skilsø 33 i alle dens varianter, og 37 Fly. I første rekke er det 33 Sport, 33 HT og 37 Fly (som nå er blitt 39 fot) som lanseres etter betydelige oppgraderinger. Ytterligere tre modeller står foran oppgradering.

Forbedret skrog

Skilsø 33 Sport og basert på Skilsø 950-skroget som kom på markedet første gang i 1987. Etter at båten ble overtatt av Skilsø by Viknes har den gjennomgått en ”make-over”, ikke minst med tanke på skroget. Viknes har gjennom sin store suksess blitt Nordens ledende leverandør av båter med kjøl og strak aksel. En fortsatt satsing på denne fremdriftsløsningen også for Skilsø var derfor naturlig. 33-skroget er oppgradert med tunnel, rettere akselvinkel og justerte steglister.

Resultatet er særdeles bra. Med en 310 hk Yanmar går båten lett opp i plan og etterlater et flatt propellvann som tyder på en meget effektiv installasjon. I testbåten satt den nye, særdeles stillegående 8LV på 320 hk fra Yanmar, men også mindre motoralternativer vil være aktuelle. Toppfarten på 28 knop er også høyst akseptabel, med en uanstrengt marsjfart rundt 25 knop. Båten legger seg fint innover i svingen, og svingegenskapene hører til de beste vi har erfart med en akselbåt. Det nye gearet til Yanmar byr på silkemyke vekslinger, med svært uanstrengte manøvreringsegenskaper og lav tomgangsfart.


FORENKLET: Benkene på uteplassen er hengslet slik at adkomsten til motorrommet er betydelig forbedret

Modernisert design

Optimaliserte løsninger og forenklet produksjon har gjort Viknes i stand til å produsere båten ca 150.000 kroner rimeligere enn hva den kostet for ett år siden. Og på toppen av det hele har produktet fått et skikkelig visuelt og praktisk løft. For det er ikke bare skroget som er forbedret etter at Viknes kom inn i bildet. I lugaren forut er skapene flyttet oppunder dollbordene og køya er blitt 10 cm bredere med et komfortabelt resultat. Senterlugaren er åpnet opp og vesentlig luftigere med bedre adkomst inn i køya. I tilknytning til køya har det også kommet en god sittebenk hvor eventuelle barn har en god spill- og TV-krok. Til tross for noe mindre skapplass er stuveplassen totalt sett blitt utvidet i stikklugaren. Toalettet på babord side er justert med større benk og mer plass rundt vasken, mer skapplass og separat dusjavdeling. Her gjenstår det imidlertid litt justeringer for å få enda bedre plass.
Innredningen er gjennomgående modernisert med færre lister og renere fronter. På uteplassen er det jobbet med å redusere bruken av treverk for å gjøre båten mest mulig vedlikeholdsfri. Det er kun bysse og bord som er laget i treverk på uteplassen.


KVALITET: Benken på førerplassen er litt rett i ryggen, men selve førermiljøet fungerer bra. Konsollen og området under den nye vindskjermen e anti-refleks-behandlet.

Teakdekket på utplassen er finjustert slik at det ikke er hvite felter mellom og sprekker og renholdet er dermed forenklet. Gjennom å hengsle benkene er adkomsten til motorrommet vesentlig forenklet.
Akterlugaren har også gjennomgått en oppgradering og blitt romsligere og lysere. Den har fått mer skapplass og inspeksjonsmulighetene forenklet. Dessuten har produsenten utviklet et større aktervindu som åpnes utover og har friksjonshengsler på toppen slik at det står åpent av seg selv.

Et nytt marked

Med Skilsø beveger Viknes seg inn i et nytt marked. Tanken er at Skilsø 33 Sport skal bli en prisfornuftig innstegsmodell i familiebåtmarkedet, som i stor grad har vært dominert av Scand gjennom en årrekke. Akterlugarmodeller er imidlertid på full fart inn igjen, og med en fortsatt videreutvikling og riktig pris vil 33 Sport være et ypperlig alternativ for barnefamilien.
Praktiske løsninger og forenkling av bruken er et tydelig mål for foredlingen av Skilsø 33 Sport. Den har fått en ny og påkostet vindskjerm med ramme i rustfritt stål. Integrert i denne er en svært enkel kalesjeløsning der hele den fremre kalesjen felles akterover med et håndgrep mot targabøylen. Kalesjeduken er i en myk og letthåndterlig Sunbrella, et stoff som også går igjen på putene.
Dekkslayouten er også forbedret med trinn og enkel adkomst ut på dollbordene, men ikke minst er ankeret flyttet til babord side på plattformen for bedre flyt ut og inn til uteplassen, samt i land.

FAKTA: SKILSØ 33 SPORT
CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 9,90
Bredde i meter: 3,20
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: Strak aksel
Vekt tørr båt i kg: Ca 4.000
Motoreffekt fra-til i hk: 250-370
Motor testbåt: Yanmar 8LV
- Sylindervolum 4,46 liter
- Antall sylindre V8
- Effekt i hk (kW) 310(228)

Toppfart i test i knop: 28
Pris fra i kroner: 1.622.000,-
Opplysninger: www.skilso.no
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.