Skibsplast 555 Open - Enkel og bra

Skibsplast 555 Open - Enkel og bra

Skibsplast vil dyrke det enkle båtlivet med sin 555 Open. Det bør være fullt mulig med denne daycruiseren.

TEKST OG FOTO: Lars Kristian Larsen

555 Open er Skibsplasts svar til et marked i oppoverbakke. I likhet med svært mange andre produsenter har produsenten på Evje utviklet et nytt konsept på et eksisterende skrog – med enkelhet og lav pris som viktige egenskaper. Tanken bak konseptet er å tilby en renskåret, men likevel brukervennlig båt til en lav pris. 555 Open har hverken havnepresenning eller kalesje som standard. Her skal man kunne legge fra seg båten kjapt og greit med trekk over stolene og la selvdreneringen gjøre resten.

Vindskjermen fra Ertec er trukket langt frem for å gi en mest mulig sosial uteplass. Samtidig strekker den seg langt akterover for å gi best mulig ly for vinden. Den enkle løsningen med to roterbare stoler ved fører- og passasjerplass, og en sittebenk i hele båtens bredde akter, gir god bevegelsesfrihet om bord. Adkomsten er svært enkel via den kraftige og solide trappa opp til fordekket. Selv om båten er enkel, er den godt sammenskrudd og gir følelse av kvalitet. Vi skulle gjerne hatt et litt større spisebord, for å kunne servere en enkel medbrakt middag. Bordet som familien skal samles rundt er kun egnet for å servere fire bokser cola, hvorav kun to får koppeholder.

Smarte løsninger
Skroget på 555 Open er en oppdatert versjon av 560-skroget som kom allerede i 1989. I 2007 ble jubileumsmodellen 555 VS bygget over samme lest. Det er denne båten som nå har fått ny layout. Det som på jubileumsmodellen var en sofa i forkant av styreposisjonen er nå blitt et stort stuverom. Her er det plass til vannski, bager, telt og sovepose. Sovemuligheten fra 555 VS er borte, og båten skulle derfor innby til teltturer på holmer og skjær. Altså en rendyrking av det enkle båtlivets store gleder. Puter, redningsvester og kostbart utstyr kan plasseres i det låsbare stuverommet forut.

Båten har to fine nye løsninger. Akterbenken består av et fast "svigermorsete" i senter, med en ileggsplate på hver side. Platene som er polstret med skumgummi og putetrekk fjernes dersom det er behov for å komme helt ut til fribordet akter. Praktisk og trygt blant annet ved stangfiske. En annen artig løsning finner man i dreggkassen på babord side akter. En propp kan festes i dreneringshullet, slik at den romslige dreggkassa blir en liten fiskekum. Smart tenkt. Førerposisjonen er bra, spesielt om man sitter og kjører. Stolene er meget komfortable, dype og solide. Dashbordet har 12-voltsuttak, turteller, trimindikator og drivstoffmåler. Det er også plass til en syvtommers kartplotter i siktretningen. Mørkt dashbord er også en stor fordel ettersom hvite flater under vindskjermen nesten alltid gir dårlig sikt i godt vær på grunn av gjenskinn.

Trygg og stabil
Vår testbåt var utstyrt med Mercurys EFI-firetakter på 100 hk. Den passer båten bra. Med denne pakka får båten en toppfart på 31 knop og oppleves meget trygg i alle situasjoner. Med 100 hk lar ikke skroget seg provosere til overraskelser. Tvert imot. Båten er sikker som banken i alle hastigheter. Våre tidligere tester av 555-skroget viste at motorisering på 135 hk gjorde båten ustabil (chinewalk) i fart over 40 knop. Med hundre amerikanske hester på akterspeilet når man aldri disse hastighetene, og unngår derfor problemet. Skroget har umerkelig planingsterskel og 555 Open kan derfor kjøres behagelig i alle fartsområder. Den danser elegant over småbølgene og biter seg fast i svingen. Dette er en familiebåt med trygge og gode sjøegenskaper. Vil du spare noen kroner, burde 75-hesteren fra Mercury være tilstrekkelig for en trivelig båtopplevelse. Da får man en flott dagsturbåt, komplett med motor for 239 000 kroner.


SMART DREGGKASSE: Pluggen øverst på dreggkassa kan flyttes ned slik at boksen blir en liten fiskekum.

FAKTA SKIBSPLAST 555 Open

CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 5, 55
Bredde i meter: 2, 20
Dyptgående i meter: 0,60
V-bunn i grader: 19
Vekt tørr båt i kg: 500
Drivstoff i liter: 110
Max antall personer: 6
Motoreffekt fra-til i hk: 75 - 125
Motor testbåt: Mercury F 100 ELPT EFI
- Sylindervolum 1732 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 100 (73,6)
Toppfart i test i knop: 31
Pris fra i kroner: 239.000 m/Mercury 75

 


Pris testbåt i kroner: 273.263
Info: www.skibsplast.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.