Skapt for alle forhold

Skapt for alle forhold

Anytec 860 CAB er siste tilskudd til den svenske båtprodusentens stadig voksende portefølje av røffe aluminiumbåter.

Av Lars Kristian Larsen

Båten er bygget på skroget fra storesøster 960 cab. Samme skrog er også brukt i 860 SPD, som er en skjærgårdsjeep med dobbel styrekonsoll. Resultatet påstås å være svært dieselgjerrig på grunn av det forholdsvis lette og velformede skroget. Båten utrustes med Volvo Penta D6-motor på 330 eller 370 hk. Med D6 370 på drev skal tøffingen komme opp i 41 knop.

Båten har også fått fire køyeplasser, to i en åpen lugarløsning under fordekket, og to i salongen akter i styrhuset. I tillegg har båten toalett og en liten bysse.

-Målet med 860 CAB var å skape en tiltalende og overnattingsklar båt med alle bekvemmeligheter. I tillegg skulle den leve opp til de høye krav som stilles av Anytec-båter hva gjelder sjøegenskaper, fartsressurser og sikkerhet, skriver markedssjef Torbjörn Begner i en pressemelding.

At båten har fått elektrisk oppvarmede vinduer og varmeapparat på hele 10 kW som standard, bygger opp om inntrykket av at dette virkelig er en helårsbåt for nordiske forhold.

Fakta 860 CAB
Lengde: 9,48 meter
Bredde: 2,60 meter
Vekt: 3685 kilo
Fartsområde: 25-41
Anbef. Motor: 330-370 hk
Tankvolum: 290 hk
V-bunn: 23,3 til 48 grader
Septiktank: 40 liter
Ferskvannstank: 40 liter
Antall personer: 8
Les mer: www.anytec.se

(24.01.2012)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.