Skapt for alle forhold

Skapt for alle forhold

Anytec 860 CAB er siste tilskudd til den svenske båtprodusentens stadig voksende portefølje av røffe aluminiumbåter.

Av Lars Kristian Larsen

Båten er bygget på skroget fra storesøster 960 cab. Samme skrog er også brukt i 860 SPD, som er en skjærgårdsjeep med dobbel styrekonsoll. Resultatet påstås å være svært dieselgjerrig på grunn av det forholdsvis lette og velformede skroget. Båten utrustes med Volvo Penta D6-motor på 330 eller 370 hk. Med D6 370 på drev skal tøffingen komme opp i 41 knop.

Båten har også fått fire køyeplasser, to i en åpen lugarløsning under fordekket, og to i salongen akter i styrhuset. I tillegg har båten toalett og en liten bysse.

-Målet med 860 CAB var å skape en tiltalende og overnattingsklar båt med alle bekvemmeligheter. I tillegg skulle den leve opp til de høye krav som stilles av Anytec-båter hva gjelder sjøegenskaper, fartsressurser og sikkerhet, skriver markedssjef Torbjörn Begner i en pressemelding.

At båten har fått elektrisk oppvarmede vinduer og varmeapparat på hele 10 kW som standard, bygger opp om inntrykket av at dette virkelig er en helårsbåt for nordiske forhold.

Fakta 860 CAB
Lengde: 9,48 meter
Bredde: 2,60 meter
Vekt: 3685 kilo
Fartsområde: 25-41
Anbef. Motor: 330-370 hk
Tankvolum: 290 hk
V-bunn: 23,3 til 48 grader
Septiktank: 40 liter
Ferskvannstank: 40 liter
Antall personer: 8
Les mer: www.anytec.se

(24.01.2012)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.