Skal frakte losene i 10 år

ta2d2c90.jpg

Kystdirektør Kirsti Slotsvik kunne i dag presentere en 10-årig avtale om tilbringertjenesten for losene med Buksér og Berging AS (Foto: Berit Roald,NTB-Scanpix)
Kystdirektør Kirsti Slotsvik kunne i dag presentere en 10-årig avtale om tilbringertjenesten for losene med Buksér og Berging AS (Foto: Berit Roald,NTB-Scanpix)

Skal frakte losene i 10 år

Losene skal ikke lenger fraktes til skipene de skal betjene med egne losbåter. Anbudsrunden er avsluttet og nytt selskap er valgt.

Det er taubåtselskapet Buksér og Berging AS som har fått kontrakt med Kystverket om frakting av losene. 
Tilbringertjenesten blir billigere med like god servicegrad for næringen. Det er konklusjonen når resultatet for konkurranseutsetting av Kystverkets tilbringertjeneste for los på sjø nå er klart, skriver Kystverket på sine egne hjemmesider. Det er selskapet Buksér og Berging AS som nå tildeles 10 års kontrakt for å bringe norske loser til og fra losoppdrag.

– Regjeringen ga Kystverket i oppgave å konkurranseutsette tilbringertjenesten for å spare kostnader for skipsfartsnæringen. Lostjenesten i Norge er per i dag 100 % brukerfinansiert. Med valgt leverandør, kan den maritime næringen på sikt se frem til en årlig besparelse på nærmere 25 millioner kroner per år, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.
– Vi vet at dette er en krevende omstilling for våre ansatte. Alle fast ansatte losbåtførere får tilbud om fast stilling hos Buksér og Berging, noe vi er godt fornøyd med, sier kystdirektøren.
– Buksér og Berging tegner til å bli en god og operativ samarbeidspartner til å videreutvikle tilbringertjenesten for fremtiden. Det er en solid og profesjonell maritim aktør som har fokus på både kvalitet og miljø i sitt arbeid. Buksér og Berging har gode systemer for miljøstyring, energieffektivisering og sikkerhetsstyring, sier hun. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.