Skager i medvind

Skager i medvind

SJØEN FOR ALLE: Mens krise-ordet har blitt flittig brukt når store deler av båtbransjen skal beskrives, er det helt andre tilstander hos det unge mannskapet i Skager Boat.

Tekst: Therese Vågen
Foto: Therese Vågen/Skager Boat

Sjøen for Alle BM-vignettMens den helnorske båtprodusenten i fjor bygget 42 eksemplarer av Skager 660, gires det i år opp i motvind og produseres 50 båter.
- Det tilsvarer at vi bygger en ny båt annenhver uke, forteller daglig leder Erling Riis Nilsen. Ettersom Skager bygger på tradisjonelle verdier og representerer det ”enkle båtliv”, tror Nilsen at Skager 660 som et mer tidløst produkt ikke er så utsatt for svingninger i markedet som andre type båter.

31 år og eldst
Til tross for sin unge alder på 31 år har den daglige lederen allerede rukket å få en del fartstid i bransjen, både som daglig leder de to siste årene, tidligere produksjonsansvarlig og pådriver i etableringen av Skager Boat. Faktisk er 31-åringen den eldste i bedriften!

Helnorsk
I Skager Service som Skager Boats er en del av, er det til sammen åtte ansatte fordelt på støperi, montering, administrasjon og service. Men det hele startet egentlig litt tilfeldig for de unge båtbyggerne i Skager Boat. Til og med kalesjene sys egenhendig hos den helnorske produsenten.

Skager som fiskebåt Skager 660

Tilfeldig start
Selv om båtliv og sjø har vært en del av oppveksten til Riis Nilsen, var selve starten på Skager-historien litt tilfeldig.
- Båtens opphav kom av at vi skulle skaffe skrog til et uteleiefirma, så vi laget form og skrog og leverte båter. Da båtene var levert startet etterspørselen og det var først da vi så at dette var noe vi kunne drive med kommersielt, forteller Nilsen, som selv er teknisk utdannet.

Skreddersydd
I år er Skager Boat på Sjøen for Alle for femte gang, denne gangen altså med nyheten Skager 660 med ny vindskjerm.
- Vindskjermen er hovedsakelig utviklet med tanke på de turglade båtelskerne. Fiskere vil ofte ha en helt åpen båt med enklest mulig tilgang, mens de turglade derimot har behov for å søke ly hvis været ikke skule vise seg fra sin beste side, forklarer Riis Nilsen.
Resultatet har blitt en vindskjerm med samme linjer som en finner igjen i skroget og båten.
- Vindskjermen er dermed ikke bare av praktisk betydning, men er også med på å fremheve og understreke båtens uttrykk og design.

”Bygg selv”
Som et nytt tilbud kan interesserte nå også ved hjelp av en ”Tilpass din båt”-funksjon på internett, klikke seg fram til hvordan deres egen Skager-båt vil komme til å se ut, alt etter skrogfarge eller om en ønsker vindskjerm, åpen båt, kalesje eller hardtop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.