Skager i medvind

Skager i medvind

SJØEN FOR ALLE: Mens krise-ordet har blitt flittig brukt når store deler av båtbransjen skal beskrives, er det helt andre tilstander hos det unge mannskapet i Skager Boat.

Tekst: Therese Vågen
Foto: Therese Vågen/Skager Boat

Sjøen for Alle BM-vignettMens den helnorske båtprodusenten i fjor bygget 42 eksemplarer av Skager 660, gires det i år opp i motvind og produseres 50 båter.
- Det tilsvarer at vi bygger en ny båt annenhver uke, forteller daglig leder Erling Riis Nilsen. Ettersom Skager bygger på tradisjonelle verdier og representerer det ”enkle båtliv”, tror Nilsen at Skager 660 som et mer tidløst produkt ikke er så utsatt for svingninger i markedet som andre type båter.

31 år og eldst
Til tross for sin unge alder på 31 år har den daglige lederen allerede rukket å få en del fartstid i bransjen, både som daglig leder de to siste årene, tidligere produksjonsansvarlig og pådriver i etableringen av Skager Boat. Faktisk er 31-åringen den eldste i bedriften!

Helnorsk
I Skager Service som Skager Boats er en del av, er det til sammen åtte ansatte fordelt på støperi, montering, administrasjon og service. Men det hele startet egentlig litt tilfeldig for de unge båtbyggerne i Skager Boat. Til og med kalesjene sys egenhendig hos den helnorske produsenten.

Skager som fiskebåt Skager 660

Tilfeldig start
Selv om båtliv og sjø har vært en del av oppveksten til Riis Nilsen, var selve starten på Skager-historien litt tilfeldig.
- Båtens opphav kom av at vi skulle skaffe skrog til et uteleiefirma, så vi laget form og skrog og leverte båter. Da båtene var levert startet etterspørselen og det var først da vi så at dette var noe vi kunne drive med kommersielt, forteller Nilsen, som selv er teknisk utdannet.

Skreddersydd
I år er Skager Boat på Sjøen for Alle for femte gang, denne gangen altså med nyheten Skager 660 med ny vindskjerm.
- Vindskjermen er hovedsakelig utviklet med tanke på de turglade båtelskerne. Fiskere vil ofte ha en helt åpen båt med enklest mulig tilgang, mens de turglade derimot har behov for å søke ly hvis været ikke skule vise seg fra sin beste side, forklarer Riis Nilsen.
Resultatet har blitt en vindskjerm med samme linjer som en finner igjen i skroget og båten.
- Vindskjermen er dermed ikke bare av praktisk betydning, men er også med på å fremheve og understreke båtens uttrykk og design.

”Bygg selv”
Som et nytt tilbud kan interesserte nå også ved hjelp av en ”Tilpass din båt”-funksjon på internett, klikke seg fram til hvordan deres egen Skager-båt vil komme til å se ut, alt etter skrogfarge eller om en ønsker vindskjerm, åpen båt, kalesje eller hardtop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.