Skager i medvind

Skager i medvind

SJØEN FOR ALLE: Mens krise-ordet har blitt flittig brukt når store deler av båtbransjen skal beskrives, er det helt andre tilstander hos det unge mannskapet i Skager Boat.

Tekst: Therese Vågen
Foto: Therese Vågen/Skager Boat

Sjøen for Alle BM-vignettMens den helnorske båtprodusenten i fjor bygget 42 eksemplarer av Skager 660, gires det i år opp i motvind og produseres 50 båter.
- Det tilsvarer at vi bygger en ny båt annenhver uke, forteller daglig leder Erling Riis Nilsen. Ettersom Skager bygger på tradisjonelle verdier og representerer det ”enkle båtliv”, tror Nilsen at Skager 660 som et mer tidløst produkt ikke er så utsatt for svingninger i markedet som andre type båter.

31 år og eldst
Til tross for sin unge alder på 31 år har den daglige lederen allerede rukket å få en del fartstid i bransjen, både som daglig leder de to siste årene, tidligere produksjonsansvarlig og pådriver i etableringen av Skager Boat. Faktisk er 31-åringen den eldste i bedriften!

Helnorsk
I Skager Service som Skager Boats er en del av, er det til sammen åtte ansatte fordelt på støperi, montering, administrasjon og service. Men det hele startet egentlig litt tilfeldig for de unge båtbyggerne i Skager Boat. Til og med kalesjene sys egenhendig hos den helnorske produsenten.

Skager som fiskebåt Skager 660

Tilfeldig start
Selv om båtliv og sjø har vært en del av oppveksten til Riis Nilsen, var selve starten på Skager-historien litt tilfeldig.
- Båtens opphav kom av at vi skulle skaffe skrog til et uteleiefirma, så vi laget form og skrog og leverte båter. Da båtene var levert startet etterspørselen og det var først da vi så at dette var noe vi kunne drive med kommersielt, forteller Nilsen, som selv er teknisk utdannet.

Skreddersydd
I år er Skager Boat på Sjøen for Alle for femte gang, denne gangen altså med nyheten Skager 660 med ny vindskjerm.
- Vindskjermen er hovedsakelig utviklet med tanke på de turglade båtelskerne. Fiskere vil ofte ha en helt åpen båt med enklest mulig tilgang, mens de turglade derimot har behov for å søke ly hvis været ikke skule vise seg fra sin beste side, forklarer Riis Nilsen.
Resultatet har blitt en vindskjerm med samme linjer som en finner igjen i skroget og båten.
- Vindskjermen er dermed ikke bare av praktisk betydning, men er også med på å fremheve og understreke båtens uttrykk og design.

”Bygg selv”
Som et nytt tilbud kan interesserte nå også ved hjelp av en ”Tilpass din båt”-funksjon på internett, klikke seg fram til hvordan deres egen Skager-båt vil komme til å se ut, alt etter skrogfarge eller om en ønsker vindskjerm, åpen båt, kalesje eller hardtop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.