Skager i medvind

Skager i medvind

SJØEN FOR ALLE: Mens krise-ordet har blitt flittig brukt når store deler av båtbransjen skal beskrives, er det helt andre tilstander hos det unge mannskapet i Skager Boat.

Tekst: Therese Vågen
Foto: Therese Vågen/Skager Boat

Sjøen for Alle BM-vignettMens den helnorske båtprodusenten i fjor bygget 42 eksemplarer av Skager 660, gires det i år opp i motvind og produseres 50 båter.
- Det tilsvarer at vi bygger en ny båt annenhver uke, forteller daglig leder Erling Riis Nilsen. Ettersom Skager bygger på tradisjonelle verdier og representerer det ”enkle båtliv”, tror Nilsen at Skager 660 som et mer tidløst produkt ikke er så utsatt for svingninger i markedet som andre type båter.

31 år og eldst
Til tross for sin unge alder på 31 år har den daglige lederen allerede rukket å få en del fartstid i bransjen, både som daglig leder de to siste årene, tidligere produksjonsansvarlig og pådriver i etableringen av Skager Boat. Faktisk er 31-åringen den eldste i bedriften!

Helnorsk
I Skager Service som Skager Boats er en del av, er det til sammen åtte ansatte fordelt på støperi, montering, administrasjon og service. Men det hele startet egentlig litt tilfeldig for de unge båtbyggerne i Skager Boat. Til og med kalesjene sys egenhendig hos den helnorske produsenten.

Skager som fiskebåt Skager 660

Tilfeldig start
Selv om båtliv og sjø har vært en del av oppveksten til Riis Nilsen, var selve starten på Skager-historien litt tilfeldig.
- Båtens opphav kom av at vi skulle skaffe skrog til et uteleiefirma, så vi laget form og skrog og leverte båter. Da båtene var levert startet etterspørselen og det var først da vi så at dette var noe vi kunne drive med kommersielt, forteller Nilsen, som selv er teknisk utdannet.

Skreddersydd
I år er Skager Boat på Sjøen for Alle for femte gang, denne gangen altså med nyheten Skager 660 med ny vindskjerm.
- Vindskjermen er hovedsakelig utviklet med tanke på de turglade båtelskerne. Fiskere vil ofte ha en helt åpen båt med enklest mulig tilgang, mens de turglade derimot har behov for å søke ly hvis været ikke skule vise seg fra sin beste side, forklarer Riis Nilsen.
Resultatet har blitt en vindskjerm med samme linjer som en finner igjen i skroget og båten.
- Vindskjermen er dermed ikke bare av praktisk betydning, men er også med på å fremheve og understreke båtens uttrykk og design.

”Bygg selv”
Som et nytt tilbud kan interesserte nå også ved hjelp av en ”Tilpass din båt”-funksjon på internett, klikke seg fram til hvordan deres egen Skager-båt vil komme til å se ut, alt etter skrogfarge eller om en ønsker vindskjerm, åpen båt, kalesje eller hardtop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.