Skager i medvind

Skager i medvind

SJØEN FOR ALLE: Mens krise-ordet har blitt flittig brukt når store deler av båtbransjen skal beskrives, er det helt andre tilstander hos det unge mannskapet i Skager Boat.

Tekst: Therese Vågen
Foto: Therese Vågen/Skager Boat

Sjøen for Alle BM-vignettMens den helnorske båtprodusenten i fjor bygget 42 eksemplarer av Skager 660, gires det i år opp i motvind og produseres 50 båter.
- Det tilsvarer at vi bygger en ny båt annenhver uke, forteller daglig leder Erling Riis Nilsen. Ettersom Skager bygger på tradisjonelle verdier og representerer det ”enkle båtliv”, tror Nilsen at Skager 660 som et mer tidløst produkt ikke er så utsatt for svingninger i markedet som andre type båter.

31 år og eldst
Til tross for sin unge alder på 31 år har den daglige lederen allerede rukket å få en del fartstid i bransjen, både som daglig leder de to siste årene, tidligere produksjonsansvarlig og pådriver i etableringen av Skager Boat. Faktisk er 31-åringen den eldste i bedriften!

Helnorsk
I Skager Service som Skager Boats er en del av, er det til sammen åtte ansatte fordelt på støperi, montering, administrasjon og service. Men det hele startet egentlig litt tilfeldig for de unge båtbyggerne i Skager Boat. Til og med kalesjene sys egenhendig hos den helnorske produsenten.

Skager som fiskebåt Skager 660

Tilfeldig start
Selv om båtliv og sjø har vært en del av oppveksten til Riis Nilsen, var selve starten på Skager-historien litt tilfeldig.
- Båtens opphav kom av at vi skulle skaffe skrog til et uteleiefirma, så vi laget form og skrog og leverte båter. Da båtene var levert startet etterspørselen og det var først da vi så at dette var noe vi kunne drive med kommersielt, forteller Nilsen, som selv er teknisk utdannet.

Skreddersydd
I år er Skager Boat på Sjøen for Alle for femte gang, denne gangen altså med nyheten Skager 660 med ny vindskjerm.
- Vindskjermen er hovedsakelig utviklet med tanke på de turglade båtelskerne. Fiskere vil ofte ha en helt åpen båt med enklest mulig tilgang, mens de turglade derimot har behov for å søke ly hvis været ikke skule vise seg fra sin beste side, forklarer Riis Nilsen.
Resultatet har blitt en vindskjerm med samme linjer som en finner igjen i skroget og båten.
- Vindskjermen er dermed ikke bare av praktisk betydning, men er også med på å fremheve og understreke båtens uttrykk og design.

”Bygg selv”
Som et nytt tilbud kan interesserte nå også ved hjelp av en ”Tilpass din båt”-funksjon på internett, klikke seg fram til hvordan deres egen Skager-båt vil komme til å se ut, alt etter skrogfarge eller om en ønsker vindskjerm, åpen båt, kalesje eller hardtop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.