Sjekkliste for vårpussen

Sjekkliste_vårpuss.jpg

FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.
FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.

Sjekkliste for vårpussen

Båtsesongen nærmer seg, Her er vår sjekkliste før sjøsetting.

En enkel vårpuss forutsetter at du gjorde en grundig jobb i fjor høst.  Vårpussen er en relativt enkel operasjon, men spørsmålet er hvor grundig jobb du må gjøre under båten. Her er Tores enkle tips for klargjøring til en ny båtsesong.

UTVENDIG
Sjekk og evt. reparér vinterpresenning før sommerlagring.

Sjekk og evt. reparér kalesje.

Rengjør overbygg, skrog og bunn grundig.

Se etter sår og skader i gelcoat og reparér.

Se etter sår og skader på propell, aksling og ror.

Rens og polering av skrog og overbygg.

Alt rustfritt og syrefast pusses med chrompolish.

Bunnen skrapes helt eller delvis.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra utsiden.

Klargjør bunn for bunnsmøring.

Bunnsmør hele bunnen eller flekk der det trengs.

Montér alle utvendige sinkanoder.

Sjekk vinduspussere og evt. skift blader.

RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.
RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.

INNVENDIG

Luft godt etter vinteren.

Grundig vask.

Vask kjølsvin og motorrom.

Gå over alle slanger/slangeklemmer skift ved behov (doble 

klemmer under vannlinjen).

Sjekk eksosslanger og bend spesielt.

Sjekk elektriske ledninger og skjøter.

Spray motoren med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk syre og batterivann i alle batterier. Sørg for riktig ladespenning.

Spray W 40 eller tilsvarende på batteripoler.

Sjekk sikringene . Spray med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra innsiden.

Kontroller ror og styrevaiere. Sjekk for hydraulikklekkasje på slanger og styre klokke.

Sjekk og rens drivstoffilter. Husk at urent drivstoff er årsak til de fleste av Redningsselskapets uttrykninger.

Ta med fettpressa og smør alle fettnipler.

Fyll opp alle fett kopper å dra inn fett der det trengs.

Prøv alle kraner og ventiler.

Sjekk alle tanker for lekkasjer.

Steng alle åpne kraner og ventiler.

Innsett evt teak med treolje.

VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.
VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.

SIKKERHET

Kontroller å se at det er trykk på brannslukningsapparater. Se etter rust og at de er innenfor dato.

Kontrollér sikkerhetsutstyr, redningsvester (er patronene i orden?), nødbluss og drivanker.

Sjekk at gassanlegg, inklusiv alle slanger og klemmer, er i orden. Slangene er ”datostemplet). Reduksjonsventil skal skiftets hvert 5.år.

REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.
REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.

 

FØR SJØSETTING

Test alle bevegelige installasjoner som trimflaps, drev, ror, winsj, baugpropell.

 

I SJØEN

Åpne kranene, én etter én. Påse at det ikke er lekkasjer

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.