Sjekkliste for vårpussen

Sjekkliste_vårpuss.jpg

FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.
FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.

Sjekkliste for vårpussen

Båtsesongen nærmer seg, Her er vår sjekkliste før sjøsetting.

En enkel vårpuss forutsetter at du gjorde en grundig jobb i fjor høst.  Vårpussen er en relativt enkel operasjon, men spørsmålet er hvor grundig jobb du må gjøre under båten. Her er Tores enkle tips for klargjøring til en ny båtsesong.

UTVENDIG
Sjekk og evt. reparér vinterpresenning før sommerlagring.

Sjekk og evt. reparér kalesje.

Rengjør overbygg, skrog og bunn grundig.

Se etter sår og skader i gelcoat og reparér.

Se etter sår og skader på propell, aksling og ror.

Rens og polering av skrog og overbygg.

Alt rustfritt og syrefast pusses med chrompolish.

Bunnen skrapes helt eller delvis.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra utsiden.

Klargjør bunn for bunnsmøring.

Bunnsmør hele bunnen eller flekk der det trengs.

Montér alle utvendige sinkanoder.

Sjekk vinduspussere og evt. skift blader.

RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.
RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.

INNVENDIG

Luft godt etter vinteren.

Grundig vask.

Vask kjølsvin og motorrom.

Gå over alle slanger/slangeklemmer skift ved behov (doble 

klemmer under vannlinjen).

Sjekk eksosslanger og bend spesielt.

Sjekk elektriske ledninger og skjøter.

Spray motoren med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk syre og batterivann i alle batterier. Sørg for riktig ladespenning.

Spray W 40 eller tilsvarende på batteripoler.

Sjekk sikringene . Spray med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra innsiden.

Kontroller ror og styrevaiere. Sjekk for hydraulikklekkasje på slanger og styre klokke.

Sjekk og rens drivstoffilter. Husk at urent drivstoff er årsak til de fleste av Redningsselskapets uttrykninger.

Ta med fettpressa og smør alle fettnipler.

Fyll opp alle fett kopper å dra inn fett der det trengs.

Prøv alle kraner og ventiler.

Sjekk alle tanker for lekkasjer.

Steng alle åpne kraner og ventiler.

Innsett evt teak med treolje.

VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.
VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.

SIKKERHET

Kontroller å se at det er trykk på brannslukningsapparater. Se etter rust og at de er innenfor dato.

Kontrollér sikkerhetsutstyr, redningsvester (er patronene i orden?), nødbluss og drivanker.

Sjekk at gassanlegg, inklusiv alle slanger og klemmer, er i orden. Slangene er ”datostemplet). Reduksjonsventil skal skiftets hvert 5.år.

REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.
REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.

 

FØR SJØSETTING

Test alle bevegelige installasjoner som trimflaps, drev, ror, winsj, baugpropell.

 

I SJØEN

Åpne kranene, én etter én. Påse at det ikke er lekkasjer

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.