Sjekkliste for vårpussen

Sjekkliste_vårpuss.jpg

FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.
FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.

Sjekkliste for vårpussen

Båtsesongen nærmer seg, Her er vår sjekkliste før sjøsetting.

En enkel vårpuss forutsetter at du gjorde en grundig jobb i fjor høst.  Vårpussen er en relativt enkel operasjon, men spørsmålet er hvor grundig jobb du må gjøre under båten. Her er Tores enkle tips for klargjøring til en ny båtsesong.

UTVENDIG
Sjekk og evt. reparér vinterpresenning før sommerlagring.

Sjekk og evt. reparér kalesje.

Rengjør overbygg, skrog og bunn grundig.

Se etter sår og skader i gelcoat og reparér.

Se etter sår og skader på propell, aksling og ror.

Rens og polering av skrog og overbygg.

Alt rustfritt og syrefast pusses med chrompolish.

Bunnen skrapes helt eller delvis.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra utsiden.

Klargjør bunn for bunnsmøring.

Bunnsmør hele bunnen eller flekk der det trengs.

Montér alle utvendige sinkanoder.

Sjekk vinduspussere og evt. skift blader.

RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.
RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.

INNVENDIG

Luft godt etter vinteren.

Grundig vask.

Vask kjølsvin og motorrom.

Gå over alle slanger/slangeklemmer skift ved behov (doble 

klemmer under vannlinjen).

Sjekk eksosslanger og bend spesielt.

Sjekk elektriske ledninger og skjøter.

Spray motoren med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk syre og batterivann i alle batterier. Sørg for riktig ladespenning.

Spray W 40 eller tilsvarende på batteripoler.

Sjekk sikringene . Spray med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra innsiden.

Kontroller ror og styrevaiere. Sjekk for hydraulikklekkasje på slanger og styre klokke.

Sjekk og rens drivstoffilter. Husk at urent drivstoff er årsak til de fleste av Redningsselskapets uttrykninger.

Ta med fettpressa og smør alle fettnipler.

Fyll opp alle fett kopper å dra inn fett der det trengs.

Prøv alle kraner og ventiler.

Sjekk alle tanker for lekkasjer.

Steng alle åpne kraner og ventiler.

Innsett evt teak med treolje.

VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.
VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.

SIKKERHET

Kontroller å se at det er trykk på brannslukningsapparater. Se etter rust og at de er innenfor dato.

Kontrollér sikkerhetsutstyr, redningsvester (er patronene i orden?), nødbluss og drivanker.

Sjekk at gassanlegg, inklusiv alle slanger og klemmer, er i orden. Slangene er ”datostemplet). Reduksjonsventil skal skiftets hvert 5.år.

REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.
REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.

 

FØR SJØSETTING

Test alle bevegelige installasjoner som trimflaps, drev, ror, winsj, baugpropell.

 

I SJØEN

Åpne kranene, én etter én. Påse at det ikke er lekkasjer

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».