Sjekkliste for vårpussen

Sjekkliste_vårpuss.jpg

FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.
FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.

Sjekkliste for vårpussen

Båtsesongen nærmer seg, Her er vår sjekkliste før sjøsetting.

En enkel vårpuss forutsetter at du gjorde en grundig jobb i fjor høst.  Vårpussen er en relativt enkel operasjon, men spørsmålet er hvor grundig jobb du må gjøre under båten. Her er Tores enkle tips for klargjøring til en ny båtsesong.

UTVENDIG
Sjekk og evt. reparér vinterpresenning før sommerlagring.

Sjekk og evt. reparér kalesje.

Rengjør overbygg, skrog og bunn grundig.

Se etter sår og skader i gelcoat og reparér.

Se etter sår og skader på propell, aksling og ror.

Rens og polering av skrog og overbygg.

Alt rustfritt og syrefast pusses med chrompolish.

Bunnen skrapes helt eller delvis.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra utsiden.

Klargjør bunn for bunnsmøring.

Bunnsmør hele bunnen eller flekk der det trengs.

Montér alle utvendige sinkanoder.

Sjekk vinduspussere og evt. skift blader.

RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.
RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.

INNVENDIG

Luft godt etter vinteren.

Grundig vask.

Vask kjølsvin og motorrom.

Gå over alle slanger/slangeklemmer skift ved behov (doble 

klemmer under vannlinjen).

Sjekk eksosslanger og bend spesielt.

Sjekk elektriske ledninger og skjøter.

Spray motoren med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk syre og batterivann i alle batterier. Sørg for riktig ladespenning.

Spray W 40 eller tilsvarende på batteripoler.

Sjekk sikringene . Spray med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra innsiden.

Kontroller ror og styrevaiere. Sjekk for hydraulikklekkasje på slanger og styre klokke.

Sjekk og rens drivstoffilter. Husk at urent drivstoff er årsak til de fleste av Redningsselskapets uttrykninger.

Ta med fettpressa og smør alle fettnipler.

Fyll opp alle fett kopper å dra inn fett der det trengs.

Prøv alle kraner og ventiler.

Sjekk alle tanker for lekkasjer.

Steng alle åpne kraner og ventiler.

Innsett evt teak med treolje.

VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.
VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.

SIKKERHET

Kontroller å se at det er trykk på brannslukningsapparater. Se etter rust og at de er innenfor dato.

Kontrollér sikkerhetsutstyr, redningsvester (er patronene i orden?), nødbluss og drivanker.

Sjekk at gassanlegg, inklusiv alle slanger og klemmer, er i orden. Slangene er ”datostemplet). Reduksjonsventil skal skiftets hvert 5.år.

REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.
REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.

 

FØR SJØSETTING

Test alle bevegelige installasjoner som trimflaps, drev, ror, winsj, baugpropell.

 

I SJØEN

Åpne kranene, én etter én. Påse at det ikke er lekkasjer

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.