Sjekkliste for vårpussen

Sjekkliste_vårpuss.jpg

FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.
FØR SJØSETTING: Det kan være smart å lage en liste over alt som skal sjekkes før sjøsetting. Under følget forslag til ting som bør stå på lista di.

Sjekkliste for vårpussen

Båtsesongen nærmer seg, Her er vår sjekkliste før sjøsetting.

En enkel vårpuss forutsetter at du gjorde en grundig jobb i fjor høst.  Vårpussen er en relativt enkel operasjon, men spørsmålet er hvor grundig jobb du må gjøre under båten. Her er Tores enkle tips for klargjøring til en ny båtsesong.

UTVENDIG
Sjekk og evt. reparér vinterpresenning før sommerlagring.

Sjekk og evt. reparér kalesje.

Rengjør overbygg, skrog og bunn grundig.

Se etter sår og skader i gelcoat og reparér.

Se etter sår og skader på propell, aksling og ror.

Rens og polering av skrog og overbygg.

Alt rustfritt og syrefast pusses med chrompolish.

Bunnen skrapes helt eller delvis.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra utsiden.

Klargjør bunn for bunnsmøring.

Bunnsmør hele bunnen eller flekk der det trengs.

Montér alle utvendige sinkanoder.

Sjekk vinduspussere og evt. skift blader.

RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.
RENS KALESJE: Ser kalesjen slik ut etter forrige sesong er det på tide å ta grep.

INNVENDIG

Luft godt etter vinteren.

Grundig vask.

Vask kjølsvin og motorrom.

Gå over alle slanger/slangeklemmer skift ved behov (doble 

klemmer under vannlinjen).

Sjekk eksosslanger og bend spesielt.

Sjekk elektriske ledninger og skjøter.

Spray motoren med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk syre og batterivann i alle batterier. Sørg for riktig ladespenning.

Spray W 40 eller tilsvarende på batteripoler.

Sjekk sikringene . Spray med W 40 eller tilsvarende.

Sjekk alle skroggjennomføringer fra innsiden.

Kontroller ror og styrevaiere. Sjekk for hydraulikklekkasje på slanger og styre klokke.

Sjekk og rens drivstoffilter. Husk at urent drivstoff er årsak til de fleste av Redningsselskapets uttrykninger.

Ta med fettpressa og smør alle fettnipler.

Fyll opp alle fett kopper å dra inn fett der det trengs.

Prøv alle kraner og ventiler.

Sjekk alle tanker for lekkasjer.

Steng alle åpne kraner og ventiler.

Innsett evt teak med treolje.

VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.
VASK: En grundig vask hører med før poleringen starter.

SIKKERHET

Kontroller å se at det er trykk på brannslukningsapparater. Se etter rust og at de er innenfor dato.

Kontrollér sikkerhetsutstyr, redningsvester (er patronene i orden?), nødbluss og drivanker.

Sjekk at gassanlegg, inklusiv alle slanger og klemmer, er i orden. Slangene er ”datostemplet). Reduksjonsventil skal skiftets hvert 5.år.

REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.
REDNINGSVGEST: Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes.

 

FØR SJØSETTING

Test alle bevegelige installasjoner som trimflaps, drev, ror, winsj, baugpropell.

 

I SJØEN

Åpne kranene, én etter én. Påse at det ikke er lekkasjer

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.