Sjekk skipsregisteret NOR og unngå gjeldsfelle

Bilde 5.JPG

GJELDSBOMBE: Hilde og Erik Løken oppdaget plutselig at båten deres var et panteobjekt for tidligere eiers finansieringsselskaper.
GJELDSBOMBE: Hilde og Erik Løken oppdaget plutselig at båten deres var et panteobjekt for tidligere eiers finansieringsselskaper.

Sjekk skipsregisteret NOR og unngå gjeldsfelle

Husker du paret på Mjøsa som arvet tidligere eiers kortgjeld med pant i båten? Det må bli like naturlig for en båtkjøper å sjekke Norsk ordinært skipsregister (NOR) ved kjøp av fritidsbåt over 7 meter som det er å sjekke heftelser ved kjøp av fast eiendom og bruktbil.

Dette er ønsket til avdelingsdirektør Anita Malmedal i Sjøfartsdirektoratets avdeling for skipsregistrene. For i  Båtmagasinet nr 9 kan en lese om en uheldig båtkjøper som etter å ha overtatt en større fritidsbåt får kjennskap til at båten er registrert i NOR. Dette oppdager den nye båteieren når vedkommende får krav om innbetaling av gjeld som er opparbeidet av tidligere eier. Dette kunne skje på grunn av at hverken tidligere eier, eller ny eier, omregistrerte båten ved salg. I dag har avdelingsdirektøren i Sjløfartsdirektoratet sendt ut en pressemelding om saken.
Sikre rettsvern
-Sjekker en vårt NOR-register og finner båten der, er det viktig at den blir registrert over på ny eier for å etablere rettsvern for sitt eierskap. Siden dette er et tinglysningsregister vil en kunne pådra seg gjeld fra tidligere eier selv etter eierskiftet er gjennomført dersom en ikke foretar eierskifte også i registeret, sier avdelingsdirektør Anita Malmedal i Sjøfartsdirektoratet.
Flere fordeler

Foruten viktigheten av å sjekke NOR ved eierskifte, ønsker Malmedal å påpeke de fordelene en får som båteier ved å ha båt over 7 meter registrert i NOR. For det første er dette det eneste tinglysningsregisteret for fritidsbåter i Norge, og dermed den eneste muligheten en har for å kunne finansiere båtkjøpet med pant i selve båten. Ved seiling i utlandet kan en også få utstedt Nasjonalitetsbevis for fartøyet, et viktig dokument i mange utenlandske havner.
-Det er mange fordeler med å stå i NOR og vi ser at flere benytter seg av dette. Det betyr også at det er enda viktigere å sjekke dette registeret når en kjøper ny eller brukt båt over 7 meter. Dette er like viktig som å sjekke grunnboken når en kjøper hus, eller en bruktbil for heftelser for å hindre at en kommer i en uheldig situasjon, sier Malmedal.
Hun forstår også at forbrukerne kan oppleve at systemet er uoversiktlig slik det fungerer i dag – særlig når en kan ha båten registrert på ulike måter.
-En kan ha den registrert kun i NOR,
-Kun i småbåtregisteret,
-I begge registrene
-La båten være uregistrert – så sant fritidsbåten er under 15 meter (over 15 meter er det registreringsplikt i NOR).
-For fartøy som ikke er registrert i NOR må også Løsøreregisteret sjekkes i forhold til eventuelle utleggsforretninger som hefter på selger.

Når mulighetene er så mange så er det også vanskelig for folk flest å vite hvor en skal sjekke for å være sikker på at en har gjort alt rett.
-Dette er politikk, men vi ser at det kan være vanskelig for forbrukerne å vite hvor de må sjekke ved kjøp når en fritidsbåt kan stå registrert flere steder. Men NOR-registeret er det eneste stedet en må sjekke for å være sikker på at det ikke oppstår komplikasjoner knyttet til eierskap, påpeker Malmedal. Dette fordrer imidlertid at meldeplikten er overholdt.
En kan enkelt søke opp fartøy på fortrinnsvis kjenningsignal, eller navn, i Skipsregisteret via Sjøfartsdirektoratet sin nettside www.sdir.no – eller via en app (som også vil bli tilgjengelig for iPhone/appstore i løpet av høsten) Her er det enkelt å søke opp fartøyet, og er en usikker så oppfordrer vi til å ta kontakt med Skipsregisteret for en ekstra kontroll.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.