Sjøbunnen i HD til lavpris

HDS Gen2 Touch 9_ unit_6192.jpg

Lowrance HDS2 Touch kommer i tre størrelser. Her er 9-tommeren. 7-tommeren kommer først til Norge.
Lowrance HDS2 Touch kommer i tre størrelser. Her er 9-tommeren. 7-tommeren kommer først til Norge.

Sjøbunnen i HD til lavpris

Nå kan du se sjøbunnen i fotolignende bilder for en rimelig penge. Nye Lowrance Gen2 Touch gjør teknologien tilgjengelig for allmennheten.

HDS Gen2 Touch er navnet på en helt ny serie kartplottere fra Lowrance. De nye multifunksjonsdisplayene kommer i tre størrelser; syv, ni og 12 tommer. Det er båtelektronikkgiganten Navico som står bak Lowrance. Firmaet har også merkevarene Simrad Yachting og B&G i porteføljen. Lowrance skal være innstegsmodellen i sortimentet, og vi har i tidligere kartplottertester ment at Lowrance gir veldig bra valuta for pengene, ettersom disse inneholder samme teknologi og software som de dyrere Simrad-produktene. Det utsagnet står vi fortsatt ved etter nylig å ha testet de nye Lowrance-plotterne.

Innebygget superekkolodd Nye HDS Gen2 Touch byr på to store nyheter. For det første har de nye plotterne fått bred touchskjerm i widescreenformat. Det mest spennende er imidlertid at alle displayene nå har innebygget StructureScan-modul. Dette bredbåndsekkoloddet gir deg fotografilignende bilder av sjøbunnen (se eksempler) ned til 50 meters dyp ved gode forhold. De beste bildene får du ned til 40 meters dyp ved å bruke strålen med 800 kHz, mens større dyp dekkes av strålen på 455 kHz. Ett trykk på skjermen er alt som skal til for å skifte mellom de to frekvensene. At StructureScan er innebygget i apparatet er et stort pluss. Denne modulen koster 8600 kroner om den skal kjøpes separat. Nå kommer hele modulen inkludert.


Plotteren er lekende lett å bruke. Her er Terje Haugen Fra ViMenn Båt i gang med å endre kartorienteringen.

Enkel betjening Vi fant fort ut at bruksanvisningen ikke var nødvendig for å lære seg nye Gen2 Touch. Dette er kanskje den mest intuitive plotteren til dags dato. Menyen er helt nykomponert. Den viser de vanligste skjermbildene som kart, radar, ekkolodd, samt de vanligste kombinasjonene med delt skjermbilde. Ønsker du å lage ditt eget skjermoppsett er det bare å dra de ulike kildene inn på skjermområdet. Skjermen kan, selv på minste modell, deles opp i fire bilder. Da kan du kombinere kartbilde med ekkolodd, radar og motordata. Nytt på Gen2 er at skjermbildene også kan deles opp i selvvalgte størrelser. Man kan velge å ha et stort kartbilde, og tre små vinduer til å vise motordata, radar og ekkolodd. Størrelsen på de ulike skjermbildene kan enkelt justeres til ønsket bredde og høyde. Nytt er det også at skjermen kan deles i tre deler, slik at man kan ha to kartbilder med ulikt utsnitt, i tillegg til ekkolodd på skjermen.

Bildet, tatt med StructureScan, viser D/S Gudrun på 60 meters dyp. Det tyske frakteskipet ble skutt ned av allierte fly 10 desember 1944. Vraket ligger mellom Abelsnes og Anabeløy

Skattejakt Bredbåndsekkoloddet gir store muligheter for å utforske sjøbunnen. Det har aldri vært lettere å skille for eksempel skipsvrak fra naturlige fornøyninger på bunnen. Det eneste du trenger for å dra på skattejakt med StructureScan er HDS Gen2 og en hekksvinger til 2500 kroner. Ser du noe interessant på bunnen kan du lagre posisjonen med ett enkelt trykk. Da kan du også velge mellom ulike symboler for observasjonen, og gi dem egne navn. Funnene dine vil så vises i kartet, slik at du kan komme tilbake og utforske dem med dykkerdrakta på. Du kan også gjøre opptak av det du ser under båten, og vise bunndataene som et eget lag i kartet. Denne teknologien kalles StructureMapping, og vil på sikt gjøre at man kan laste ned andres observasjoner og legge dem inn i sitt eget kart via internett. I fremtiden vil sannsynligvis store deler av verdens havbunn finnes i en felles database som kan lastes ned.

Stimfisken som vises i høyre bilde, kan også vises i kartet til venstre med ett enkelt trykk. Funksjonen vil være mer aktuell vedfunn av for eksempel skipsvrak, som neppe beveger seg like mye som småfisk.

Tilgjengelig denne måneden Lowrance Gen2 Touch blir tilgjengelig i tre forskjellige størrelser. 7-tommeren kommer på markedet allerede i midten av oktober. Foruten skjermstørrelsen skilles den fra de større modellene ved at den ikke har video-inngang. Det er også mulig å få HDS7, 9 og 12 uten innebygget ekkolodd. Men disse ekstra kronene for å få superekkolodd, er vel investerte penger. Norske priser er ikke endelig fastsatt, men trolig vil prisen ligge på rundt 13 000 kroner inkludert moms for den minste modellen. Norsk importør er ProNav i Egersund.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.