Sjåførlærer fra Moelv blåste nytt liv i Nor-Dan

Searider_eksteriør_2.jpg

KUNDETILPASSET: Alle SeaRider 830W er «custom made» hos Nilsen Båtbyggeri AS i Arendal. (Foto: Atle Knutsen).
KUNDETILPASSET: Alle SeaRider 830W er «custom made» hos Nilsen Båtbyggeri AS i Arendal. (Foto: Atle Knutsen).
SeaRider 820W nummer 14 leveres før jul

Sjåførlærer fra Moelv blåste nytt liv i Nor-Dan

Snart ruller byggenummer 13 og 14 ut av Nilsens båtbyggeri i Arendal. Der er her Nor-Dan monterer sin SeaRider 820 W som er i ferd med å bli en suksessmodell.

Han var i mange år den lykkelige eier av en Nor-Dan på Mjøsa. Derfor satte det følelser i sving hos kjøreskoleeier og sjåførlærer Dag Wright Cappelen da selskapet gikk over ende. Han ville dra Nor-Dan videre, men da med begge hender på rattet og etter egne forretningsprinsipper.  
-Vi er i siget
-Vi trodde på en forretningsmodell ”fra hånd til munn” fremfor dyrkjøpt lånekapital. Til nå har vi produsert 14 eksemplarer av SeaRider 820W og interessen er stigende, sier han.  I båtbyggeriet til Nilsens på Bjorbekk er byggenummer 13 og 14 i ferd med å ta form. En båt skal leveres rett før jul, den andre rett på nyåret. Byggenummer 15 er i støpeformen.
-Vi er i siget nå, og det er bra, for det kostet oss fire millioner kroner og tusenvis av arbeidstimer å få frem båten, sier han.
Tvers gjennom norsk båt
-Jeg er stolt over det vi har gjort, for tilbakemeldingene fra eksisterende kunder og nye interesserte er udelt positive. Det viser vel at vi har gjort noe riktig, smiler han. SeaRider 820 er en tvers gjennom norsk båt. Den blir støpt hos Christensen GRP i Rykene, har innredning fra Gjennestad Snekkerverksted, teak fra Sandøy Båtdekk, vindskjermer fra Ertec i Tvedestrand, kalesjer og puter fra Hansen Protection - for å nevne noen. Montasje og ferdigstillelse skjer i de gamle ærverdige Nidelv-lokalene hos familien Nilsen på Bjorbekk.
Han har ingen planer om å flytte produksjonen ut av landet.

«I SIGET». Vi er i siget sier en fornøyd Dag Wright Cappelen (t.h.). Frode Nilsen (t.v.) og hans båtbyggeri på Bjorbekk er i ferd med å ferdigstille byggenummer 13 og 14 av SeaRider 820W.
«I SIGET». Vi er i siget sier en fornøyd Dag Wright Cappelen (t.h.). Frode Nilsen (t.v.) og hans båtbyggeri på Bjorbekk er i ferd med å ferdigstille byggenummer 13 og 14 av SeaRider 820W.

-Trives godt i Norge og setter stor pris på stødige samarbeidspartnere som jeg vet står for kvalitet, sier han. Cappelen er ikke opptatt av de siste trender og det mest outrerte innen design.
-Vi lager moderne båter, men i linjene er vi opptatt av det klassiske og tidløse, sier han.
-Vi må ha god kontroll på produksjonen vår. Da er det greit å gjennomføre hele prosjektet med lokale leverandører. Dessuten tilpasser vi jo hver enkelt båt etter kundens ønsker og behov. Det krever tett dialog og oppfølging lokalt, sier Cappelen.  
De fleste båtene er levert med 350 hesters Mercury Verado, men det forberedes et par eksemplarer med den nye 400-hesteren. Én båt er levert med 2x250 Verado med Joystickstyring.
Ny båt på tegnebrettet
-Begynner å bli skikkelig moro dette med båt, sier han til Båtmagasinet. Så langt har all produksjon dreid seg om SeaRider 820W, men Cappelen ser ikke bort i fra at det også kan komme en noe mindre og billigere utgave, uten at han vil si for mye om det ennå. En SeaRider 820W koster i overkant av 1.1 million kroner.
-Og spør du meg hvorfor vi har kommet godt i siget, er jeg stolt av å hevde at vi har satset på kvalitet, sier Dag Wright Cappelen. Han er hovedaksjonær med 52 %, mens svigersønnen Tommy Hansen og Erik Furuseth hver sitter på 24 % av aksjene i Nor-Dan Boats Norge AS. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.