Simrad med større og radarklare skjermer

Simrad med større og radarklare skjermer

Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.

GO12 XSE har et nytt, 12-tommers skjermalternativ for GO-serien, mens den oppdaterte GO7 XSR-modellen har radarkompatibilitet, som ikke har vært tilgjengelig for GO7 XSE tidligere. De nye skjermene i GO-serien har lyssterke og skal være enkle i bruk. De nye skjermene har intuitiv multi-touch betjening - kjent fra smarttelefoner og nettbrett. Du kan berøre skjermen for å sette veipunkter, zoome ved å knipe på skjermen samt trykke og dra for å panorere over kart og rask tilgang til alle funksjonene. Kartplotterne har alle funksjoner og er intuitive å bruke – selv for personer med lite eller ingen erfaring, hevdes det. 

Begge er kompatible med Simrad Broadband 3G/4G™- og Halo Radar-systemene og har oinnebygd GPS. De har også StructureScan® HD og CHIRP-ekkolodd for fiskeleting, integrert autopilot, overvåking av motordata, full tilkobling av lydunderholdning og innebygd trådløs tilkobling. Begge er kompatible til NMEA 2000® -kompatible sensorer. Både C-map og Navionics er blant kartalternativene.

Med en passende svinger får du presis dybdesporing og fiskeleting i sanntid. Du kan også bla tilbake i dybdehistorikken og spore tidligere turer og enkelt stille inn veipunkter for de beste fiskeoplassene. TotalScan™ alt-i-ett-svingeren gir en komplett undervannsvisning for sportsfiskere, inkludert det fiskesøkende CHIRP-ekkoloddet og StructureScan® HD, for å gi livaktige sideskanningsbilder av strukturer der det kan finnes fisk, i tillegg til å vise detaljer direkte under båten med DownScan Imaging™. ForwardScan™-ekkoloddteknologien er innebygd i enhetene (svinger selges separat) og gir fremovervendte ekkoloddvisninger i to dimensjoner av bunndybden foran båten. 

De frittstående GO7-, GO9- og GO12-kartplotterne har nå tilleggsfunksjoner som kan låses opp – VelocityTrack for Halo Pulse Compression Radar Systems. Ved å bruke dopplereffekten kan VelocityTrack få Halo-radaren til å fastsette om målet nærmer seg, kommer nærmere, drar unna eller står stille i forhold til båten. VelocityTrack passer perfekt til MARPA og gir en umiddelbar visning av bevegelsene til alle relative mål, noe som gjør det enklere å plukke ut relevante mål og spore og ignorere mål som ikke utgjør noen fare.

(Redigert pressemelding)

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.