Selvforsynt med "drivstoff"

uten drivstoff.jpg

UTEN SEIL: Fartøyet skal jorden rundt på eget  "drivstoff" uten seil.
UTEN SEIL: Fartøyet skal jorden rundt på eget "drivstoff" uten seil.

Selvforsynt med "drivstoff"

Dette eksperimentfartøyet skal bli det første uten seil, som skal gå jorden rundt, selvforsynt med «drivstoff» basert på solenergi, egenprodusert hydrogen og vindturbiner.

Båten skal produsere sin egen hydrogengass fra saltvann med hjelp av elektrolyse, som får kraft fra130 kvadratmeter solceller og to vindturbiner. To reversible elektromotorer, skal gi fremdrift i tillegg til en «kite» eller «drage» når forholdende tillater det.
«Energy observer» skal sjøsettes for testing i vinter, før den legger ut på en seks års lang ferd til 101 havner jorden rundt. Båten er bygd på en racingseiler, som blant annet vant «The Jules Verne Trophy» i 1994 med Peter Blake ved roret.
100 fot og 50 millioners-prosjektet kaster fortøyningene til våren og den første anløpshavnen blir Paris.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.