Selvforsynt med "drivstoff"

uten drivstoff.jpg

UTEN SEIL: Fartøyet skal jorden rundt på eget  "drivstoff" uten seil.
UTEN SEIL: Fartøyet skal jorden rundt på eget "drivstoff" uten seil.

Selvforsynt med "drivstoff"

Dette eksperimentfartøyet skal bli det første uten seil, som skal gå jorden rundt, selvforsynt med «drivstoff» basert på solenergi, egenprodusert hydrogen og vindturbiner.

Båten skal produsere sin egen hydrogengass fra saltvann med hjelp av elektrolyse, som får kraft fra130 kvadratmeter solceller og to vindturbiner. To reversible elektromotorer, skal gi fremdrift i tillegg til en «kite» eller «drage» når forholdende tillater det.
«Energy observer» skal sjøsettes for testing i vinter, før den legger ut på en seks års lang ferd til 101 havner jorden rundt. Båten er bygd på en racingseiler, som blant annet vant «The Jules Verne Trophy» i 1994 med Peter Blake ved roret.
100 fot og 50 millioners-prosjektet kaster fortøyningene til våren og den første anløpshavnen blir Paris.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune