Selva med egen oljetank

selva_seabass.jpg

Selva Sea Bass 4- og 5-hestere kan lagres opp ned, om ønskelig.
Selva Sea Bass 4- og 5-hestere kan lagres opp ned, om ønskelig.

Selva med egen oljetank

Den nye femhesteren Selva Sea Bass kan lagres opp ned- uten at det skader.

En vanlig firetakstmotor har oljereservoar som smører stempler og sylindre. Lagres slike motorer feil vei kan oljen renne ut i blant annet luftfilteret. Tradisjonelle totaktere får smøringen gjennom bensinen, og har derfor ikke dette "problemet".
Nå kommer en firetakter som bruker totaktsolje til smøring. Selva Seabass har egen oljetank som sørger for at motoren får smøringen den trenger. Dermed kan den lagres på siden, eller opp ned, om du av en eller annen grunn måtte ønske det.  Samtidig slipper du oljeskift.

Baksiden er at konstant forbruk fremfor gjenbruk på sikt blir dyrere enn et oljeskift en gang i året. Du må også huske å alltid ha olje med deg. Selvbetjente tankanlegg og bensinstasjoner har sjeldent 2-taktsolje i egen pumpe.

Samtidig får man det beste fra både to- og firetaktsmotoren. En slik motor er fin for jolla, der motoren gjerne skal av og på flere ganger i uka.   Motoren leveres både som fire- og femhester. Vekta er 23 kilo og prisen er 9150 kroner.
 

www.frydenbo.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.