Seilbåter mest utsatt for fritidsbåtulykker

sp5478f2.jpg

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX

Seilbåter mest utsatt for fritidsbåtulykker

Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.

I en ny rapport har forskere på Transportøkonomisk Institutt studert ulykkesinnblanding, sikkerhetsatferd og holdninger knyttet til bruk av fritidsbåter i Norge. Rapporten viser blant annet at:
Navigasjonsutstyr om bord øker risikoen for uhell. Grunnen kan være at dette er typisk for båter som går mye i ukjent farvann, men det kan også skyldes at man blir distrahert av utstyret
Grunnstøting er den ulykkestypen som er vanligst blant fritidsbåter (35% av ulykkene). De fleste ulykkene medfører kun mindre materielle skader på båten.
Større fritidsbåter, motorbåter med mange hestekrefter og seilbåter er mer utsatt for ulykker enn mindre båter.
Seilbåter er mest utsatt, noe som blant annet skyldes at de stikker dypere, og dermed er sjansen større for grunnstøting, mens raske og store motorbåter er mer utsatt for mer alvorlige ulykker.
Rundt 45 prosent av båtbrukerne har en eller annen gang drukket alkohol rett før eller under en båttur. Promillegrensen til sjøs er ikke like streng som i vegtrafikken, så selv om en god del kjører båt med promille, vil ikke dette dermed si at de har en ulovlig promille. Men analysene viser at alkohol øker risikoen for ulykke.
Vestpåbudet har medført av flere bruker vest, men fortsatt er det mange som ikke alltid har på seg vest, særlig blant de med litt større båter.
De fleste ulykkene skjer i løpet av sommermånedene da båtene oftest er i bruk.
De fleste båtførere følger de sikkerhetstiltakene som finnes. Særlig de eldre båtførerne er flinke til å følge reglene.
Ulykkesrisikoen for fritidsbåter er høyere enn for personbiler, men lavere enn ulykkesrisikoen for sykkel og motorsykkel. Båtens hastighet ved ulykken er generelt sett noe høyere i personskadeulykker enn i materiellskadeulykker.
Tiltak
Forskerne bak rapporten ser også på tiltak for å bedre sikkerheten til sjøs, blant annet:
Mer synlig politi og økt kontrollvirksomhet til sjøs.
Bedre merking av grunner og skjær
Økt fokus på bruk av redningsvest/flyteutstyr (blant annet bør det kommuniseres at oppblåsbare vester trenger jevnlig service for å opprettholde sin flyteevne).
Rapporten er delvis basert på en spørreundersøkelse ble utført i august/september 2015. Respondentene ble trukket fra Redningsselskapets Småbåtsregister. Rundt 11 000 båteiere svarte på webundersøkelsen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.