Seilbåter mest utsatt for fritidsbåtulykker

sp5478f2.jpg

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX

Seilbåter mest utsatt for fritidsbåtulykker

Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.

I en ny rapport har forskere på Transportøkonomisk Institutt studert ulykkesinnblanding, sikkerhetsatferd og holdninger knyttet til bruk av fritidsbåter i Norge. Rapporten viser blant annet at:
Navigasjonsutstyr om bord øker risikoen for uhell. Grunnen kan være at dette er typisk for båter som går mye i ukjent farvann, men det kan også skyldes at man blir distrahert av utstyret
Grunnstøting er den ulykkestypen som er vanligst blant fritidsbåter (35% av ulykkene). De fleste ulykkene medfører kun mindre materielle skader på båten.
Større fritidsbåter, motorbåter med mange hestekrefter og seilbåter er mer utsatt for ulykker enn mindre båter.
Seilbåter er mest utsatt, noe som blant annet skyldes at de stikker dypere, og dermed er sjansen større for grunnstøting, mens raske og store motorbåter er mer utsatt for mer alvorlige ulykker.
Rundt 45 prosent av båtbrukerne har en eller annen gang drukket alkohol rett før eller under en båttur. Promillegrensen til sjøs er ikke like streng som i vegtrafikken, så selv om en god del kjører båt med promille, vil ikke dette dermed si at de har en ulovlig promille. Men analysene viser at alkohol øker risikoen for ulykke.
Vestpåbudet har medført av flere bruker vest, men fortsatt er det mange som ikke alltid har på seg vest, særlig blant de med litt større båter.
De fleste ulykkene skjer i løpet av sommermånedene da båtene oftest er i bruk.
De fleste båtførere følger de sikkerhetstiltakene som finnes. Særlig de eldre båtførerne er flinke til å følge reglene.
Ulykkesrisikoen for fritidsbåter er høyere enn for personbiler, men lavere enn ulykkesrisikoen for sykkel og motorsykkel. Båtens hastighet ved ulykken er generelt sett noe høyere i personskadeulykker enn i materiellskadeulykker.
Tiltak
Forskerne bak rapporten ser også på tiltak for å bedre sikkerheten til sjøs, blant annet:
Mer synlig politi og økt kontrollvirksomhet til sjøs.
Bedre merking av grunner og skjær
Økt fokus på bruk av redningsvest/flyteutstyr (blant annet bør det kommuniseres at oppblåsbare vester trenger jevnlig service for å opprettholde sin flyteevne).
Rapporten er delvis basert på en spørreundersøkelse ble utført i august/september 2015. Respondentene ble trukket fra Redningsselskapets Småbåtsregister. Rundt 11 000 båteiere svarte på webundersøkelsen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.