Seilbåter mest utsatt for fritidsbåtulykker

sp5478f2.jpg

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX

Seilbåter mest utsatt for fritidsbåtulykker

Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.

I en ny rapport har forskere på Transportøkonomisk Institutt studert ulykkesinnblanding, sikkerhetsatferd og holdninger knyttet til bruk av fritidsbåter i Norge. Rapporten viser blant annet at:
Navigasjonsutstyr om bord øker risikoen for uhell. Grunnen kan være at dette er typisk for båter som går mye i ukjent farvann, men det kan også skyldes at man blir distrahert av utstyret
Grunnstøting er den ulykkestypen som er vanligst blant fritidsbåter (35% av ulykkene). De fleste ulykkene medfører kun mindre materielle skader på båten.
Større fritidsbåter, motorbåter med mange hestekrefter og seilbåter er mer utsatt for ulykker enn mindre båter.
Seilbåter er mest utsatt, noe som blant annet skyldes at de stikker dypere, og dermed er sjansen større for grunnstøting, mens raske og store motorbåter er mer utsatt for mer alvorlige ulykker.
Rundt 45 prosent av båtbrukerne har en eller annen gang drukket alkohol rett før eller under en båttur. Promillegrensen til sjøs er ikke like streng som i vegtrafikken, så selv om en god del kjører båt med promille, vil ikke dette dermed si at de har en ulovlig promille. Men analysene viser at alkohol øker risikoen for ulykke.
Vestpåbudet har medført av flere bruker vest, men fortsatt er det mange som ikke alltid har på seg vest, særlig blant de med litt større båter.
De fleste ulykkene skjer i løpet av sommermånedene da båtene oftest er i bruk.
De fleste båtførere følger de sikkerhetstiltakene som finnes. Særlig de eldre båtførerne er flinke til å følge reglene.
Ulykkesrisikoen for fritidsbåter er høyere enn for personbiler, men lavere enn ulykkesrisikoen for sykkel og motorsykkel. Båtens hastighet ved ulykken er generelt sett noe høyere i personskadeulykker enn i materiellskadeulykker.
Tiltak
Forskerne bak rapporten ser også på tiltak for å bedre sikkerheten til sjøs, blant annet:
Mer synlig politi og økt kontrollvirksomhet til sjøs.
Bedre merking av grunner og skjær
Økt fokus på bruk av redningsvest/flyteutstyr (blant annet bør det kommuniseres at oppblåsbare vester trenger jevnlig service for å opprettholde sin flyteevne).
Rapporten er delvis basert på en spørreundersøkelse ble utført i august/september 2015. Respondentene ble trukket fra Redningsselskapets Småbåtsregister. Rundt 11 000 båteiere svarte på webundersøkelsen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FOTO: THIERRY AMELLER PHOTOGRAPHY KLEVEN
Facebook-gründer Mark Zuckerberg skal ha kjøpt en av «Ulysses» yachtene, som er bygd av Kleven-verftet i Norge.
Alukin C 950
Når får vi se den første aluminiumsbåten med Nimbus-merket på? Nimbus har nemlig gått inn som deleier i den Norrtäljebaserte aluminiumsbyggeren, Alukin. I første omgang blir båtene inkludert i Nimbus båtserie.
Studenter har laget varianten av kamuflasjen fra første verdenskrig.
Princess flesker til med solid selvskryt om «hemmeligheten» og mener selv den nye modellen bringer raske båter opp på et nytt nivå. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet, er det mange som mener.
Dette er «Wawe Boat 444» med vannscoooteren «docket» i posisjon akterut.
Man tager en "Wawe Boat 444", monterer en vannscooter akterut, og vips; du har en potensiell 50-knoper.
Systemet som nå er under Navico-paraplyen. (Foto: Lars Åke Redeén)
Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).
Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.
Ikke før har XO lansert «DFNDR» (på Land Rover-språket «Defender»), så er de klare me den Explorer. Lanseringen er på Düsseldorfmessen, som nå er nummer en messen i Europa.