Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I et fartskart som Kystverket har utarbeidet for kystkommunene er det bemerkelsesverdig lite informasjon. Fordi kommunene ikke gidder å legge inn sine lokale fartsforskrifter.
Trondheimsfjorden er lett å seile forbi på vei nord- eller sørover i båt. Den er jo nesten kjemisk fri for skjærgård! La deg likevel ikke lure. Det skjer mer langs Trondheimsfjorden enn du aner, så mye at Trondheimsfjorden Båtunion har laget en praktfull turguide på 430 sider.
Tre tidligere NB-klassikere skal nå støpes hos Roar Strømsnes sin Skorgenesfabrikk i Litauen. Båtene skal selges ved siden av Viksund ved Askøy Båtsenter.
PALMER PÅ STRANDA har blitt varemerket til Skartveit gjestehavn på Halsnøy i Ryfylke.
Med fullspekket program arrangeres Skartveitdagen for trettende gang. Og i år tildeles den populære havna på Halsnøy i Ryfylke lesernes gjestehavnpris.
KNBF ønsker enkle og felles fartsgrenser for hele landet.
Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) ønsker færre, enklere og mer samkjørte fartsgrenser på sjøen og vil frata kommunene retten til å bestemme fartsgrensene og la Kystverket overtar ansvaret.
Erfarne kursholdere er kritiske til enkelte spørsmål i den nye båtførerprøven.
Strykprosenten øker. Det er flere spørsmål i den nye båtførerprøven som selv ikke fagfolk kan svare på. Sjøfartsdirektoratet avviser kritikk.
Sankthansaften er båtfolkets jul og 17. mai på én gang. Akkurat nå krysser de mange arrangører av små og store arrangementer fingre for at værgudene må være på deres side. I følge meteorologene er de ikke det, men de har som kjent tatt feil før.
Tollbetjentene ligger ikke bare på riksgrensen. De kan følge deg helt inn i hjemmehavnen for å sjekke om båten er ulovlig importert - eller om du har smuglet.