Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

25 deltagere fra 15 nasjoner. I helgen braker det løs med verdensmesterskap i båtsportklasse F2 i Tønsberg. Det er duket for ny folkefest.
I serien «forunderlige farkoster» har vi dag valgt en flyvende RIB, eller en FIB som den heter på fagspråket. FIB står for Flying Inflatable Boat og er en patentert hangglider med båt og motor fra Italia.
I fjor kom den nye 4,5 liters V-6 motorer fra Mercury MerCruiser. Nå er det klart for en enda større kraftplugg på 6.2 liter.
Å rusle langs bryggene i Stavern er noe vi har gjort i uminnelige tider. Vi tar «bryggeslengen», pleier de fastboende å si. Du opplever kontraster på din vandring...
Da Draco våknet til live fra mange års dvale i fjor, og lanserte Draco 27 RS, vekket den oppsikt. Nye Draco 22 RS følger samme designlinje, men her er layouten bak vindskjermen mer tradisjonell.
Nordkappeier Ronny Antonsen bekrefter til Båtmagasinet i dag at det er Espen Thorup som skal utvikle de neste 4-5 båtene for selskapet, ikke Eker Design som står bak den nyeste toppmodellen 790 Noblesse.
HYBRIDBÅT: Det er ikke bare Nimbus som satser på hybrid. Verdens første superyacht med dieselektrisk fremdrift besøker i disse dager Bergen.
Verdens første superyacht med hybrid fremdrift er på jomfrutur og ligger i Bergen. Den metallic-lakkerte båten på 83,5 meter er et spektakulært syn! Skipet, som er splitter nyt, har gått direkte fra verftet i Nederland til Bergen for overlevering til kunde.
MEKTIGE SEILSKIP fra hele verden samles i disse dager i Ålesund. Her fra forrige gang byen var vertshavn, i 2001.
De fleste seilskutene er kommet på plass i Ålesund – som er vertshavn for Tall Ships Races i år. Arrangementet starter på onsdag og varer til 18. juli.