Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Leangbukta Maritime senter forbereder seg til Nordens første storbåtmesse. Den åpner for publikum lørdag 14. mars - og starter dermed helgen før «Sjøen for alle» på Lillestrøm.
Racerbåtfører Pål Virik Nilsen fra Sandefjord er klar for en full sesong i årets X Cat World Series. Han får tilbake sin gamle teamkamerat, Tom Barry-Cotter fra Australia, og skal kjøre for Team Gold Coast som er sponset av den australske feriebyen med samme navn. Sesongstart er allerede på fredag.
Fra søndag og frem til påske byr Oslofjordmuseet på en utstilling av påhengsmotorer. Her kan du se alt fra Norges eldste til verdens minste påhenger.
Forovertrekkende drev fra Volvo Penta.
Det vakte oppsikt da Volvo Penta introduserte IPS-drevet sitt. Nå har de kommet med samme løsning for hekkaggregat også. FWD heter det.
Ny kraftpakke fra Mercury. Verado på firehundre hester!
Mercury er først ute med 400-hesteren. Det er Veradoserien som får den.
Noen av regjeringens representanter i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite. Fra v. Torill Eidsheim (H), Helge Orten (H), Kjell Ivar Larsen (FrP), Kari Raustein (FrP) og komitesekretær Espen Espeset (FrP).
Promille, flytevest, aldersgrense, båtregister, vrakpant. Politikerne spurte, organisasjonene svarte.
Assisterende generalsekretær Endre Solvang overtar inntil videre som leder i administrasjonen i KNBF.
Finske XO er klar for lansering av en arvtaker fra 240-serien. XO 250 Open er bygget på det samme skroget, men likevel er det en ny og langt mer foredlet båt.