Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1. november opphører Redningsselskapets avtale med staten om driften av Småbåtregisteret. Den vil heller ikke bli fornyet. Nå er det fritt frem for alle som vil etablere tilsvarende tjenester.
D77 betyr nye tanker for Uttern. Den romslige og raske nyheten er klar til å ta opp konkurransen med flere veletablerte båtmerker.
De sier «gratulerer» til danskene, men tror ikke fartsrekorden Oslo-København får stå i fred særlig lenge. Ryggegutta i Team VV Teknikk har skumle planer.
Ribcat One er en norskbygget båt, men det er to dansker som satte rekorden mellom Oslo og København.
To dansker knuste den norske rekorden fra Oslo til København i dag.
BELLA 600 R: Finske Bella har utviklet en frekk familiebåt med rett baug.
Trauste og solide Bella går nye veier med sin nyhet 600 R.
I år var første gang Båter i sjøen-utstillingen var på Aker Brygge i Oslo.
Båter i sjøen-utstillingen på Aker Brygge ble en suksess.
Magnus har fått ny båt (Foto: Benny Høynes)
Husker du syvåringen Magnus som ble frastjålet sin nyinnkjøpte båt som han hadde spart til lenge? Nå har Magnus fått ny båt etter innsamlingsaksjon.
Nor Tech 36 American Flyer
Torsdag åpnet Båter i sjøen-utstillingen på Aker Brygge i Oslo. Det er flere verdenspremierer. Flere bilder fra messen finner du i karusellen under artikkelen. Utstillingen er åpen til og med søndag.