Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Innholdet er nøyaktig det samme som i papirbladet, men i et enda mer hendig format.
Husker du paret på Mjøsa som arvet tidligere eiers kortgjeld med pant i båten? Det må bli like naturlig for en båtkjøper å sjekke Norsk ordinært skipsregister (NOR) ved kjøp av fritidsbåt over 7 meter som det er å sjekke heftelser ved kjøp av fast eiendom og bruktbil.
Rett bak Trehusbyen fremstår Risør trebåtfestival som byens mest kjente varemerke. Nå går det mot konkurs, med et kreditorkrav på 150.000 kroner.
Eieren av denne Rinker 342 glemte hele båten sin - etter at den ble fortøyd i Strømstad for to år siden. Han trodde den var solgt. Siden har ingen hørt noe mer fra ham….
TØMMESTASJON: Du må ha lukket septikanlegg med tank og tømmestuss i dekket som passer til slike pumper dersom du skal over grensen til Sverige neste år. (Arkivfoto: Amund Rich. Løken)
Hvis du ikke har septiktank ombord med sugestuss i dekket, er Svenskekysten stengt for deg fra 1. april neste år.
Onsdag kveld kunne Båtmagasinet.no fortelle at båtdesigner Bård Eker har inngått samarbeidsavtale både med norske Nordkapp og finske Yamarin. Det åpnet seg fort et spørsmål om hvordan det er mulig å tjene to herrer, eller rettere sagt to så arge konkurrenter, samtidig.
Først kom den noe overraskende meldingen at Bård Eker og hans designselskap skal utvikle nye modeller for Nordkapp. I kveld kan Båtmagasinet fortelle at Hydrolifteieren også har fått samme oppdrag hos finske Yamarin. Begge stedene er han i ferd med å utvikle nye modeller.
Den nye Anytec 530 SP Fisher er skapt for hobbyfiske. Hele dekket foran styrekonsollen er utstyrt med store, drenerte stuverom.