Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

VEIAVGIFT: Helge André Njåstad og Harald T. Nesvik (FrP) lover kamp mot veiavgift til sjøs.
Veibruksavgift til sjøs er urimelig, sier stortingsrepresentant Helge André Njåstad (FrP) og lover kamp for å få den fjernet.
MED HARDTOP: Nye Saga 370 HT har fått et praktisk overbygg som visker ut skillet mellom ute og inne.
En av de siste gjenværende storbåtprodusentene her i landet, Saga Boats AS på Selje, utvider modellutvalget med en hardtop-versjon av Saga 365.
TØFF: Boston Whaler 230 Outrage vil utvilsomt bli en attraktiv båt for både fiskere og dem som ønsker en eksklusiv skjærgårdsjeep.
Boston Whaler 230 Outrage er noe av det tøffeste en sportsfisker kan ønske seg. Nå blir den tilgjengelig i Norge.
172 km/t: Her suser Frode Sundsdal i mål med toppfart på 172 km/t.
Frode Sundsdal, mannen bak Tønsberg Båtrace kunne ikke hatt en mye bedre dag under åpningen av den 4de runden I F2 Verdensmesterskapet.
Tønsberg havn vil være preget av fart og spenning denne helgen. For andre gang arrangeres VM-runde i Formel 2.
Den første utgave av Hydrolifts nye folkebåt på 22 fot er sjøsatt. For øyeblikket er båten under uttesting før den settes i serieproduksjon.
BAYLINER 842 Cuddy er nå tilgjengelig i Norge gjennom Formoe Yachting.
Bayliner håper å få suksess i Norge med sin 842 Cuddy. Den nye modellen byr på god overnattingsplass for en liten familie.
FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år.  Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
10 personer omkom under bruk av fritidsfartøy i første halvår 2016, viser statistikk fra Sjøfartsdirektoratet.