Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Erlend Prytz, direktør i Norboat, er uenig med styret i Norboat om veien videre, og slutter i jobben fra 1/1.2015.
Administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat slutter til nyttår. Uenighet om strategien for organisasjonen er årsaken.
Fairline har i all hemmelighet utviklet en helt ny båt som vil bli avslørt på London Boat Show rett over nyttår.
Nye Jeanneau Prestige 420
Jeanneaus nye 42-foter Prestige 420 vant pris i Paris.
Pearl 65
Pearl er et relativt ukjent båtmerke i Norge. Den engelske båtbyggeren har to modeller, en 65 og en 75-foter. Veldig luksuriøs og uoppnåelig for de aller, aller fleste, men man kan jo drømme.
Etter iherdige forsøk på å få skuta på rett kjøl har Polarboats måttet trekke inn årene. Det er åpnet konkurs med en gjeld på 16 millioner kroner.
Hvor er landets beste båtforening? Hvem fortjener ljugekrakken vår? Nå trenger vi din hjelp til å stemme frem «Årets Båtforening 2014».
Forleden dag ble robåten til Ulf Terje Johnsen stjålet. Etter oppslag i pressen dukket den opp igjen.
Terje Avner, alias MorMajor, gir en morsom julegave til alle båtentusiaster. Hans betraktninger i spalten «Bølgeblikk» fra Båtmagasinet er samlet i en gratis e-bok.