Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

RIVES: Det tradisjonsrike båtbyggeriet til Trond Huseklepp på Nøtterøy skal rives.
Gjennom de siste årene har eksklusive boligblokker krøpet tett innpå det lille båtbyggeriet på Nøtterøy. Klemt mellom storhusene har Trond Huseklepp jobbet med reparasjoner og oppgraderinger av båter. Nå blir det riving og flytting.
LEI SEG: Magnus (7) er trist og lei seg etter at han ble frastjålet den nye båten. Foto: Privat.
En facebookgruppe har snart samlet inn nok penger til ny båt til 7-åringen Magnus som fikk frastjålet sin egen.
RENT OG ENKELT: Uteplassen er designet med vekt på det funksjonelle. Den sosiale plassen er foran vindskjermen.
Draco har gjenoppstått. Vi har dannet oss et førsteinntrykk av bowriderern 26 RS.
Restene av den knuste Skilsøen heises på land i Pollen i Arendal etter at en 62 fots seilbåt hadde rent snekka i senk. (Foto: Øyvind Jørgensen)
Bare pinneved igjen av snekka.
Anytec 622 SPD
Anytec Boats AB i Sverige rives i filler innenfra.
LEI SEG: Magnus (7) er trist og lei seg etter at han ble frastjålet den nye båten. Foto: Privat.
Det er ikke mer enn noen dager siden Magnus Gundersen (7) kjøpte seg båt for sparepengene sine, en brukt AL 320 med 9.9 hesters Yamaha.
På formiddagen 9. august kom testbåten Kloster Patrol P36 endelig frem til Longyearbyen og Svalbard.
RS «KRAGERØ»: Olav Bjørshol vil selge redningsskøya «Kragerø» til Kragerø. Foto: Per Eckholdt/Kragerø Blad Vestmar.
Den gamle redningsskøyta RS 32 «Kragerø» kan være på vei hjem til Telemark og Kragerø. Eier Olav Bjørshol vil legge til rette for det.