Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Toppfarten er over 200 km/t på den  2250 meter lange banen. Fra Pole Position og ned til 10. plass skilte det 0,8 sekund i F2-EM i England. EDH-teamet, med Frode Sundsdal i båten, hevdet seg meget bra også denne gangen.
-Surt at pallen glapp også denne gangen, men jeg kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd, sier Frode Sundsdal rett etter hjemkomsten til Tønsberg fra F2-EM i England.
Husky R8
Finnmaster kombinerer det barske med det komfortable i sin splitter nye Husky R8s.
ALU-RACER: Buster Phantom er finnenes største og raskeste båt så langt.
Den nye Buster Phantom er den største og raskeste båten Buster noen sinne har produsert.
MULTIBÅT: Beneteau Antares 7 har mange bruksområder. For eksempel fisking, helgeturer, dagsturer og som pendlerbåt.
Beneteaus Antares-serie feirer 40 år og markerer det med å lansere to helt nydesignede båter i serien.
JUBEL: Christian Fischer (t.h.) og gjengen hans på Nøtterøy er storfornøyde. I går ble Teie Båtforening kåret til Årets Båtforening. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Litt overrasket, men veldig stolte, sier formann Christian Fischer i Teie Båtforening. I går ble den driftige foreningen på Nøtterøy kåret til Årets Båtforening.
REKORD: Nesten 15000 mennesker besøkte årets utgave av "Båter i sjøen" på Aker Brygge.
Både utstillere og messearrangøren Norboat jubler over årets utgave av "Båter i sjøen" på Aker Brygge. Det meldes om rekordbesøk og godt salg av båter i alle størrelser.
Illustrasjonsfoto: Frode Hansen, NTB/Scanpix.
Skipsregisteret (NOR) er det eneste registeret i Norge hvor man kan bruke fartøyet som sikkerhet for lån. Samlet utgjør de frivillig registrerte fartøyene nå verdier for rundt 59 milliarder.
NT TREND: Bavaria er på plass med sin E 40, en drivstoffgjerrig storbåt hvor farten ikke står i fokus. Med Volvo Penta D-3 150 hk marsjer den avgprde i 7-9 knop.
Båtmessen på Aker Brygge åpnet torsdag med 270 båter i sjøen og 50 utstillere på land. Noen nyheter mer spennende enn andre, som vanlig noen kuriositeter, noen giganter og noen som tenker mindre fart og litt miljø.