Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

REDUSERT AKTIVITET: Det er særlig politibåtene i Mandal og Risør som rammes av kuttene denne sommeren. (Foto: Amund Rich. Løken).
Agder politidistrikt må gjennomføre kutt i båttjenesten i sommer. Det melder Agderposten og NRK Sørlandet.
NY GENERASJON: Slik blir den nye Marex Sun Cruiser 310.
Marex Sun Cruiser har vært bygget i ulike utgaver fra 1988 til 2015, og har vært en stor salgssuksess for Marex. Nå kommer den i helt ny utgave. Båten skal presenteres for første gang på Båter i sjøen september 2016.
NY IMPORTØR: Marius Kragstad blir ny Beneteau motorbåt-importør i Norge.
Fra og med 15 april 2016 overtar Kragstad AS importen av Beneteau motorbåter i Norge. På verdensbasis hadde Beneteau en omsetningsøkning på 10 % i 2015, og Marius Kragstad mener merket har betydelig potensiale i Norge.
"EGOBÅT": Kaizer 42 henvender seg til den som vil ha det spesielle, men den skal bygges på samlebåndet hos Bavaria.
Bavaria lar latt seg forføre til å lisensprodusere rålekre Keizer 42 fra Nederland.
LINJELEKKER: Bavaria R40 blir en linjelekker og raskt familiebåt.
Bavaria R40 skal sette en ny standard. Det er en ny generasjon hurtiggående bobåt som bygges etter helt nye metoder.
PRINCESS: Jessica og Benny Martinsson nye Princessforhandlere i Vest-Sverige. Foto: Lars-Åke Redèen.
I ettermiddag ble det kjent at det er Jessica og Benny Martinsson som blir ny forhandler for Princess i Vest-Sverige.
FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.
Bård Eker og hans designteam i Fredrikstad er i ferd med å få frem en 22-foter av det mer «folkelige» slaget. Med den nye X-serien henvender han seg til en langt bredere målgruppe enn det han gjør med dagens «top end»-produkter. Skroget oppførte seg fint under testkjøring i vinter.
30 FOT: Mye plass og idyll i Beneteaus Swift Trawler 30.
Swift Trawler 30 er nykommeren Beneteaus trawler-serie. Den mest aktuelle modellen i det norske marked vil ha en 300 hk Volvo Penta D4, og da vil den ha en behagelig marsjfart på 8-10 knop.