Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I KIKKERTEN: Har han mistanke om promillekjøring  i Oslofjorden? Foto: © Paal Audestad / NTB_Scanpix/Samfoto.
Sommeren er i anmarsj og diverse interesseorganisasjonene griper begjærlig tak i alt som har med båt og sjøliv å gjøre. Nå som flyteplaggsaken har fått et vedtak - som omfatter noen av båtbrukerne - er det båtfylla som står for tur. Står promillegrensen på 0.8 for fall?
OPTIMAX DIESEL: 175 hk yter den nye V6 Mercury-motoren, som går på diesel.
Mercury Racing har lansert en ny OptiMax diesel utenbordsmotor. Totaktsmotoren går på lavsvovelholdig diesel og er utviklet for det amerikanske forsvaret.
I helgen er det duket for en kombinert båtmesse og festival i Fredrikstad, en båtfest med det overbevisende slagordet; «Sommeren starter i Fredrikstad».
Vi skal ta hensyn til fartsforskriften, men ikke glem at den også gjelder alle i fritidsbåt, sier lederen i taxibåtforeningen i Kragerø. Taxibåtene fikk ikke noen form for dispensasjon.
Stortinget har vedtatt at alle i fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter må ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold når båten er i fart. Gjelder det deg? Her er veiledningen fra Sjøfartsdirektoratet.
WR 10 er en trådløs fjernkontroll som snakker med autopiloter fra G&B, Simrad og Lowrance.
WR10 er en trådløs fjernkontroll som er laget for både B&G, Lowrance og Simrad Autopiloter, og kommer samtidig med lanseringen av Lowrance nye Outboard Pilot.
KLØYV er navnet på denne typen trimaran som er et prosjekt for hurtigbåt i over 50 knop mellom Stavanger og Trondheim.
Et nytt hurtigbåtkonsept er på tegnebordet. Det blir rute fra Stavanger til Trondheim med fem avganger om dagen og i over 50 knops fart.
Det meste du ser i den nye Skilsø 34 HT er norskprodusert, og vil i følge Torstein Nilsen i Viknes også forbli norskprodusert. Båtbyggeriet ligger på Askøy, men toneangivende utstyrsprodusenter har tilhold på Sørlandet.