Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Leserne våre kårer Årets Gjestehavn 2014. Hvilken havnesjef skal heise dette flagget? Du bestemmer.
Tønsberg vant i fjor. Vi har seks knallsterke kandidater til Årets Gjestehavn 2014. Du bestemmer hvilken havn det blir.
NY KJØLER: Vetus M-line har fått mer effektiv kjøling.
Vetus nye M-line-serie marinemotorer blir utrustet med et nytt system som reduserer motorens varmeutvikling og dermed senker temperaturen i motorrommet.
UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!
Nå kommer høststormene. Slik sikrer du båten i opplag på land.
En seilbåt veltet i den første høststormen og tok med seg et par snekker på Østerå ved Tvedestrand i helgen. (Foto: Øyvind Jørgensen)
I helgen har vi hatt den første store høststormen. Det merket båteierne
Her på Marineholmen i Møhlenpris i Bergen er det båtutstillingen til helgen. (Foto: nordboatvest.no)
Norboat avdeling vest arrangerer flytende båtmesse førstkommende helg.
Til våren kommer Hydrokapp eller Nordlift. Nei, nytt navn blir det ikke, men Bård Ekers Hydrolift innleder tett utviklingssamarbeid med Nordkapp.
Ronny Skauen mottok pris fra Sunseeker på vegne av Sleipner for deres stabilisatorer
Sleipner i Fredrikstad fikk pris på verdens største utstyrsutstilling METS i fjor. Nå har Sunseeker hektet seg på.
Bavaria utvider stadig med nye sportsmodeller. Den nye 36-foteren hadde nylig verdenspremiere i Oslo. Den nye 40-foteren ble presentert i Cannes og snart er flaggskipet 450 premiereklart.