Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

TIL TOPPS: Sting 610 ble prisvinner i Düsseldorf.
Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.
Axopar 37 SC blant spennende nyheter.
Verdens største innendørs båtmesse i Düsseldorf er i gang. Her er bildene av noen av de aktuelle nyhetene.
NIMBUS WTC: Spennende utviklingsplaner ble i dag lagt frem av Nimbus.
Svenske Nimbus Boats vil i løpet av året lansere en helt ny båtserie. Båtene kommer til å selges med bensin og diesel innenbords, samt med utenbords-motorer.
Bavaria har skapt en ny generasjon hurtiggående bobåter som bygges etter nye metoder. Først ut var Bavaria R40. I dag var det verdenspremiere for R40 Coupé i Düsseldorf.
Lars-Erik Solvang og Kaizers "far" Siep Kaizer etter avdukingen av den nye båten i Düsseldorf i dag.
Det var norske Lars-Erik Solvang som foretok den høytidelige avdukingen av den nye Keizer 42, en båt inspirert av den tradisjonelle runabout. Bavaria-importøren blir norgesimportør av den nye hollandske lekkerbisken.
NORSK DESIGNER: Espen Thorup har signert designet på finske Aquador 35 AQ.
Verdens største innendørs båtmesse Boot Düsseldorf åpner i morgen. Et stort antall nordiske nyheter skal avdukes i de neste dagene, sammen med sesongens nye modeller fra en lang rekke europeiske storprodusenter. Her er en sniktitt på noen av de heteste.
UTEN SEIL: Fartøyet skal jorden rundt på eget  "drivstoff" uten seil.
Dette eksperimentfartøyet skal bli det første uten seil, som skal gå jorden rundt, selvforsynt med «drivstoff» basert på solenergi, egenprodusert hydrogen og vindturbiner.
Det mest spennende med den 50-hesters dieselpåhengeren, Neander Dtorque 111, er at hvert av de to stemplene har to råder hver, som går fra stemplene til hver sin kontraroterende veivaksel.