Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

President Kai Schøne valgte å trekke seg fra sentralstyret i KNBF 10. januar. Den konstituerte presidenten Egil Kr. Olsen (bildet) sier til Båtmagasinet at uenighet om veivalg er foranledningen.
Den internasjonale båtmessen Boote i Düsseldorf, som pågår i disse dager, er arena for en lang rekke verdenspremierer. Her et glimt fra avduking av Bavarias nye flaggskip.
Båtmagasinet er tirsdag kveld gjort kjent med at forbundsstyret i KNBF har skiftet president i det stille. Det var på et ekstraordinært forbundsstyremøte 10. januar at visepresident Egil Kr. Olsen overtok lederposisjonen etter Kai Schøne som trakk seg med umiddelbar virkning.
I dag starter Borgarting lagmannsrett en ny rettsrunde mot to karer som er mistenkt for forsikringssvindel. Sommeren 2010 gikk en Sunseeker Manhattan 62 til bunns på hundre meters dyp under slep fra Strømstad til Skjeberg.
LES BÅTMAGASINET hvor du vil med iPaden. Første nummer er gratis.
Båtmagasinet har en god stund vært tilgjengelig for iPad-brukere. Nå er vi også tilgjengelig på Android nettbrett og mobil. Gratis for abonnenter på bladet!
-Her har vi truffet godt, sier en fornøyd Espen Aalrud i Marex. Nyheten Marex 375, en bakveggbåt bygget på suksessmodellen 370 Aft-skroget, vekker begeistring i Düsseldorf med sine mange praktiske løsninger.
VANT: Draco 26 RS vant prisen som European Powerboat of the Year i klassen opp til 35 fot.
Draco 26 DC vant prisen som "European Powerboat of the Year" på båtmessen i Düsseldorf lørdag. Windy 39 Camira var nominert i klassen opp til 45 fot, men nådde ikke helt til topps.
Man skal ha personlig flytemiddel til alle ombord. Denne pølsa kan også godt benyttes.
Det er ikke bare redningsvest og flytevest man kan bruke som personlig flytemiddel ombord. Også Restube kan brukes.