Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY MOTOR: Yamaha F25 presenteres på Paris Boat show
Yamaha senker vekta på sin nye 25-hester med 25 prosent, og lanserer samtidig en oppgradert F100.
Foto: NTB Scanpix,
15. desember blir det vedtatt en ny vrakpantordning for utrangerte fritidsbåter i Norge. I neste års statsbudsjett er det satt av vrakpant på 15000 kroner for hver båt som blir levert inn til et godkjent retursted. Hvordan ordningen skal praktiseres er fortsatt i det blå. I skrivende stund er det flere åpne enn besvarte spørsmål.
Etter en lang og god båtsesong er minnebrikker og mobiltelefoner fulle av knallgode sjø- og båtbilder. Kanskje du tatt blinkskuddet? Bli med i Båtmagasinets store fotokonkurranse.
UTEN FRIVILLIGE: Redningsselskapet har satt det frivillige mannskapet på Vestfold-skøyta RS "Eivind Eckbo" på land.
Det frivillige sjøredningskorpset i Vestfold er tvangsoppløst, melder Tønsbergs Blad i sin avis lørdag. Det er konflikt mellom det frivillige lokallaget og Redningsselskapets ledelse på Lysaker.
VINNERE:  Glade vinnere i Mandal; havnefogd Olav John Neset, ordfører Alf Erik Andersen og havnestyrets leder, Ove Nodeland. (Foto: Fridtjof Nygaard, Lindesnes Avis).
En jublende glad ordfører Alf Erik Andersen i Mandal fikk i formiddag vite at det er gjestehavnen i byen hans som i år er kåret av Båtmagasinets lesere til «Årets gjestehavn»
Garmins nye VHF byr på det meste av funksjoner.
To nye VHF-er fra Garmin vil være på markedet i 2017.
TØMMES: Flere av slusene i Göta Kanal tømmes nå for mann for å avdekke alvorlige lekkasjer.
Vakre Göta Kanal er i vinter gjenstand for omfattende renovering. For første gang i moderne tid skal sluse etter sluse tørrlegges for å avdekke små og store lekkasjer. Et møysommelig arbeid er i gang for å sikre sikre det unike byggverket for nye 200 år.
RYDS-IMPORTØR: Erling Sande blir ny importør av Ryds i Norge.
Ryds Båtar AB og Erling Sande A/S har inngått avtale om salg av Ryds båter i Norge.