Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I den nye Windy EØ Limo Tender er det over hode ikke tenkt tradisjonelt.
Slik oppfører hun seg, nye Bavaria Sport 400, en vakker høstdag i Oslofjorden.
Selv med sitt barske og litt annerledes utseende er den innredet og utstyrt for å dekke det nordiske båtfolkets behov. Nå er neste generasjon 29 fots Tugs på vannet.
KRAFTIGE SAKER: Vekt, ytelse og drivstoff gjør OXE unik.
Under utstyrsmessen METS i Amsterdam vises en gigantisk utenbordsmotor – som går på diesel. Den svenske motoren er basert på en GM-blokk, yter 200 hk og har et dreiemoment på 370 nm.
I et par sesonger har det vært småbåtene og dagsturbåtene som har reddet båtsalget i Norge. Nå peker pilene bratt oppover for de store familiebåtene.
Vår brukte testbåt har ramlet fra en nypris på ca 2,3 millioner i 2007 til en bruktpris i dag på rundt én million. Men det er fortsatt veldig mye båt igjen.
KLAR VINNER: Båtfolket stemte frem Skartveit Gjestehavn på Halsnøy i Ryfylke til gjestehavnvinner i 2014.
Båtfolket har talt: Skartveit Gjestehavn vant overlegent konkurransen om å bli Årets Gjestehavn 2014. Dermed kan Kjetil og Anita Ørnes på Skartveit heise flagget som viser at de var årets mest populære gjestehavn i 2014.
Aage Ulseth fikk den noe uvanlige beskjeden om at forsikringsselskapet hans i Gibraltar var konkurs. Derfor ville han ikke få erstatning for sin Azimut som ble totalskadet i brann i Oslofjorden i 2012. Det var ikke retten enig i...