Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Båt står i fokus når Tønsberg inviterer til båtshow tre hele dager til ende førstkommende helg. Det braker løs fredag.
Det du kaster i toalettet kan lett havne i sjøen. Renseanleggene makter ikke alltid å stoppe ørepinnen Q-tips sin vei fra toalettskåla til Oslofjorden. Kanskje havner de irriterende små pinnene i motorens kjølesystem?
79 år gamle Harald Blindheim fra Ålesund bestemte seg for å ta båtførerbevis – og det klarte han med glans. Men i statistikken så er det de unge som setter seg ved skolebenken.
Rundt en tredjedel av båtene på utstillingen «Dra til sjøs» i Bergen manglet dokumentasjon og brukerhåndbok, og en del manglet også dokumentasjonen oversatt til norsk.
Det er høye bølger rundt franske Zodiac for tiden. Z-Marine, som produserer båter for 38 millioner euro i året og har 90 ansatte i Frankrike, er satt under administrasjon for en seks måneders periode.
En ny rettsrunde med Johannes Lunde i hovedrollen i gang. Sammen med sin høyre hånd, Morten A. Berg, møter han nå i lagmannsretten, i håp om å bli trodd på at han ble uskyldig dømt i tingretten.
I slutten av mai dukker den opp for første gang i Norge, den nye Bavaria Sport 300. Nyheten er en spenstig og innholdsrik, ikke altfor stor, familiecruiser
Hvis du ikke vil utsettes for kladdeføre og solforbrenning i høyfjellet kan vi anbefale en tidlig start av vårpussen. Her er det stemning. Det diskuteres bunnstoff, vestpåbud og litt kloakk på svenskekysten.