Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

LES BÅTMAGASINET hvor du vil med iPaden. Første nummer er gratis.
Ta med deg båtmagasinet på hytta i påska.
MINSTEMANN: Sting 475 Pro skal være en rimelig og ujålete praktisk båt til fiske og røff bruk.
Sting 535 har vært en stor suksess for Frydenbø, som nå lanserer en mindre versjon basert på samme konsept.
NETTVERK: Tilårskomne instrumenter kan snakke med nye. Hvor stor kostnaden blir beror på antall enheter som skal kobles til i nettverket. Men besparelsen kan fort bli stor i forhold til å kjøpe nye instrumenter, forteller Ole Jo Søbye.
Ole Jo Søbye er tryllekunstneren som får gamle instrumenter til å snakke med de nye. Dermed er det tusenlapper å spare.
LÆRINGSMILJØ: –Redningsselskapet ønsker med dette å skape et nasjonalt og internasjonalt læringsmiljø innen sjøredning og sikkerhetsopplæring, sier generalsekretær Rikke Lind
Redningsselskapet kjøper maritimt kunnskapssenter i Horten
HØYREIST: Grandezza 40 Fly er blitt en høyreist og pen 40-foter med flybridge.
Dette er nye Grandezza 40 Fly, som snart skal vises i Bergen.
STYRHUSBÅT: Dolmøy 250 Combi føyer seg inn i rekken av nye styrhusbåter. Konseptet har blitt meget populært de senere årene.
250 Combi er siste styrhusbåt ut fra norske Dolmøy.
VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.
Forbina 42 Fly bygger på den gamle Forbina 40. Stort og flott, men lite nytt fra Värmland.
SMARTERE: Odeo Flare er det nye alternativet til de vanlige tradisjonelle røde pyrotekniske håndholdte bluss.
Dette håndholdte nødblusset varer i hele seks timer.