Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Fra 1. mai skal alle om bord i båter under åtte meter bruke flyteutstyr. Hvordan skal politiet, som rettshåndhever, finne ut om en båt er åtte meter eller mindre?
I dag ble det flertall for påbud om bruk av flyteplagg for alle i båt under åtte meter. Det ble vedtatt med knappest mulig flertall i Stortinget. Det sørget Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne for.
I dag er det duket for spennende debatt i Stortinget. Det skal stemmes over lovforslaget om påbudt bruk av flyteplagg.
Bransjen jubler over 26.000 besøkende på Sjøen for alle. Tallet er likevel forsvinnende lite i forhold til toppåret 1977 da over 115.000 mennesker var innom Norges Varemesse på Sjølyst.
Draco er tilbake i familiemarkedet. På «Sjøen for alle» kan du se den nye 22-foteren. Det var jo i denne klassen Draco hadde suksess i sin storhetstid på 1970- og 80-tallet. Uten sammenligning for øvrig.
Noen utstillere viser mer brunst enn andre på årets utgave av Sjøen for alle på Lillestrøm. Her kan du for eksempel ta på den nye 400 hesters påhengeren fra Mercury eller la blikket feste seg til den knallrøde nye generasjon T-TEC-motor fra Evinrude.
MS Sea 550
Arbeidsbåt eller hyttebåt. De polske MS-båtene blir stilt ut på Sjøen for alle.
Den vekker begeistring, Nordkapps nye storbåt, Noblesse 790, som vises for første gang for det norske publikum på «Sjøen for alle» på Lillestrøm i disse dager. Båten er den første selskapet har utviklet i samarbeid med Bård Eker og hans team.