Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

MILJØVERSTINGENE: Oslo skal spenge for biltrafikk til byen, men tilrettelegger ytterligere for at miljøverstingene skal få plass. Her cruiseskipet "Azura"som  passerer Dyna Fyr. (Foto: Stian Lysberg Solum, NTB/Scanpix).
-Er det mulig? Oslo vil tilrettelege for større skipstrafikk inn til indre Oslofjord, og det med skip som forurenser mer enn den samlede fritidsflåten. Det er askermannen, båtmannen og stjernekonstruktøren Espen Thorup som tordner.
På båtmessen i Göteborg er Askeladden på plass med nyheten C65 og Uttern med hyttebåten U77.
SILVER: Ny 6,40 meters bowrider fra finske Silver.
Stadig flere båtprodusenter vektlegger bowrider-konseptet. På båtmessen i Göteborg, som åpner i helgen, viser blant andre Silver og Micore nye BR-modeller.
Når Tor slår inn over landet senere i dag kan man risikere bølger med høyde opp mot 13 meter. (Foto:  NTB/Scanpix)
Tor er på full fart inn mot kysten. Sjekk fortøyningene før det er for sent.
ENKLERE: Nå skal det bli litt enklere å registrere fritidsbåten i skipsregisteret.
Fra 1. februar bortfaller kravet om annonsering i riksdekkende avis ved manglende dokumentasjon av eierforhold ved registrering av fartøy under 15 meter i skipsregisteret.
SARGO: FG Racing blir eneimportør av finske Sargo i Norge.
FG Racing overtar som eneimportør av finske Sargo i Norge.
SNART NORGE: Mercurys 400-hester er i bruk i den store verden. Til våren blir den godkjent også for norske fritidsbåter. (Foto: Atle Knutsen).
Mercurys monstermotor på 400 hester har i et års tid blitt vist på messer verden rundt, men ingen eksemplarer er så langt levert til fritidsflåten i Europa. Årsaken er at motoren ikke har vært CE-merket. På vårparten vil den være godkjent for det norske markedet.
Tidligere salgssjef og storbåtselger i Stavanger Marinesenter, Egil Mathisen, har etablert nytt selskap for storbåtmegling og service i Stavanger.