Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Oceanmaster 630 WA er ikke til å kjenne igjen. Vi hadde atskillig å utsette på fjorårets utgave. Årets faceliftbåt innfrir som familiebåt.
Bavaria står foran lansering av flere sportsmodeller i høst. Sport 360 har sin verdenspremiere i Oslo, mens 40-foteren skal vises i Cannes.
Sjøfartsdirektoratet bekrefter i en pressemelding i dag at ulykken med Dolmøy 230 Fisker skal følges opp. Samtidig roper direktoratet et varsko om overlast av små arbeidsbåter og fiskebåter.
Rivrøret i skap
Barbro Holmström var 70 år når hun bestemte seg for å satse helhjertet på sin lille oppfinnelse.
Rune Grindvold hadde skikkelig utstyr da han tok opp denne ruggen av en kveite. Både redningsvest og fiskestang holdt mål!
DOLMØY: Det var en Dolmøy 230 Fisker som kantret utenfor Mehman tidligere i juli. Svensk hobbyfisker omkom. Foto: Produsent.
Statens Havarikommisjon for transport kommer i en foreløpig rapport med sterk kritikk av Dolmøy 230 Fisker. Bakgrunnen er havariet utenfor Mehamn Finnmark 6. juli hvor en svensk hobbyfisker mistet livet som følge av hjertestans da båten kantret. Båten hadde betydelig overvekt. Sjøfartsdirektoratet har gitt saken høy prioritet.
UNIK SAMLING: D/S «Stord I » ved kai i Oslo sammen med et stort antall andre veteranfartøy. Foto: Harald Sætre.
Aldri før har så mange og så flotte veteranskip besøkt hovedstaden samtidig. Oslo var målet for den store konvoien som ble gjennomført som et ledd i den store grunnlovsfeiringen. I helgen var det veteranfest i byen.
Geir Børresen lot seg imponere av den flotte sjekta til Kystlagets Dag Høibø som får etterlengtet stell inne i en av de gamle galeiskurene på Fredriksvern verft.