Seilas mellom Rakkebåene

Rakke.jpg

RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).
RAKKE: Kystverkets Oljevern 03 har satt ut riggen for å bore enda en jernstang ned på grunnene ved Rakke. (Foto: Amund Rich. Løken).

Seilas mellom Rakkebåene

Nå kan du ta den indre leia over Rakke. Kystverket er ferdig med merking av leia, men ikke tro at det er ufarlig.

”En lettfattelig og morsom småbåtlei gjennom et av Østlandets farligste sjøområder”. Slik beskriver KNBFs generalsekretær Reidar Kjelsrud sin nylig gjennomførte ”jomfrutur” i den ferdig merkede innerste leia over Rakkebåene.Farlig farvann   Morsom er ikke det uttrykket som er mest brukt om dette brutale farvannet, hvor seilasen foregår mellom skjær, grunner og båer. Litt tryggere nå som Kystverks merkefartøy Oljevern 03 har satt på plass stengene som markerer de største farene langs land mellom Svartskjæra og Naverhella utenfor Stavern. I dårlig vær har det med livet som innsats at småbåtbrukere våget seg frem mellom steinene i dette området. Men i godt vær kan det være både spektakulært og morsomt – så lenge finværet ikke tar slutt eller motoren tar kvelden.For lokalkjente   Lokalkjente har alltid tatt seg gjennom den indre leia fint vær, men sterke krefter har vært i sving for å gjøre leia sikker for alle som vil gå der. Kystverket fikk både budsjett og mandat til å merke leia i år, etter grundig planlegging sammen med Larvik havnevesen, KNBF og Stavern Båtforening.Det er nå totalt 15 nye merker på Rakke, hvor 7-8 markerer den nye leia. Kystverket gjorde ferdig merkingen i slutten av fellesferien.Båtmagasinet var medBåtmagasinet fulgte Kystverkes Oljevern 03 på jobb med merkingen i sommer. Den reportasjen kan du lese i Båtmagasinet nr 9 som nå er i bladhyllene.   Skipsfører Kai Jensen på redningsskøya RS Stormbull minner om farene ved Rakke - med og uten staker. At leia merkes betyr ikke at det trygt å seile der.- Det er greit å minne om at vi kvier oss for å ta den leia i dårlig vær. Det bør heller ingen andre gjøre, sier han.

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«Langåra – et sommerparadis» er tittelen på kortfilmen som skal vises for båtfolket i Middagsbukta lørdag kveld.
Selv om det ikke vært noen etterforsking av de mange gassulykkene i fritidsbåter i sommer, er kullosforgiftning trolig årsaken. Nå setter Sjøfartsdirektoratet fokus på problemet og medgir at de er bekymret.
Her er de første bildene av flaggskipet Bavaria 450 som første gang vises i Norge på den flytende båtmessen «Båter i Sjøen» på Aker brygge fra 3-6. september.
Erlend Prytz (innfelt) er ansatt som ny administrerende direktør i Norsk Maritime Eksportører. Kåre Rannekleiv er ute av Nidelv i Kina etter 15 år i ledelsen.
Tidligere administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz har fått tilsvarende stilling i Norske Maritime Eksportører. Kåre Rannekleiv forlater Nidelv i Kina.
Har du vært innom mange gjestehavner i sommer? Har du en favoritthavn? I tilfelle må du fortelle oss hvor du mener Båtmagasinets store flagg «Årets gjestehavn» skal vaie neste år. Det er tid for kåring av «Årets gjestehavn 2015».
Goldfish har laget en helt ny 23 Tender. Ny? Den ser jo akkurat ut som før. Her er det skinnet som bedrar.
Båter i sjøen på Aker Brygge
Båter i sjøen er Skandinavias største flytende båtmesse, og arrangeres på Aker Brygge i Oslo 3-6. september.
Etter suksess med sine nye båter, 21 Capri (med dekk), og Carina (bowrider), lanserer Chris-Craft en helt ny 25 Capri som skal være klar til 2016-sesongen.