Satser på god vekst i båtmarkedet i Vestfold

IMG_2493.JPG

VEKST: Vestfold Maritim forventer kraftig omsetningsvekst i årene som kommer. Nå er det helårs båtliv i det nye 880 kvadratmeter store anlegget på Vear utenfor Tønsberg. (Foto: Amund Rich. Løken).
VEKST: Vestfold Maritim forventer kraftig omsetningsvekst i årene som kommer. Nå er det helårs båtliv i det nye 880 kvadratmeter store anlegget på Vear utenfor Tønsberg. (Foto: Amund Rich. Løken).

Satser på god vekst i båtmarkedet i Vestfold

Med klokketro på markedet og god medvind satser Vestfold Maritime i nytt gigantisk båtsenter på Vear. Butikkarealet er mer enn 10-doblet og flere ansatte er på vei inn.

-Vi satser bredt og stort, for dette har vi tro på, sier daglig leder Per Ivar Aas til Båtmagasinet. Den lille virksomheten som startet i Melsomvik i 2008 har vokst seg til å bli en av de største aktørene innen fritidsbåt i Vestfold og landets desidert største på vannscootere. De flyttet fra Melsomvik til Vear i 2015 med det klare mål å utvide både salg og service. Snaue to år etter har det skjedd. Butikklokalet er mer enn ti-doblet, og i det 500 kvm store verkstedet er det tilrettelagt for enda flere mekanikere.
Båt hele året
-På sjøen er kanskje båtsesongen nokså kort, men med dette supre anlegget skal vi vise at det er liv laga for båt og vannscootere hele året, sier en fornøyd daglig leder Per Ivar Aas, og legger til;
-Vi selger like mye båt og vannscootere om vinteren som om sommeren. Verkstedet har mye å gjøre på denne årstiden. Vår filosofi er at båtfolket skal bruke sesongen på sjøen, og da er det viktig å bruke resten av året til å forberede seg, enten det dreier seg om å bytte båt, ha service på motoren eller delta på maritime kurs, sier han. I tillegg til det store anlegget på Vear har selskapet et anlegg i Melsomvik som leies ut til arrangementer og hvor all kursvirksomhet er samlet.
Forventer stor vekst
I det flotte anlegget på Vear er det i tillegg til en stor og flott båt- og vannscooterutstilling også en egen innendørs avdeling for salg av brukte båter og vannscootere. Her er det også «vinterhotell» for båter, motorer og vannscootere. De to siste årene har selskapet hatt en årlig omsetning på om lag 35 millioner kroner, men Aas legger ikke skjul på at veksten skal fortsette. Innen 2020 skal omsetningen økes til 60 millioner kroner.
I tillegg til å være forhandler av Yamaha motorer og båter fra Finnmaster og Grand, satses det stort på et sterkt voksende marked av Sea Doo vannscootere. Selskapet har også et autorisert Yamha og Silver-verksted.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.
Den norske båtprodusenten Pioner på Bjørkelangen var først ute i Norge med å få sine modeller 3. parts godkjent etter ny forskrift.
STOLT: Det er en stolt daglig leder Per Ivar Aas som nå har åpnet et gigantisk båt- og vannscootersenter på Vear.(Foto: Amund Rich. Løken).
Med klokketro på markedet og god medvind satser Vestfold Maritime i nytt gigantisk båtsenter på Vear. Butikkarealet er mer enn 10-doblet og flere ansatte er på vei inn.
Zodiac Open 7.
Franske Zodiac fornyer seg kraftig. Her er nyheten Open 7.
DRUKNET: Antall dødsulykker med fritidsbåt viser en tydelig nedgang.Illustrasjonsfoto: Vegard M. Aas, NTB/Scanpix.
Sjøfartsdirektoratet har registrert at 27 personer omkom i fritidsbåtulykker i 2016. Sammenlignet med 2015 er dette en nedgang på 10 dødsfall. En må tilbake til 2007 før en finner et nivå som er lavere. Samtidig med at færre omkom fra fritidsbåt, reddet Redningsselskapet 45 menneskeliv i 2016. 15 flere enn i 2015.
Store innkjøp, nye norgespakker og fordelaktig kursutvikling gjør at Bavaria Båt Norge AS velger ny prisstrategi i 2917. Prisene går ned 3-5 prosent.
GRATIS: Det kan bli gratis å levere utrangerte båter under 5,5 meter til kommunenes avfallsstasjoner.
Miljødirektoratet anbefaler at båter under 5,5 meter og uten innenbords motor skal inngå i kommunenes lovpålagte renovasjon.
UTFORDRER: Slik blir Sting 630 Fast Track.
Sting kaster seg inn i kampen om helårsbrukere og hobbyfiskere med sin nyhet 630 Fast Track. Båten skal utfordre europeiske volumprodusenter som for lengst har sett et voksende marked for små og mellomstore hyttebåter.
TIL TOPPS: Sting 610 ble prisvinner i Düsseldorf.
Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.