Satser på god vekst i båtmarkedet i Vestfold

IMG_2493.JPG

VEKST: Vestfold Maritim forventer kraftig omsetningsvekst i årene som kommer. Nå er det helårs båtliv i det nye 880 kvadratmeter store anlegget på Vear utenfor Tønsberg. (Foto: Amund Rich. Løken).
VEKST: Vestfold Maritim forventer kraftig omsetningsvekst i årene som kommer. Nå er det helårs båtliv i det nye 880 kvadratmeter store anlegget på Vear utenfor Tønsberg. (Foto: Amund Rich. Løken).

Satser på god vekst i båtmarkedet i Vestfold

Med klokketro på markedet og god medvind satser Vestfold Maritime i nytt gigantisk båtsenter på Vear. Butikkarealet er mer enn 10-doblet og flere ansatte er på vei inn.

-Vi satser bredt og stort, for dette har vi tro på, sier daglig leder Per Ivar Aas til Båtmagasinet. Den lille virksomheten som startet i Melsomvik i 2008 har vokst seg til å bli en av de største aktørene innen fritidsbåt i Vestfold og landets desidert største på vannscootere. De flyttet fra Melsomvik til Vear i 2015 med det klare mål å utvide både salg og service. Snaue to år etter har det skjedd. Butikklokalet er mer enn ti-doblet, og i det 500 kvm store verkstedet er det tilrettelagt for enda flere mekanikere.
Båt hele året
-På sjøen er kanskje båtsesongen nokså kort, men med dette supre anlegget skal vi vise at det er liv laga for båt og vannscootere hele året, sier en fornøyd daglig leder Per Ivar Aas, og legger til;
-Vi selger like mye båt og vannscootere om vinteren som om sommeren. Verkstedet har mye å gjøre på denne årstiden. Vår filosofi er at båtfolket skal bruke sesongen på sjøen, og da er det viktig å bruke resten av året til å forberede seg, enten det dreier seg om å bytte båt, ha service på motoren eller delta på maritime kurs, sier han. I tillegg til det store anlegget på Vear har selskapet et anlegg i Melsomvik som leies ut til arrangementer og hvor all kursvirksomhet er samlet.
Forventer stor vekst
I det flotte anlegget på Vear er det i tillegg til en stor og flott båt- og vannscooterutstilling også en egen innendørs avdeling for salg av brukte båter og vannscootere. Her er det også «vinterhotell» for båter, motorer og vannscootere. De to siste årene har selskapet hatt en årlig omsetning på om lag 35 millioner kroner, men Aas legger ikke skjul på at veksten skal fortsette. Innen 2020 skal omsetningen økes til 60 millioner kroner.
I tillegg til å være forhandler av Yamaha motorer og båter fra Finnmaster og Grand, satses det stort på et sterkt voksende marked av Sea Doo vannscootere. Selskapet har også et autorisert Yamha og Silver-verksted.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.