Saga Oseberg kan seile igjen

syca481d (1).jpg

SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.

Saga Oseberg kan seile igjen

Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.

Omgjøringen kommer som følge av Stiftelsen Oseberg Vikingarv/Oseberg Båtlag sin klage. I en pressemelding i dag heter det at departementet fastholder at Saga Oseberg er omfattet av skipssikkerhetsloven og relevante forskrifter som gjelder for passasjerskip. Næringsminister Monica Mæland sier at dette regelverket er utviklet med tanke på konvensjonelle skip. 
Nye regler for historiske skip
– Jeg vil be Sjøfartsdirektoratet om å utarbeide et enklere regelverk for historiske skip innen neste år. Jeg har forståelse for at det omfattende regelverket ikke nødvendigvis passer i saker som denne, sier Mæland.
Sjøfartsdirektoratet la i juni frem 13 vilkår som måtte være oppfylt for at Saga Oseberg kunne få en midlertidig tillatelse til å frakte passasjerer. Formålet er at skipet drives på en betryggende måte som gir god nok sikkerhet for mannskap og passasjerer. 
Dispensasjon i år

– Etter en grundig gjennomgang av saken, har jeg besluttet at Saga Oseberg kan få utstedt tillatelse ut sesongen 2017 uten å oppfylle to av vilkårene, sier Mæland. 
Man har godtatt at skipet kan benytte håndholdt VHF og at den kan ha følgebåt som sikkerhet ut denne sesongen. Når det gjelder de elleve andre punktene er det gjort tilpasninger som gjør det mulig for stiftelsen å gjennomføre sine planlagte turer ut denne sesongen.
Inspeksjon

Stiftelsen må gjennomføre en inspeksjon med Sjøfartsdirektoratet, noe som kan skje allerede denne uken. Dette må gjøres før direktoratet kan ta stilling til om alle vilkårene er oppfylt, og midlertidig fartstillatelse kan utstedes til Saga Oseberg, heter det i pressemeldingen i dag.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.