Saga Oseberg kan seile igjen

syca481d (1).jpg

SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.

Saga Oseberg kan seile igjen

Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.

Omgjøringen kommer som følge av Stiftelsen Oseberg Vikingarv/Oseberg Båtlag sin klage. I en pressemelding i dag heter det at departementet fastholder at Saga Oseberg er omfattet av skipssikkerhetsloven og relevante forskrifter som gjelder for passasjerskip. Næringsminister Monica Mæland sier at dette regelverket er utviklet med tanke på konvensjonelle skip. 
Nye regler for historiske skip
– Jeg vil be Sjøfartsdirektoratet om å utarbeide et enklere regelverk for historiske skip innen neste år. Jeg har forståelse for at det omfattende regelverket ikke nødvendigvis passer i saker som denne, sier Mæland.
Sjøfartsdirektoratet la i juni frem 13 vilkår som måtte være oppfylt for at Saga Oseberg kunne få en midlertidig tillatelse til å frakte passasjerer. Formålet er at skipet drives på en betryggende måte som gir god nok sikkerhet for mannskap og passasjerer. 
Dispensasjon i år

– Etter en grundig gjennomgang av saken, har jeg besluttet at Saga Oseberg kan få utstedt tillatelse ut sesongen 2017 uten å oppfylle to av vilkårene, sier Mæland. 
Man har godtatt at skipet kan benytte håndholdt VHF og at den kan ha følgebåt som sikkerhet ut denne sesongen. Når det gjelder de elleve andre punktene er det gjort tilpasninger som gjør det mulig for stiftelsen å gjennomføre sine planlagte turer ut denne sesongen.
Inspeksjon

Stiftelsen må gjennomføre en inspeksjon med Sjøfartsdirektoratet, noe som kan skje allerede denne uken. Dette må gjøres før direktoratet kan ta stilling til om alle vilkårene er oppfylt, og midlertidig fartstillatelse kan utstedes til Saga Oseberg, heter det i pressemeldingen i dag.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.