Saga Oseberg kan seile igjen

syca481d (1).jpg

SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.

Saga Oseberg kan seile igjen

Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.

Omgjøringen kommer som følge av Stiftelsen Oseberg Vikingarv/Oseberg Båtlag sin klage. I en pressemelding i dag heter det at departementet fastholder at Saga Oseberg er omfattet av skipssikkerhetsloven og relevante forskrifter som gjelder for passasjerskip. Næringsminister Monica Mæland sier at dette regelverket er utviklet med tanke på konvensjonelle skip. 
Nye regler for historiske skip
– Jeg vil be Sjøfartsdirektoratet om å utarbeide et enklere regelverk for historiske skip innen neste år. Jeg har forståelse for at det omfattende regelverket ikke nødvendigvis passer i saker som denne, sier Mæland.
Sjøfartsdirektoratet la i juni frem 13 vilkår som måtte være oppfylt for at Saga Oseberg kunne få en midlertidig tillatelse til å frakte passasjerer. Formålet er at skipet drives på en betryggende måte som gir god nok sikkerhet for mannskap og passasjerer. 
Dispensasjon i år

– Etter en grundig gjennomgang av saken, har jeg besluttet at Saga Oseberg kan få utstedt tillatelse ut sesongen 2017 uten å oppfylle to av vilkårene, sier Mæland. 
Man har godtatt at skipet kan benytte håndholdt VHF og at den kan ha følgebåt som sikkerhet ut denne sesongen. Når det gjelder de elleve andre punktene er det gjort tilpasninger som gjør det mulig for stiftelsen å gjennomføre sine planlagte turer ut denne sesongen.
Inspeksjon

Stiftelsen må gjennomføre en inspeksjon med Sjøfartsdirektoratet, noe som kan skje allerede denne uken. Dette må gjøres før direktoratet kan ta stilling til om alle vilkårene er oppfylt, og midlertidig fartstillatelse kan utstedes til Saga Oseberg, heter det i pressemeldingen i dag.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.