Saga Oseberg kan seile igjen

syca481d (1).jpg

SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.

Saga Oseberg kan seile igjen

Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.

Omgjøringen kommer som følge av Stiftelsen Oseberg Vikingarv/Oseberg Båtlag sin klage. I en pressemelding i dag heter det at departementet fastholder at Saga Oseberg er omfattet av skipssikkerhetsloven og relevante forskrifter som gjelder for passasjerskip. Næringsminister Monica Mæland sier at dette regelverket er utviklet med tanke på konvensjonelle skip. 
Nye regler for historiske skip
– Jeg vil be Sjøfartsdirektoratet om å utarbeide et enklere regelverk for historiske skip innen neste år. Jeg har forståelse for at det omfattende regelverket ikke nødvendigvis passer i saker som denne, sier Mæland.
Sjøfartsdirektoratet la i juni frem 13 vilkår som måtte være oppfylt for at Saga Oseberg kunne få en midlertidig tillatelse til å frakte passasjerer. Formålet er at skipet drives på en betryggende måte som gir god nok sikkerhet for mannskap og passasjerer. 
Dispensasjon i år

– Etter en grundig gjennomgang av saken, har jeg besluttet at Saga Oseberg kan få utstedt tillatelse ut sesongen 2017 uten å oppfylle to av vilkårene, sier Mæland. 
Man har godtatt at skipet kan benytte håndholdt VHF og at den kan ha følgebåt som sikkerhet ut denne sesongen. Når det gjelder de elleve andre punktene er det gjort tilpasninger som gjør det mulig for stiftelsen å gjennomføre sine planlagte turer ut denne sesongen.
Inspeksjon

Stiftelsen må gjennomføre en inspeksjon med Sjøfartsdirektoratet, noe som kan skje allerede denne uken. Dette må gjøres før direktoratet kan ta stilling til om alle vilkårene er oppfylt, og midlertidig fartstillatelse kan utstedes til Saga Oseberg, heter det i pressemeldingen i dag.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.