Saga Oseberg kan seile igjen

syca481d (1).jpg

SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.

Saga Oseberg kan seile igjen

Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.

Omgjøringen kommer som følge av Stiftelsen Oseberg Vikingarv/Oseberg Båtlag sin klage. I en pressemelding i dag heter det at departementet fastholder at Saga Oseberg er omfattet av skipssikkerhetsloven og relevante forskrifter som gjelder for passasjerskip. Næringsminister Monica Mæland sier at dette regelverket er utviklet med tanke på konvensjonelle skip. 
Nye regler for historiske skip
– Jeg vil be Sjøfartsdirektoratet om å utarbeide et enklere regelverk for historiske skip innen neste år. Jeg har forståelse for at det omfattende regelverket ikke nødvendigvis passer i saker som denne, sier Mæland.
Sjøfartsdirektoratet la i juni frem 13 vilkår som måtte være oppfylt for at Saga Oseberg kunne få en midlertidig tillatelse til å frakte passasjerer. Formålet er at skipet drives på en betryggende måte som gir god nok sikkerhet for mannskap og passasjerer. 
Dispensasjon i år

– Etter en grundig gjennomgang av saken, har jeg besluttet at Saga Oseberg kan få utstedt tillatelse ut sesongen 2017 uten å oppfylle to av vilkårene, sier Mæland. 
Man har godtatt at skipet kan benytte håndholdt VHF og at den kan ha følgebåt som sikkerhet ut denne sesongen. Når det gjelder de elleve andre punktene er det gjort tilpasninger som gjør det mulig for stiftelsen å gjennomføre sine planlagte turer ut denne sesongen.
Inspeksjon

Stiftelsen må gjennomføre en inspeksjon med Sjøfartsdirektoratet, noe som kan skje allerede denne uken. Dette må gjøres før direktoratet kan ta stilling til om alle vilkårene er oppfylt, og midlertidig fartstillatelse kan utstedes til Saga Oseberg, heter det i pressemeldingen i dag.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune