RS hedrer sin største donator

7851629932_b267ffce06_o.jpg

Her er Hans Herman Horn entusiastisk til rors i RS «Sundt Flyer» i 2008. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Her er Hans Herman Horn entusiastisk til rors i RS «Sundt Flyer» i 2008. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Ny praktskøyte

RS hedrer sin største donator

Hans Herman Horn har donert fire redningsskøyter og nå blir han beæret ved at en ny praktskøyte skal bære hans navn. Marit Bjørgen skal døpe Redningsselskapets nye redningsskøyte «Hans Herman Horn» 6. september på Honnørbrygga i Oslo.

Valget av gudmor er ikke tilfeldig. Hans Herman Horn har donert millioner til skiidretten, og med 30 «Birken»-merker, ligger skisporten hans hjerte nær.

    – Det er en ære for oss å gi RS 168 navnet «Hans Herman Horn», oppkalt etter vår største donator. Horn har donert hele fire redningsskøyter til Redningsselskapet i løpet av de siste 16 årene. Det har vært et enormt bidrag til sjøsikkerheten, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.

 

Rask og sjødyktig
Den nye redningsskøyta koster drøyt 40 millioner kroner, og blir bygg nummer to i Ulstein-klassen. Dette er fartøyer som kombinerer høy fart med stor slepekapasitet og ekstrem sjødyktighet.

    Toppfarten er på tett opp mot 40 knop, og den vil således kunne komme raskt til unnsetning når hjelpen trengs. Skøyta er 22 meter lang og utstyrt med det siste innen moderne hjelpemidler for å kunne takle krevende redningsoppdrag i dårlig vær. 

RS «Hans Herman Horn» vil bemannes av et mannskap bestående av skipper, styrmann og maskinist – alle dykkere og redningsmenn. Den vil primært betjene kyst-, fiske- og fritidsfartøy i tillegg til å kunne yte akutt livreddende innsats .Fartøyet er konstruert for å utføre operasjoner som sleping, berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport. Skøyta er utstyrt med det nyeste innen radarteknologi og har i tillegg et avansert varmesøkende kamera. Dette gjør RS «Hans Herman Horn» til et komplett redningsfartøy.

 

Starter i Farsund

RS 168 skal i sitt første år stasjoneres i Farsund. Etter dette vil den bli flyttet til værutsatte kyststrekinger i Nord-Norge.

      Den første skøyta, RS »Hvaler», donerte Horn i 2002, den fjerde, RS «Horn Stayer», ble døpt i juni i år. I tillegg har Horn donert RS «Horn Flyer» og RS «Horn Rescue».

RS 168 er finansiert gjennom Redningsselskapets byggefond. 

 

FAKTA - RS 168 «Hans Herman Horn»

  • Skroglengde: 22 meter
  • Klasse: Ulstein
  • Største bredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 1,2 meter
  • Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
  • Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
  • Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
  • Toppfart: 38 knop
  • Byggemateriale: Aluminium
  • Arbeidsdekk med slepevinsj
  • Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.