RS hedrer sin største donator

7851629932_b267ffce06_o.jpg

Her er Hans Herman Horn entusiastisk til rors i RS «Sundt Flyer» i 2008. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Her er Hans Herman Horn entusiastisk til rors i RS «Sundt Flyer» i 2008. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Ny praktskøyte

RS hedrer sin største donator

Hans Herman Horn har donert fire redningsskøyter og nå blir han beæret ved at en ny praktskøyte skal bære hans navn. Marit Bjørgen skal døpe Redningsselskapets nye redningsskøyte «Hans Herman Horn» 6. september på Honnørbrygga i Oslo.

Valget av gudmor er ikke tilfeldig. Hans Herman Horn har donert millioner til skiidretten, og med 30 «Birken»-merker, ligger skisporten hans hjerte nær.

    – Det er en ære for oss å gi RS 168 navnet «Hans Herman Horn», oppkalt etter vår største donator. Horn har donert hele fire redningsskøyter til Redningsselskapet i løpet av de siste 16 årene. Det har vært et enormt bidrag til sjøsikkerheten, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.

 

Rask og sjødyktig
Den nye redningsskøyta koster drøyt 40 millioner kroner, og blir bygg nummer to i Ulstein-klassen. Dette er fartøyer som kombinerer høy fart med stor slepekapasitet og ekstrem sjødyktighet.

    Toppfarten er på tett opp mot 40 knop, og den vil således kunne komme raskt til unnsetning når hjelpen trengs. Skøyta er 22 meter lang og utstyrt med det siste innen moderne hjelpemidler for å kunne takle krevende redningsoppdrag i dårlig vær. 

RS «Hans Herman Horn» vil bemannes av et mannskap bestående av skipper, styrmann og maskinist – alle dykkere og redningsmenn. Den vil primært betjene kyst-, fiske- og fritidsfartøy i tillegg til å kunne yte akutt livreddende innsats .Fartøyet er konstruert for å utføre operasjoner som sleping, berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport. Skøyta er utstyrt med det nyeste innen radarteknologi og har i tillegg et avansert varmesøkende kamera. Dette gjør RS «Hans Herman Horn» til et komplett redningsfartøy.

 

Starter i Farsund

RS 168 skal i sitt første år stasjoneres i Farsund. Etter dette vil den bli flyttet til værutsatte kyststrekinger i Nord-Norge.

      Den første skøyta, RS »Hvaler», donerte Horn i 2002, den fjerde, RS «Horn Stayer», ble døpt i juni i år. I tillegg har Horn donert RS «Horn Flyer» og RS «Horn Rescue».

RS 168 er finansiert gjennom Redningsselskapets byggefond. 

 

FAKTA - RS 168 «Hans Herman Horn»

  • Skroglengde: 22 meter
  • Klasse: Ulstein
  • Største bredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 1,2 meter
  • Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
  • Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
  • Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
  • Toppfart: 38 knop
  • Byggemateriale: Aluminium
  • Arbeidsdekk med slepevinsj
  • Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.