RS hedrer sin største donator

7851629932_b267ffce06_o.jpg

Her er Hans Herman Horn entusiastisk til rors i RS «Sundt Flyer» i 2008. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Her er Hans Herman Horn entusiastisk til rors i RS «Sundt Flyer» i 2008. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Ny praktskøyte

RS hedrer sin største donator

Hans Herman Horn har donert fire redningsskøyter og nå blir han beæret ved at en ny praktskøyte skal bære hans navn. Marit Bjørgen skal døpe Redningsselskapets nye redningsskøyte «Hans Herman Horn» 6. september på Honnørbrygga i Oslo.

Valget av gudmor er ikke tilfeldig. Hans Herman Horn har donert millioner til skiidretten, og med 30 «Birken»-merker, ligger skisporten hans hjerte nær.

    – Det er en ære for oss å gi RS 168 navnet «Hans Herman Horn», oppkalt etter vår største donator. Horn har donert hele fire redningsskøyter til Redningsselskapet i løpet av de siste 16 årene. Det har vært et enormt bidrag til sjøsikkerheten, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.

 

Rask og sjødyktig
Den nye redningsskøyta koster drøyt 40 millioner kroner, og blir bygg nummer to i Ulstein-klassen. Dette er fartøyer som kombinerer høy fart med stor slepekapasitet og ekstrem sjødyktighet.

    Toppfarten er på tett opp mot 40 knop, og den vil således kunne komme raskt til unnsetning når hjelpen trengs. Skøyta er 22 meter lang og utstyrt med det siste innen moderne hjelpemidler for å kunne takle krevende redningsoppdrag i dårlig vær. 

RS «Hans Herman Horn» vil bemannes av et mannskap bestående av skipper, styrmann og maskinist – alle dykkere og redningsmenn. Den vil primært betjene kyst-, fiske- og fritidsfartøy i tillegg til å kunne yte akutt livreddende innsats .Fartøyet er konstruert for å utføre operasjoner som sleping, berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport. Skøyta er utstyrt med det nyeste innen radarteknologi og har i tillegg et avansert varmesøkende kamera. Dette gjør RS «Hans Herman Horn» til et komplett redningsfartøy.

 

Starter i Farsund

RS 168 skal i sitt første år stasjoneres i Farsund. Etter dette vil den bli flyttet til værutsatte kyststrekinger i Nord-Norge.

      Den første skøyta, RS »Hvaler», donerte Horn i 2002, den fjerde, RS «Horn Stayer», ble døpt i juni i år. I tillegg har Horn donert RS «Horn Flyer» og RS «Horn Rescue».

RS 168 er finansiert gjennom Redningsselskapets byggefond. 

 

FAKTA - RS 168 «Hans Herman Horn»

  • Skroglengde: 22 meter
  • Klasse: Ulstein
  • Største bredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 1,2 meter
  • Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
  • Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
  • Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
  • Toppfart: 38 knop
  • Byggemateriale: Aluminium
  • Arbeidsdekk med slepevinsj
  • Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.